Câţi bani bagă politicienii ieşeni în buzunarul lui Mark Zuckerberg. Topul cotizaţiilor

miercuri, 22 iulie 2020, 01:49
3 MIN
 Câţi bani bagă politicienii ieşeni în buzunarul lui Mark Zuckerberg. Topul cotizaţiilor

Dacă, la nivel naţional, campionul postărilor sponsorizate pe Facebook este PNL, la nivel local, în top sunt USR-PLUS şi candidatul formaţiunii la Primărie, Cosette Chichirău. Urmează ministrul Costel Alexe, candidat PNL la şefia Consiliului Judeţean, şi contracandidatul din USR la acelaşi post, Marius Bodea. Cum stau Mihai Chirica sau liderii PSD.

Mediul online a devenit una dintre principalele căi prin care candidaţii la alegeri încearcă să-şi facă cunoscută oferta politică. Faţă de alegerile anterioare, anul acesta este de aşteptat ca politicienii să investească sume importante de bani pe reţele sociale, cu speranţa că vor atrage noi votanţi.

La Iaşi, fenomenul încă nu este foarte răspândit, dar unele partide şi unii politicieni obişnuiesc să-şi facă constant reclamă prin postări sponsorizate pe cea mai populară reţea – Facebook, reţea a multimiliardarului american Mark Zuckerberg.

Cititi si: Zăngănit de cătuşe dinspre Bucureşti: De ce s-au despărţit Maricel Popa şi Gheorghe Nichita?

Într-un exerciţiu de transparenţă, compania pune la dispoziţia publicului larg sumele investite de către politicieni din întreaga lume. Vorbim despre acele postări sponsorizate care sunt asumate de beneficiar ca reclamă politică.

Analizând datele, putem observa că, la Iaşi, USR şi Cosette Chichirău sunt „campioni“ la virarea de bani în conturile Facebook. La nivel naţional, principalele partide politice au investit fiecare câte cel puţin un milion de lei în ultimele 16 luni.

Anul trecut, doi dintre candidaţii la preşedinţie, Dan Barna (USR-PLUS) şi Viorica Dăncilă (PSD) au investit fiecare în jurul a jumătate de milion de lei în reclame Facebook.

Cine îşi face reclamă pe Facebook la Iaşi

Printre politicienii care obişnuiesc să-şi facă reclamă contra cost pe Facebook se numără Cosette Chichirău (USR-PLUS), Costel Alexe (PNL) şi Marius Bodea (USR-PLUS). Potrivit datelor puse la dispoziţie de către Facebook, pentru ultimele 16 luni, Chichirău a cheltuit peste 60.000 lei, Alexe peste 45.000 lei, iar Bodea aproape 19.000 lei.

Dintre cei trei, numai în ultima săptămână, cei mai mulţi bani i-a cheltuit Chichirău: în jur de 1.500 lei. Primarul Mihai Chirica este şi el prezent cu reclamă plătită, dar suma este mult mai mică la acest moment: 5.500 lei cheltuiţi în ultimele 16 luni, dintre care peste 300 lei în ultimele 7 zile.

În cazul partidelor, filiala ieşeană a USR conduce detaşat: aproape 75.000 lei cheltuiţi în perioada martie 2019 – iulie 2020. Liberalii ieşeni au investit şi ei în jur de 15.000 lei.

Printre politicienii care îşi mai fac periodic reclamă contra cost pe Facebook se mai numără Maricel Popa (şef PSD Iaşi), Petru Movilă (şef PMP Iaşi), Vasile Cîtea (PSD), Gabriel Harabagiu (viceprimar PSD), Răzvan Timofciuc (ex-PNL), Laura Scântei (senator PNL) sau Dan Lungu (senator USR-PLUS), dar sumele investite sunt de până la cinci ori mai mici şi faţă de banii investiţi de primar.

La nivel naţional, pentru ultimele 16 luni conduce detaşat PNL (1,9 milioane lei), urmat de PSD (1,15 milioane lei) şi USR-PLUS (1,07 milioane lei). Politicienii şi partidele obişnuiesc să-şi facă reclamă în online şi prin intermediul altor platforme – un exemplu în acest sens fiind Google – dar, în aceste cazuri, costurile suportate nu sunt publice.

Alegerile locale ar urma să aibă loc pe 27 septembrie, iar campania electorală este programată să înceapă cu o lună mai devreme.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii