Ce acțiuni poate face proprietarul ca răspuns la derapajele asociaţiei ( II )

miercuri, 08 septembrie 2021, 11:21
4 MIN
 Ce acțiuni poate face proprietarul ca răspuns la derapajele asociaţiei ( II )

De multe ori, proprietarii acuză derapaje la nivelul asociaţiei, fără însă ca acei proprietari să se şi folosească de procedura ce le este pusă la dispoziţie.

 

Care sunt procedurile puse la îndemâna proprietarului? 

2. Dreptul de a avea acces la actele ce vizează activitatea asociaţiei

Noua reglementare vine cu câteva menţiuni în folosul şi beneficiul proprietarului. Acesta are dreptul de a avea acces la toate actele ce privesc activitatea asociatiei, inclusiv extrasele de bancă (cu respectarea confidenţialităţii datelor) şi poate solicita (cu suportarea costului) fotocopii după documente.

Este de menţionat faptul că, proprietarul trebuie să realizeze în scris o astfel de solicitare şi trebuie să indice care sunt actele de pe care doreşte fotocopie.

Un element de noutate este reprezentat de dreptul proprietarului de a avea acces la toate documentele şi situaţiile întocmite pentru adunarea generală. Astfel, art.49 din lege arată faptul că proprietarii au dreptul de a consulta actele întocmite în vederea adunării generale, acte ce trebuie să fie la dispoziţia acestora cu cel putin 3 zile înainte de data adunării generale, menționează www.adevarul.ro

(6) În condiţiile prevăzute la art.28, cu cel puţin 3 zile înainte de adunarea generală, proprietarii au acces la toate documentele referitoare la execuţia bugetară pe anul trecut şi la proiectul de buget pe anul în curs, precum şi la orice alte documente necesare bunei desfăşurări a adunării generale.

Prin urmare, paşii de urmat sunt:

a) realizarea unei notificări prin care menţionez prin enumerare actele pe care le doresc;

b) dacă primesc un răspuns, analizez şi mai apoi am deschisă calea unei sesizări adresată organelor prevăzute la art.10 din lege;

c) primesc un răspuns evaziv şi nu primesc acces la documente sau nu primesc răspuns, sesizez instanţa de judecată cu o cerere având ca obiect, obligaţia de a face.

3. Dreptul de a solicita recalcularea cotelor de întreţinere

În situaţia în care proprietarul constată că în cadrul listelor de plată, apar cheltuieli ce nu au aprobarea prevazută de lege, modul de repartizare este unul peste ceea ce prevede legea, modul de repartizare era stabilit în baza unei hotărâri a adunării generale ce a fost anulată de către instanţa de judecată, acesta se poate adresa instanţei de judecată cu o cerere în vederea obligării asociaţiei în a proceda la recalcularea cotelor de întreţinere.

Şi în această situaţie, procedura începe cu adresarea unei notificări asociaţiei, act în care se face trimitere la modul greşit, eronat în care s-a realizat o anumită repartizare, în care se face trimitere la prejudiciul suferit şi la solicitarea de a se proceda la recalculare (nu am în vedere ceea ce se numeşte regularizare – număr persoane, consum de apă).

În situaţia în care asociaţia nu procedeaza la recalculare sau nu răspunde în niciun fel unei astfel de solicitări, se poate sesiza instanţa de judecată. Este un demers mai greoi, deoarece într-o astfel de speţă se va proceda la realizarea unei expertize contabile, din concluziile careia va reieşi dacă modul de repartizare este şi se fundamentează pe baze legale sau nu şi care este prejudiciul suferit de către proprietar.

Fiecare proprietar trebuie să gândească de 10 ori până să facă astfel de demersuri în faţa instanţelor de judecată şi să analizeze în mod obiectiv şi detaşat speţa, din toate punctele de vedere pentru că, pe de o parte, avem costul suportat pentru desfăşurarea cauzei dar şi posibila consecinţă a pierderii dosarului: suportarea tuturor cheltuielilor de judecată.

Practica judiciară ne-a arătat faptul că este posibilă admiterea unei astfel de solicitări, a unui astfel de capăt de cerere, în condiţiile în care aceasta a fost fundamentată în fapt şi în drept şi a fost probat prejudiciul. Prin urmare, realitatea ne-a demostrat faptul că asociaţiile de proprietari sunt extrem de rezervate în a realiza o recalculare ca urmare a unei notificări, datorită implicaţiilor la nivelul contabilităţii: ceea ce va reprezenta recalculare cu minus la acel apartament, va fi redistribuit la ceilalţi proprietari, pe de o parte, iar pe de altă parte, nimeni nu este fericit a face o astfel de muncă, cu efecte în cascadă de la o listă de plată la următoarea.

Dacă avem în vedere o solicitare de recalculare pe ultimii 3 ani de zile, reticenţa asociaţiei va fi maximă. Nimeni nu doreşte să facă o astfel de muncă, doar pentru că un proprietar a realizat o notificare. Acesta este motivul pentru care doar instanţa de judecată poate pune capăt unui mod abuziv de repartizare sau poate aduce lumină într-un mod lipsit de transparenţă în care asociaţia îşi desfăşoară activitatea.       

De menţionat faptul că organele de îndrumare şi control nu pot pune în vedere asociaţiei măsura recalculării unor cote de întreţinere, atribut exclusiv al instanţelor de judecată. Mesajul este pentru toţi cei care se adresează Primăriei cu astfel de solicitări în speranţa că aşa scapă de taxa de timbru, acţiune, cost expertiză etc.  

 

Cei care doresc să ni se adreseze cu teme referitoare la specificul rubricii o pot face

Adresa poștală: b-dul. N. Iorga nr. 35, bl. N1, parter, Iași

E-mail: redactie@ziaruldeiasi.ro; claudiu.raus@ziaruldeiasi.ro

Rubrică sponsorizată de Conex Distribution SA

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii