Achiziționarea unui apartament este o sursă de mare bucurie, dar și o sursă de stres, în același timp. Puțină lume știe că, odată cu procurarea unui apartament, cumperi trei probleme majore: problemele apartamentului, problemele blocului locativ și problemele asociației, care gestionează blocul.
Cine se ocupă de întreținerea și reparația spațiilor comune?
Altă temă de discuție și dispute din interiorul asociațiilor este întreținerea și reparația spațiilor comune. De exemplu, unii cred că de reparația acoperișului trebuie să se ocupe proprietarii de la ultimul etaj sau statul, alții nu doresc să participe la reparația caselor scărilor sau alte spații comune sau sisteme inginerești.
Conform legislației în vigoare cu privire la plata pentru serviciile comunale, toți proprietarii de apartamente (atât locative, cât și nelocative) sunt responsabili pentru întreținerea și reparația blocului și a spațiilor comune. Nu mai este statul care se ocupă de reparația blocurilor! De aceea, înainte de a cumpăra un apartament, e bine de știut în ce stare sunt casele scărilor, acoperișul, subsolurile, sistemele inginerești și terenul aferent, pentru că ele trebuie reparate din cont propriu, împreună cu toți locatarii din bloc. Cine nu dorește să facă acest lucru, pot fi chemați în judecată de asociație. Argumentele de genul ”nu mă interesează”, ”nu am bani”, ”nu locuiesc în bloc” sau ”sunt agent economic și nu am de-a face cu asociația”, nu au nicio justificare juridică.
Cum sunt gestionate spațiile comune?
O altă problemă în asociații este folosirea spațiilor comune.
Orice bloc locativ este format din încăperi cu destinație locativă (apartamente) sau nelocativă (spațiile comerciale/agenții economici , pe de o parte, și spațiile nelocuibile de uz comun, pe de altă parte (casele scărilor, subsolurile, acoperișul, pereții exteriori ai blocului, terenul și toate instalațiile tehnico-sanitare (comunicațiile inginerești).
Spațiile comune dintr-un bloc sunt în gestiunea asociației, nimeni nu are dreptul să le folosească în interese proprii sau să facă vreo schimbare, fără acordul în scris a tuturor membrilor asociației și adminitrației blocului. În caz contrar, asociația poate cere ulterior contestarea contractelor sau anularea lucrărilor efectuate. Acest lucru se referă la lucrări de construcție/reconstrucție sau la schimbarea destinației apartamentului, la branșamentele separate pentru energia termică, la montarea contoarelor, a cablurilor și antenelor TV sau internet etc.
Mai trebuie știut că, nu este în competența consiliului de adminstrare sau a administratorului de a alibera acte cu privire la acordul asociației legat de orice schimbare intervenită pe spațiile comune, este nevoie de acordul în scris al tuturor membrilor asociației, în unele cazuri autentificate notarial (la schimbarea destinației apartamentului, de exemplu). Așadar, cine crede că poate mitui administratorul sau membrii consilului de administare pentru a primi un astfel de acord, greșește.
Cum pot fi evitate furturile?
Un subiect aparte sunt furturile. Se fură apă, energie termică și gaze. De cele mai multe ori nu ai cum sa-ți dai seama în ce mod, pentru că furnizorii de servicii comunale nu fac nicio sesizare dacă descoperă vreo încălcare, până nu intervine cineva mai isteț din asociație. Ei susțin că tot ce se petrece pe spațiile comune ale asociației nu ține de competența lor, și nu întreprind nimic. Oricum primesc banii pentru serviciile oferite, conform indicilor contoarelor comune din bloc. Trist este faptul că, în majoritatea cazurilor fură lumea care are bani, fură și agenții economici, iar pagubele sunt plătite de pensionarii care au grijă sa-și achite facturile la timp. Acest lucru nu este deloc de ignorat, pentru că tot ce fură unii locatari, este achitat de ceilalți locatari.
De exemplu, persoanele care au încălzire autonomă cu gaze, se conectează paralel și la țevile sistemului centralizat de căldură, furând energie termică de la ceilalți vecini. Unii se conectează direct la țevile de căldură din subsol și își fac sisteme autonome de încălzire ilegale, alții își măresc suprafața de încălzire prin adăugarea de calorifere și nu declară acest lucru. Sunt multe forme de furturi, care pot fi evitate prin organizarea de inspecții anuale ale apartamentelor, cu scopul de a verifica eventualele modificări sau încălcări. Sau, pot fi cerute informații direct de la furnizorii de servicii, apoi de verificat dacă corespund cu realitatea. De exemplu, dacă un consumator apare în lista de facturi pentru energia termică ca fiind plătitor de 10% din consum, el trebuie să apară în lista de la ”Chișinău-Gaz” ca deținător al unui contract pentru încălzire autonomă cu gaze. Membrii asociației pot cere informații de la administratorul blocului cu privire la acest subiect, sub formă de scrisori oficiale de la furnisorii de servicii comunale.
Din păcate, blocurile locative vechi nu au condiții tehnice pentru a schimba sistemele centralizate de încălzire și a trece la sisteme autonome de încălzire cu contoare individuale, fie pe gaze (contracte cu S.A. ”Chișinău-Gaz), fie pe apă caldă (contracte cu S.A. ”Termoelectrica”). O soluție ar fi folosirea repartitoarelor de căldură pe calorifere, astfel încăt lumea să plătească atât cât consumă, însă în Moldova nu a fost implementat acest proiect.
Agenții economici și rău-platnicii
Nici agenții economici nu sunt de neglijat într-o asociație de locatari. De obicei, ei creează cele mai mari probleme în asociație, începând cu refuzul de a plăti pentru serviciile comunale și reparațiile capitale, până la schimbarea ilegală a destinației apartamentului și alte acțiuni ilegale de construcții/reconstrucții sau furturi de apă, enerie termică sau gaz.
Tema rău-platnicilor este un subiect dureros pentru toate asociațiile. Situația se complică atunci când rău-platnicii profită de incompetența adminitratorilor și recurg la șiretlicuri, bazându-se pe legea despre termenul de prescripție. Ei acumulează multe datorii pentru serviciile comunale, iar dacă asociația nu-i dă în judecată timp de 3 ani, toate datoriile rămân pe seama asocaiției și sunt plătite de ceilalți locatari. Atrageți o mare atenție rău-platnicilor, altfel veți plăti în locul lor!
Ce ar fi bine de făcut înainte de a cumpăra un apartament?
Luați legătură cu administratorul blocului, întrebați de problemele existente în apartament, în bloc și în asociație. Întrebați ce datorii are proprietarul apartamentului, dar nu uitați nici de datoriile asociaței.
Studiați în ce stare sunt spațiile comune și sistemele inginerești din bloc, ca să știți ce aveți de cheltuit în plus la valoarea apartamentului.
Aflați care este forma juridică a asociației care gestionează blocul: dacă nu este ACC, înseamnă că toate spațiile comune sunt ale statului, dar oricum sunteți obligat prin lege să aveți grijă de ele.
Studiați actele normative interne (statutul, regulamentele și contractele). Aflați ce interdicții sunt în asociație.
Cereți informații cu privire la tariful pentru deservirea blocului (care trebuie să încludă obligatoriu curățenia pe scări) și alte fonduri de reparație.
Studiați câți agenți economici activează în bloc și care ar fi eventualele probleme create de ei (flux mare de clienți, gălăgie, mirosuri, parcare etc.);
Dacă vreți să cumpărați apartamentul cu scopul de a-l transforma în spațiu nelocativ, nu uitați că nu puteți face acest lucru fără acordul în scris al tuturor membrilor asociației; acest lucru se referă la și la lucrările de construcție/reconstrucție sau schimbarea planului inițial a sistemelor inginerești (apă, căldură, gaz, electricitate).
Ce poate face statul pentru a îmbunătăți fondul locativ?
Reorganizarea tuturor asociațiilor și trecerea la o singură formă juridică de administrare a blocurilor – ACC.
Acrdeditarea unor cursuri de calificare pentru administratorii blocurilor locative.
Informarea în masă a populației despre drepturi și obligații cu privire la fondul locativ.
Aplicarea mai strictă a legilor cu privire la rău-platnici, construcții/reconstrucții sau alte acte ilegale, legate de spațiile comune din bloc sau schimbarea destinației locuințelor.
Cei care doresc să ni se adreseze cu teme referitoare la specificul rubricii o pot face
Adresa poștală: b-dul. N. Iorga nr. 35, bl. N1, parter, Iași
E-mail: redactie@ziaruldeiasi.ro; claudiu.raus@ziaruldeiasi.ro
Rubrică sponsorizată de SC Conex Distribution SA
Publicitate și alte recomandări video