Cazul ieșeanului căruia i-au fost șterse complet două credite bancare. Ce probleme se pot rezolva prin CSALB? Totul e gratuit
Un ieșean care se confrunta cu probleme grave de sănătate și-a văzut datoriile bancare complet șterse, după ce a apelat la Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), entitate care intermediază gratuit negocierile dintre consumatori și bănci sau instituțiile financiare nebancare (IFN).
C.E., care și-a pierdut locul de muncă din cauza unei probleme medicale și primea o pensie de boală mică, a solicitat băncii să-i șteargă datoriile aferente celor două credite contractate în 2021. Banca a luat în considerare dificultățile financiare prin care trecea ieșeanul și a decis să îi șteargă integral datoriile, după cum reiese din informațiile transmise de CSALB pentru „Ziarul de Iași”.
Acesta este unul dintre cele 7 cazuri finalizate în acest an prin CSALB, în care ieșenii au apelat la negocieri pentru a rezolva diferite probleme bancare. În total, CSALB a primit 18 cereri de la consumatori din Iași, însă doar 8 dintre ele au fost acceptate de bănci pentru negociere, potrivit datelor care ne-au fost puse la dispoziție. Dintre cele 8 acceptate, 7 s-au finalizat cu o împăcare a părților, iar una este în curs de negociere. Alături de cazul lui C.E., alte cereri au vizat restituiri de sume de bani și găsirea unei soluții pentru rezolvarea problemelor întâmpinate în relația cu banca de consumator. Cererile au vizat relația consumatorilor cu 7 bănci comerciale diferite și cu un IFN, au precizat reprezentanții CSALB.
Banca a returnat clientului peste 700 de lei din cauza unui funcționar bancar
Un alt caz soluționat de CSALB implică un consumator care a cerut restituirea sumei de 771 de lei, pe motiv că a fost tratat „neprofesionist” de un funcționar bancar. Banca a acceptat să returneze această sumă consumatorului, acoperind costurile pentru opinia notarială și raportul de evaluare a proprietății imobiliare (necesar pentru garantarea creditului).
Totodată, un consumator a obținut de la bancă despăgubiri în valoare de 3.000 de euro, plus 2.500 de lei pentru onorariul avocatului, după ce a solicitat restituirea sumelor încasate prin clauzele din contract, cu dobânda legală penalizatoare și plata cheltuielilor ocazionate de prezentul demers administrativ, în valoare de 2.000 de lei.
Scutirea de la plata datoriilor restante
În altă situație, o ieșeancă a obținut o rezolvare în urma negocierii cu banca, prin intermediul CSALB. Ea ceruse lichidarea creditului soțului și încetarea notificărilor privind acest credit. În urma negocierii, banca s-a angajat să oprească toate notificările și să înceteze procedurile de recuperare a datoriilor restante, oferind astfel familiei C. I. o soluție favorabilă.
CSALB soluționează dosarul în aproximativ o lună. Este gratuit pentru consumatori
În raportul de activitate CSALB la 30 septembrie 2024 se menționează faptul că serviciile lor sunt accesate de către tot mai mulți români care au probleme în raport cu băncile/IFN-urile. Printre avantajele concilierii se numără evitarea proceselor în instanță și continuarea raporturilor contractuale dintre părți, arată CSALB, precum și timpul scurt de soluționare a unui dosar (o medie de aproximativ o lună în ultimii trei ani), gratuitatea pentru consumatori și expertiza conciliatorilor. „Avantaje importante atât pentru consumatori, cât și pentru instituțiile financiar-bancare implicate în aceste negocieri, mai ales într-o perioadă dificilă din punct de vedere economic (efectele creșterii generalizate a costurilor din cauza războiului din apropierea granițelor României fiind resimțite în mod acut)”, precizează CSALB în raportul consultat de „Ziarul de Iași”.
Raportul indică o creștere a numărului de cereri înregistrate la nivel național, ajungând la 2.839 în primele nouă luni ale anului, comparativ cu 2.209 cereri în aceeași perioadă din T3 2023, ceea ce reprezintă o creștere de aproximativ 29%. Totodată, se explică aici și faptul că, din totalul cererilor primite până la finalul T3 2024, 2.084 adresau diverse spețe în relația cu banca, în vreme ce 755 vizau diferite aspecte ale relației consumatorilor cu IFN-urile.
Publicitate și alte recomandări video