Câți bani au cheltuit candidații din Iași în campania pentru parlamentare? Cine sunt „campionii”, unde s-au dus banii?
Competitorii electorali la alegerile parlamentare din Iași au finanțat campania cu cel puțin 1,4 milioane euro. Cea mai mare parte dintre acești bani se va întoarce în buzunarele candidaților: statul decontează cheltuielile în cazul competitorilor care obțin peste 3% din voturile valabil exprimate.
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a actualizat sumele virate de candidați în conturile de campanie. Situația este centralizată pentru primele trei săptămâni ale campaniei electorale. În cazul Iașului, suma totală se ridică la 6,7 milioane lei.
PSD a mobilizat cele mai mari resurse
Cele mai mari contribuții au fost în cazul PSD: circa 3 milioane lei, în condițiile în care 13 candidați social-democrați au cotizat cu suma maximă permisă de lege, respectiv de 198.000 lei: Bogdan Cojocaru, Maricel Popa, Silviu Macovei, Genoveva Farcaș, Gabriel Amironesei, Alexandru Rafila, Iulian Chirilă și Dragoș Ionescu (toți candidați la Camera Deputaților), Costel Iosub, Florin Rașcu, Dan Cașcaval, Vlad Macovei și Roxana Necula (toți candidați la Senat).
Alți patru candidați PSD au contribuit fiecare cu câte 100.000 lei: Adina Romanescu, Sergiu Enea, Costică Florea și Lorin Urcaciu. În total, PSD a avut la dispoziție, în primele trei săptămâni ale campaniei, o sumă de 2,96 milioane lei.
În aceeași perioadă, liberalii au avut la dispoziție 1,4 milioane lei pentru cheltuieli de campanie, bani care au fost virați de 12 dintre candidații la parlamentare ai filialei. Suma maximă (198.000 lei) a fost livrată de cinci dintre candidați: Alexandru Muraru, Liliana Antoci, Sorin Năcuță, Sorin Afloarei și Claudiu Ursache, toți fiind candidați pe lista pentru Camera Deputaților. Lucian Rusu, prima poziție la Senat, a alimentat contul de campanie cu 183.000 lei, iar alți cinci competitori au livrat fiecare câte 50.000 lei: Petronela Nichita, Romeo Vatră, Constantin Dolachi și Adrian Acostoaiei.
În cazul AUR, sunt trei candidați cu suma maximă: Ciprian Paraschiv, Silviu Gurlui și Iulia Solomon. Contul de campanie al AUR a mai fost alimentat de Camelia Ciornia (100.000 lei), Florin Cojoc (49.500 lei), Silviu Scutaru (45.000 lei), Ciprian Zamfir (15.000 lei), Valentin Ilie (10.000 lei) și Amin Jalbă (5.000 lei). În total, AUR a avut la dispoziție pentru cheltuieli aproape 900.000 lei.
La USR, filiala ieșeană a avut parte de transfer direct din conturile partidului, fiind vorba despre o sumă de peste 440.000 lei.
Ceilalți competitori au beneficiat de resurse financiare mai mici: Forța Dreptei (413.000 lei), REPER (175.000 lei), România în acțiune (134.990 lei), Lucian Burlea (100.000 lei), DREPT (50.000 lei), PNCR (37.950 lei), SOS România (28.000 lei), POT (14.000 lei), PLAN (5.720 lei) și Ovidiu Moldovan (2.200 lei).
- Citește și: Listele complete de candidați la parlamentare: 300 de nume la Iași, cine sunt favoriții?
Plățile din primele trei săptămâni: 4,7 milioane lei
Datele publicate de AEP cuprind și plățile efectuate de către competitorii electorali către diverși furnizori. La nivelul Iașului, cheltuielile din primele trei săptămâni au ajuns la peste 4,7 milioane lei.
În timp ce liberalii au cheltuit toți banii din contribuții (1,4 milioane lei), social-democrații au achitat facturi în valoare de 1,7 milioane lei. Cheltuielile AUR au ajuns la aproape 500.000 lei, în timp ce USR a virat către furnizori circa 400.000 lei, iar FD peste 250.000 lei. Restul competitorilor au cheltuit fiecare sub pragul de 100.000 lei.
În ceea ce privește tipul de cheltuială electorală, cei mai mulți bani au fost achitați pentru propagandă în mediul online, respectiv 1,9 milioane lei, conform datelor AEP, prelucrate de ZDI. În această sumă sunt incluse și cheltuieli privind serviciile de design. Alți 1,5 milioane lei au reprezentat facturi pentru tipărituri (afișe, broșuri etc.). Datele AEP mai arată că, în cazul presei scrise, TV și radio, cheltuielile totale au trecut pragul de 700.000 lei. Alți peste 560.000 lei au presupus cheltuieli juridice, consultanță și alte servicii specifice în context electoral.
Publicitate și alte recomandări video