
Ce este FameUp și cine sunt acționarii firmei din Iași acuzate că ar fi organizat campania lui Georgescu în online? Mister: „Ne-am ocupat de alt candidat”

„Noi nu am fost implicaţi în campania lui Călin Georgescu”, susţine unul dintre acţionari firmei din spatele platformei Fame Up, Inovatie Alia SRL Iași, spre care presa centrală arată cu degetul ca fiind compania care ar fi produs, prin micro-influencing, o campanie pe Tik Tok pentru candidatul la președinția României. Apar însă unele controverse.
Potrivit Hotnews, un influencer cu peste 814.000 de urmăritori pe TikTok ar fi recunoscut că ar fi fost plătit prin aplicația Fame Up pentru un anunț pe care l-a promovat, anunț care nu ar fi fost însă atribuit unui nume de candidat sau de partid. „Pe scurt e vorba de o rețea coordonată de conturi de promovare directă, plus un grup de influenceri care promovează indirect politicianul, fără a marca în vreun fel publicitatea plătită. Un exemplu în reprezintă campania #echilibrușiverticalitate, cu 2,4 milioane vizualizări, unde influenceri îl descriu după un script copy-paste pe Călin Georgescu, fără a-l nominaliza, dar folosind caracterizările pe care și le face chiar el”, se arată în raportul Cum a crescut Călin Georgescu în sondaje? Politica pe TikTok-ul românesc Interval monitorizat: Ianuarie-Noiembrie 2024, publicat de Expert Forum pe 23 noiembrie, în pre-ziua alegerilor din turul I al prezidențialelor.
Trei candidați foarte prezenți
Raportul realizat de Mădălina-Elena Voinea și Sorin Ioniță de la Expert Forum arată că George Simion, Marcel Ciolacu și Elena Lasconi sunt „personajele politice virale constant pe TikTok”, cea din urmă având „o creștere constantă, organică din august până în prezent, ajungând la 123 milioane de vizualizări ale conţinutului cu hashtag-urile asociate ei”.
Despre Călin Georgescu, raportul remarcă faptul că într-o singură săptămână, în perioada 18 – 22 noiembrie, numărul de vizualizări pe contul acestuia a crescut brusc cu 52 de milioane de vizualizări, în condițiile în care până atunci avea 92,8 milioane de vizualizări, făcute majoritar în ultimele 2 luni: „Mai exact, şi-a adăugat mai mult decât toată vizibilitatea realizată de Mircea Geoană în 11 luni. Explozia de vizibilitate pare creată brusc şi artificial exact la fel ca sondajele în care a explodat deodată cu un scor între 8-10%”, mai notează autorii raportului. De la un scor de 8-10% constatat de aceștia înaintea alegerilor, s-a ajuns la un scor de 22,94% pentru candidatul crescut artificial în birourile de IT, prin intermediul micro-influencerilor.
Ce sunt micro-influencerii?
„E un fenomen larg răspândit la nivel global, în acest moment, acesta al folosirii micro-influencerilor. Aceștia pot să fie membri ai unor familii mai mari, sau care sunt într-o strânsă legătură cu colegii lor, cărora le transmit mesajele”, spune George Nisioiu, fondatorul companiei de branding Inner Pride din Iași. Fără a fi celebrități, micro-influencerii sunt persoane cu un număr mai larg de urmăritori decât un utilizator obișnuit al unei rețele de socializare. General acceptat este faptul că un micro-influencer poate avea între 1.000 – 100.000 de urmăritori, însă sunt cazuri în care se vorbește și de nano-influenceri, atunci când numărul urmăritorilor unui influencer e sub 10.000.
În încercarea de a descoperi cine a făcut campanie, Hotnews a stat de vorbă cu mai mulți dintre influencerii care au transmis mesaje sub hashtag-ul #echilibrușiverticalitate. Unul dintre acestea a recunoscut că a fost plătit într-o campanie derulată pe TikTok prin intermediul platformei de publicitate Fame Up, fondată de tânărul ieșean Ionuț Pătrășcoiu. În același timp, directorul de campanie al candidatului care a produs cea mai mare surpriză în primul tur al alegerilor prezidențiale susține că nu există nicio legătură între Călin Georgescu și #echilibrușiverticalitate. Prin urmare, faptul că micro-influencerii au descris candidatul ideal folosind caracterizările pe care și le face chiar Călin Georgescu ar fi fost o pură întâmplare.
Ce este Fame Up și cine sunt acționarii?
„Eu nu ştiu de așa ceva. Noi nu i-am făcut campanie lui Călin Georgescu. S-a lăsat un zvon aiurea. Am făcut campanie altui candidat, care din păcate a obținut un scor foarte mic, dar nu lui Călin Georgescu. Oricum, eu sunt doar un simplu acționar la Fame Up. Acționarul principal este fondatorul, el ia deciziile pe partea de business, el e și administratorul firmei”, ne-a declarat cunoscutul om de afaceri ieșean Bogdan Gheorghiu, unul dintre acționarii Fame Up.
Fame Up este o aplicație care conectează creatorii de conținut cu branduri care propun diferite colaborări. Pe platformă, proprietarii își descriu businessul astfel: „FameUp s-a născut din dorința de a face marketingul prin influenceri accesibil pentru orice brand în doar câteva minute. Prin procesul nostru de înregistrare, acceptăm doar acei micro-influenceri care pot aduce un avantaj competitiv brandurilor de pe FameUp și care creează conținut relevant și autentic. În același timp, dorim ca munca și timpul micro-influencerilor să fie evaluate și recompensate corect pentru contribuțiile lor pe rețelele sociale, precum și pentru autenticitatea și creativitatea lor”.
Pentru un preț de 20.000 de euro, Fame Up promite să-i aducă clientului în campanie suportul a 140-200 de influenceri, cu un număr estimat de vizualizări de până la 1,6 milioane. Mesajele acestor micro-influenceri plătiți dintr-o campanie cu buget de 20.000 de euro pot ajunge până la 1,15 milioane persoane, iar reacțiile garantate la aceste mesaje ar fi de până la 100.000.
Cost campanii pe piața din România Fame Up
Platforma de publicitate Fame Up este dezvoltată de compania ieșeană SC INOVATIE ALIA SRL, iar fondatorul, gorjeanul stabilit la Iași Ionuț Pătrășcoiu (35 ani), este descris de oamenii din IT-ul ieșean ca fiind extrem de concentrat pe afaceri, fără afinități evidente pentru politică. Acesta nu a răspuns apelurilor noastre telefonice.
CEO Fame Up, Ionuț Pătrășcoiu
Potrivit platformei listafirme.ro, acționarii Inovatie Alia SRL șapte persoane fizice și patru persoane juridice (două companii din România, una din Olanda și una din Cipru). Cele mai multe acțiuni sunt deținute de IT-istul Ionuț Pătrășcoiu (58%) și de compania olandeză Early Game Ventures Fund I Cooperatief UA (18%).
Următorul cel mai mare acționar al Fame Up este un personaj menționat frecvent în presă în ultimul an: Bogdan Gheorghiu (17%), dezvoltatorul imobiliar care a cumpărat 152 de apartamente și mai multe spații comerciale de la Nordis Management, companie intrată recent în insolvență, despre care s-a scris că ar fi fost apropiată de fieful PSD. Tot el este și acționarul firmei care a organizat festivalul Afterhills Iași.
Pe de altă parte, în timp ce influencerii declară la Hotnews că au fost plătiți să-l promoveze pe Călin Georgescu, surse apropiate de Ziarul de Iași spun că, de fapt, candidatul promovat prin campaniile Fame Up ar fi fost Nicolae Ciucă. Posibil însă să fi fost ambii? De ce nu, dacă au plătit.
Cert este că „CEO-ul TikTok a fost convocat în Parlamentul European pentru rolul în alegerile șoc din România”, arată Politică.eu, potrivit căruia Valérie Hayer, șefa grupului liberal Renew Europe ar fi declarat, referindu-se la Legea serviciilor digitale, regulamentul european pentru conținutul online: „Facem apel la CEO-ul TikTok să vină să vorbească în această casă și să se asigure că platforma sa nu încalcă DSA”.
Ce se știe, pe scurt:
- TikTok interzice plata pentru campanii electorale.
- Numărul menționărilor despre Călin Georgescu crește inexplicabil de mult pe rețele sociale, dar în special pe TikTok, promovat de multe și diverse personaje cvasi-necunoscute, care altfel nu au nicio legătură cu politica în mesajele transmise în mod uzual către urmăritorii lor.
- Hotnews descoperă că influencerii au fost plătiți, iar unul dintre aceștia spune că Fame Up e platforma prin care s-a făcut publicitatea.
- Fame Up neagă implicarea în campania lui Călin Georgescu.
Călin Georgescu declară zero venituri și zero cheltuieli în campania electorală. Spre comparație, George Simion a declarat venituri de campanie de aproape un milion de euro și cheltuieli de circa 860.000 euro, iar contra-candidatul lui Georgescu din turul II al prezidențialelor, Elena Lasconi, a declarat cheltuieli de campanie de circa 5,5 milioane euro.
Sursă foto: IQads
Citeste și:
- Policy Brief 190 – Cum a crescut Călin Georgescu în sondaje?
- https://hotnews.ro/calin-georgescu-urmele-banilor-un-influencer-de-pe-tiktok-recunoaste-ca-a-fost-platit-pentru-campanie-1845987
- TikTok CEO summoned to European Parliament over role in shock Romania election – POLITICO
Publicitate și alte recomandări video