Ce puteți să faceți dacă zborul la care aveți bilet întârzie sau este anulat? Ghid de lucru cu operatorii aerieni

miercuri, 10 iulie 2024, 03:38
4 MIN
 Ce puteți să faceți dacă zborul la care aveți bilet întârzie sau este anulat? Ghid de lucru cu operatorii aerieni

Obligația oricărei companii aeriene este să ducă toți pasagerii la destinație în siguranță. Sunt însă cazuri când călătorii rămân să se descurce singuri pe fondul lipsei comunicării cu cei de la companie. Cum poți obține compensații?

În ultimele două săptămâni au fost mai multe „dereglări” în programul de zbor afișat la Aeroportul Iași: numeroase curse au acumulat întârzieri cu orele – unele, de exemplu, punând în dificultate suporterii Naționalei care se întorceau din Germania. Câteva zboruri au fost anulate cu totul.

La sfârșitul săptămânii trecute, Ziarul de Iași a relatat despre pățania ieșenilor care trebuiau să se întoarcă de la Zakynthos (Grecia) joi la prânz, au fost anunțați cu o zi înainte că zborul s-a amânat cu 12 ore, deci la miezul nopții. Însă avionul a decolat mai repede, după numai 5 ore, fără ca pasagerii să fi fost anunțați. Comunicarea dintre companie și/sau agenția de turism, pe de o parte, și pasageri, pe de altă parte, este de multe ori partea care nu funcționează în astfel de situații.

Un regulament european cu drepturi și obligații

Există un regulament – afișat inclusiv pe pagina anpc.ro a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor – care prevede ce drepturi și obligații au pasagerii și companiile aeriene, fie ele de linie sau care operează doar zboruri charter (la cerere). Este vorba de Regulamentul nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor.

În ciuda titlului lung, documentul menționează inclusiv cuantumul despăgubirilor pe ore de întârziere, când sunt îndreptățiți pasagerii să primească asistență (de la alimente până la cazare) sau rambursarea costului biletelor pentru o cursă anulată și în câte zile trebuie să se întâmple asta. Sunt prevăzute și situații precum schimbarea aeroportului, a clasei de zbor și prioritatea pentru persoane cu mobilitate redusă sau cu nevoi speciale.

CITIȚI ȘI: HiSky s-a jucat cu nervii pasagerilor: Ieșenii care trebuiau să se întoarcă din Zakynthos s-au uitat ca la Bingo la tabela cu plecări

De la Comisariatul Județean Iași pentru Protecția Consumatorilor am aflat că, până ieri, nu au fost primite sesizări privind asemenea probleme, semn că, în ciuda apariției punctuale a unor astfel de incidente neplăcute pentru pasageri, companiile aeriene le gestionează mai bine. Amintim că, în 2022, o sancțiune a ANPC a dus la închiderea activității unui operator aerian care acumulase un număr nepermis de mare de anulări de zboruri, Blue Air.

Caz de manual

Unele companii – precum TAROM, după „isprava” de luni dimineață, când au fost anulate deodată mai multe curse pe fondul lipsei de personal – preiau ele formalitatea anunțării publice a situației. Altele, pierd această ocazie, chiar dacă anularea unui zbor este consecința unor factori independenți de activitatea lor.

La începutul anului, o familie din Oradea a obținut câștig de cauză în primă instanță după un incident petrecut la Madrid pe 8 ianuarie 2021. O furtună de zăpadă a provocat închiderea aeroportului, iar familia respectivă a rămas peste noapte lângă bagaje. Însă nu au putut să ia legătura cu nimeni de la compania de zbor, Wizz în acest caz, nici ei, nici agenția de turism prin care luaseră bilete de avion și cazare. Abia după cinci zile au reușit să ajungă în România, dar profitând de un zbor Barcelona-Budapesta. În instanță au obținut, pe lângă decontarea cheltuielilor, despăgubiri morale în valoare de 10 mii de euro/ persoană.

De ce întârzie avioanele?

Problemele care duc la întârzieri sau anulări de curse sunt mai dese în perioadele de vârf. Directorul general al Aeroportului Iași ne-a spus în ziua primului val de curse sosite cu întârziere pe aerogara ieșeană că se așteaptă la mai multe episoade de acest fel pe parcursul verii. Romeo Vatră a confirmat ce ne spunea directorul executiv al Wizz Air într-un interviu acordat ziarului nostru, că o întârziere ivită pe un aeroport poate să se propage în lanț pe alte aeroporturi, afectând astfel mai multe programe de zbor.

CITIȚI ȘI: Un avocat a obținut daune de 40.000 euro de la Wizz Air, după ce i-a transformat vacanța în coșmar

Alți specialiști în industria aeronautică au pus asemenea întârzieri pe seama lipsei de personal, în special a celui care manevrează bagajele. „Mulți angajați nu s-au mai întors de unde au plecat în timpul pandemiei. Pe ei i-au dat primii afară atunci, iar când au fost chemați înapoi nu s-a mai întors toți. Apoi, sunt anumite rute aglomerate, iar cei de la dirijarea traficului trebuie să respecte o anumită eșalonare a zborurilor”, ne-a spus unul dintre cei cu care am vorbit.

Pe de altă parte, „biletul de călătorie este practic un contract între pasager și operatorul aerian care trebuie să îl ducă în siguranță la destinație”, a menționat el relația dintre cele două părți, subliniind că trebuie să existe comunicare atunci când situația impune modificări.

Multe întârzieri sunt provocate de condițiile meteo. La Iași, cele mai des întâlnite probleme sunt cauzate de ceață și, cum siguranța zborului primează întotdeauna, piloții aleg de multe ori să aterizeze la Suceava sau pe alte aeroporturi. La destinație, pasagerii ajung ulterior cu același avion, după ce se îndreaptă vremea, sau cu mijloace de transport puse la dispoziție de operatorul de zbor.

Etichete: avioane, daune, intarzieri

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii