Catastrofa aviatică din 1974 ascunsă de comuniști. Au murit 42 de oameni, printre care și un apropiat al lui Ion Iliescu

marți, 24 iunie 2025, 11:28
3 MIN
 Catastrofa aviatică din 1974 ascunsă de comuniști. Au murit 42 de oameni, printre care și un apropiat al lui Ion Iliescu

Catastrofa aviatică din 1974 a fost ascunsă de comuniști, deși în ea și-au pierdut viața 42 de oameni. A fost vorba de cel mai grav accident de acest tip din perioada ceaușistă, dar și din România, în general, până la tragedia de la Balotești din 31 martie 1995, scrie newsweek.ro.

Catastrofa aviatică din 1974 ascunsă de comuniști a avut loc cu doar câteva zile înainte de Revelionul acelui an de comuniști. În tragedie și-au pierdut viața 42 de oameni printre care și părinții lui Mihai Bujor Sion, cel considerat „fiul adoptiv” al lui Ion Iliescu, acesta fiind bun prieten la acea vreme cu tatăl acestuia, activist comunist de frunte.

Astfel, în 1974, spre finalul anului, pe 29 decembrie, o aeronavă Tarom Antonov AN-24, care circula pe ruta Oradea – Bucureşti, s-a prăbușit în zona vârfului Prejba din Munții Lotrului.

Povestea începe într-o dimineață de duminică, atunci când cursa de linie Tarom a fost nevoită să facă o escală neplanificată, la Sibiu.

A fost un ordin primit din partea autorităților pentru a prelua câțiva pasageri care, ulterior, aveau să-și piardă viața în tragedie.

Printre victime s-au numărat, astfel, pe lângă călători obișnuiți și diplomați și cetățeni străini.

Atunci și-a găsit sfârșitul Mihail Bujor Sion, ambasador în perioada respectivă și bun prieten cu Ion Iliescu la acea vreme, împreună cu soția sa, Selina, conform tribuna.ro.

Au mai murit, de asemenea, un actor de la teatrul din Oradea, dar și soția ambasadorului din Ghana, al cărui corp a fost primul identificat și luat cu un elicopter direct de la locul accidentului.

În total, în tragedie și-au pierdut viața 42 de oameni, ceea ce l-a transformat în cea mai gravă catastrofă aviatică din timpul comunismului, dar și din istoria României, până la accidentul de la Balotești din 31 martie 1995.

Avionul a căzut la câteva zeci de metri de cabana Prejba şi a fost descoperit iniţial de un profesor de schi, care a dat alarma. Bărbatul auzise zgomotul puternic al avionului care trecuse deasupra cabanei. A ieşit şi a urcat spre vârful Prejba, iar la 40 de metri de el a observat aparatul distrus, înfipt în zăpadă şi cu coada ruptă în sus. Rămăşiţele avionului şi cadavrele pasagerilor au fost împrăştiate pe o rază de aproape un kilometru

A doua zi au început operaţiunea de recuperare a cadavrelor, cu dispoziţie clară, venită prin şefii de partid de la Nicolae Ceauşescu însuşi, ca victimele să ajungă la familii până de Revelion.

Accidentul aviatic a fost ținut secret, la fel ca multe alte evenimente de acest gen ce au avut loc în perioada comunistă.

Din cercetările efectuate de către o comisie de anchetă a rezultat că principala cauză a producerii accidentului a fost eroarea de navigație a echipajului avionului.

Deși a primit comenzi normale de la sol, acesta a executat cu erori schema de venire la aterizare, deplasându-se mult în partea de sud a aeroportului, în zona munților Sibiului, unde erau curenți descendenți.

Abordarea către Aeroportul Sibiu a fost inițiată în condiții meteorologice dificile și vânturi puternice.

Astfel, în timp ce cobora la o altitudine de 1.700 de metri, avionul a lovit vârful acoperit de zăpadă al muntelui, situat la 22 km de pragul pistei, iar aeronava a fost distrusă în totalitate la impact. Citește articolul complet pe newsweek.ro.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii