De multe ori, proprietarii acuză derapaje la nivelul asociaţiei, fără însă ca acei proprietari să se şi folosească de procedura ce le este pusă la dispoziţie.
Care sunt procedurile puse la îndemâna proprietarului?
4. Dreptul de a solicita eliberarea unei adeverinţe
Nimic nu împiedică proprietarul în a solicita din partea asociaţiei eliberarea unei adeverinţe din care să rezulte dacă imobilul apartament înregistrează datorii la cotele de întreţinere, penalităţile şi modul de calcul, sumele constituite ca şi fond de rulment şi/sau fond de reparaţii.
Şi în acest caz, solicitarea se îndreaptă către preşedinte şi se face în scris. Nu are importanţă că acea adeverinţă este semnată şi de către administrator, important fiind ca solicitarea să se îndrepte către reprezentantul asociaţiei. Una din desele greşeli întâlnite în practică, este aceea că fiecare proprietar nemulţumit adresează cererea cui crede: administratorului, cenzorului sau Primăriei ori Poliţiei.
Primul demers trebuie făcut către preşedintele asociaţiei, spune www.adevarul.ro. În situaţia în care adeverinţa nu este eliberată, se poate sesiza instanţa de judecată cu o cerere, modelul fiind prezentat mai sus. În situaţia în care adeverinţa nu este eliberată în termenul de 3 zile menţionat de art.32 din lege, adeverinţa necesară pentru încheierea unui act notarial ce vizează imobilul, preşedintele îşi asumă o mare responsabilitate acesta putând fi ţinut de întreg prejudiu suferit de proprietarul promitent vânzător, în cazul în care finalizarea tranzacţiei nu se poate realiza datorită atitudinii acestuia.
(8) La solicitarea oricărui proprietar, preşedintele şi/sau administratorul sunt/este obligaţi/obligat să elibereze adeverinţa prevăzută la alin. 2 lit.a care să dovedească achitarea la zi a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari sau existenţa unor datorii către asociaţia de proprietari sau către furnizorii de utilităţi publice, după caz, în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea solicitării acesteia.
5. Dreptul de contesta decizia comitetului
Este un element de noutate în actuala reglementare, fiind făcută trimitere la posibilitatea proprietarului de a investi instanţa de judecată cu o cerere în anularea unei decizii a comitetului. Anularea hotărârii adunării generale sau a deciziei comitetului poate fi solicitată în tot sau în parte, doar asupra unei decizii din multitudinea celor luate în cadrul acestora.
Art. 29 alin. 2: „Dacă o hotărâre a adunării generale a asociaţiei de proprietari, o decizie a comitetului executiv sau a preşedintelui este contrară prevederilor prezentei legi sau este de natură să prejudicieze interesele proprietarilor, aceştia sau orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său poate sesiza cenzorul/comisia de cenzori, compartimentele prevăzute la art. 10 sau, după caz, poate solicita instanţelor judecătoreşti anularea în tot sau în parte a hotărârii/deciziei şi/sau repararea pagubei cauzate“. Având în vedere obigativitatea existenţei unei întâlniri a comitetului în fiecare lună şi având în vedere obligativitatea afişării deciziilor la avizier, obligativitate ce cade în sarcina preşedintelui, proprietarii au posibilitatea de a cenzura mult mai rapid posibilele derapaje. Procedura de urmat şi consecinţele sunt asemănătoare cu cele ce privesc anularea hotărârii adunării generale.
Cei care doresc să ni se adreseze cu teme referitoare la specificul rubricii o pot face
Adresa poștală: b-dul. N. Iorga nr. 35, bl. N1, parter, Iași
E-mail: redactie@ziaruldeiasi.ro; claudiu.raus@ziaruldeiasi.ro
Rubrică sponsorizată de Conex Distribution SA
Publicitate și alte recomandări video