Ce rubrici trebuie să conțină listele de întreținere?

miercuri, 10 noiembrie 2021, 10:06
3 MIN
 Ce rubrici trebuie să conțină listele de întreținere?

Zicala romaneasca: ”cate bordeie atatea obiceie” se aplica in totalitate in ceea ce priveste modul de intocmire si afisare a listelor de intretinere in asociatiile de proprietari. Este drept, pot exista mici variatii intre coloanele listelor de intretinere afisate in doua asociatii de proprietari diferite, insa cateva reguli de baza trebuie respectate.

1) In primul rand numarul de apartament trebuie sa fie nelipsit de pe liste. Din practica recomandam ca acesta sa fie tiparit in de doua ori: prima data pe prima coloana din stanga listelor si a doua oara pe ultima coloana din dreapta. Acest lucru este foarte util persoanelor varstnice sau care au mici probleme de vedere, deoarece intampina greutati in urmarirea liniilor orizontale dintre numarul apartamentului lor si coloana finala cu totalul de plata. Nu de putine ori ne-am confruntat cu erori din aceasta cauza.

2) Numarul de persoane care au locuit in luna respectiva in fiecare apartament. Utilitatea acestui lucru se va vedea la calculul cheltuielilor pe numarul de persoane. In al doilea rand sunt destule cazurile in care unii locatari declara mai putine persoane la intretinere din dorinta de a plati mai putin si astfel toata lumea poate confrunta listele cu realitatea. Este important de stiut faptul ca numarul de persoane nu este format numai din cei care locuiesc in apartament ci si de persoanele care desfasoara activitati in acesta. Adica, daca intr-un apartament in care proprietarul locuieste cu familia (sa presupunem 3 persoane) si-a deschis si o societate comerciala unde lucreaza zilnic inca 2 persoane, la intretinere cheltuielile se impart la 5 persoane si nu doar la 3.

3) Cota parte indiviza ce revine fiecarui apartament. Intr-un articol anterior am detaliat tot ce trebuie stiut despre acest punct (articolul poate fi vizualizat aici). Mentionarea cotei parte indivize este importanta pentru a preveni unele practici de a imparti cheltuielile in mod egal/apartament fara a tine cont de ea. Acest lucru nu este conform legii.

4)  O coloana sau mai multe in care se regasesc costurile pe consumuri individuale, adica acele consumuri pentru care exista contorizare la nivelul fiecarui apartament: de exemplu apa rece, apa calda, gaze, etc. Aici se poate gasi si caldura in blocurile in care exista repartitoare.

5) Daca nu exista repartitoare montate, pentru sezonul rece este obligatorie o coloana pentru caldura. Aceasta se calculeaza in functie de suprafata incalzita. Exista cazuri in care unii proprietari si-au debransat unul sau mai multe calorifere si pentru camerele respective solicita sa nu achite caldura. Acest lucru este posibil atata timp cat exista un proces verbal semnat de furnizorul central de caldura (RADET pentru Bucuresti) prin care este de acord cu debransarea unuia sau mai multor calorifere. Calculul in acest caz se face scazand suprafata camerei debransate din suprafata totala utila a apartamentului. Din punctul nostru de vedere ar trebui sa existe in cadrul acestei coloane si o specificatie clara a caldurii pentru partile comune in care sa se calculeze un procent si celor debransati dar prin apartamentele carora trec tevile de caldura comuna ale blocului si pentru cei care au debransat doar unul sau doua calorifere. Acest calcul este putin mai greu de facut si majoritatea asociatiilor renunta la el complet.

6) O coloana centralizator pentru cheltuielile pe numar de persoane. Aici se detaliaza costurile ce revin proprietarilor pentru gaze naturale (daca nu sunt montate contoare individuale, salubritate, energia electrica folosita de lift si in functie de specificul fiecarei asociatii alte cheltuieli).

7) O coloana centralizator pentru cheltuielile pe cota parte indiviza despre care am mai amintit  mai sus

8) Totalul lunii afisate unde sunt adunate toate cheltuielile din acea luna.

9) Apoi urmeaza coloanele de restante: pentru fiecare tip de coloana este important sa fie afisata o coloana separata: restanta intretinere, penalizari, restanta penalizari, restanta fonduri si un total final.

Lista de intretinere este insotita in mod obligatoriu si de o serie de explicatii. In aceste explicatii se detaliaza sumele din lista. De exemplu aici se regaseste costul total al facturii de apa si pretul/mc, costul total al facturii de salubritate si impartirea ei pe nr de persoane, costul unei facturi de reparatii si cat revine fiecaruia in functie de cota parte indiviza.

Afisand toate aceste informatii avem certitudinea unei transparente a modului de calcul si de distribuire a cheltuielilor din asociatie. Lipsa unor coloane ar trebui sa va dea de gandit in ceea ce priveste modul de calcul si corectitudinea sumei totale afisata ca fiind de plata.

Marius Gheorghiu

Cei care doresc să ni se adreseze cu teme referitoare la specificul rubricii o pot face

Adresa poștală: b-dul. N. Iorga nr. 35, bl. N1, parter, Iași

E-mail: redactie@ziaruldeiasi.ro; claudiu.raus@ziaruldeiasi.ro

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii