
Ce se întâmplă cu Autostrada Unirii? Săptămâna trecută nu s-a lucrat deloc la primul segment care a intrat în șantier

Pe primul segment care a intrat în șantier, stadiul lucrărilor abia a trecut de 10%. Săptămâna trecută nu s-a lucrat deloc, în condițiile în care cei 30 de kilometri de la Moțca la Tg. Neamț trebuie să fie gata peste un an.
Într-un mesaj pe care l-a intitulat „Cod roșu de incompetență sau de rea-voință!”, Asociația „Moldova Vrea Autostradă” lansează un avertiment cât se poate de serios asupra modului de desfăşurare a lucrărilor pe şantierele celor două loturi ale A8 ajunse în faza de construcție. Activiștii pro-autostradă subliniază că cele două segmente, Moțca-Tg. Neamț/Leghin (primul intrat în lucru, pe 3 februarie anul acesta) și Tg. Mureș-Miercurea Nirajului (două luni mai târziu) sunt finanțate prin PNRR, program care se încheie anul viitor.
„Dezastru!”
„Există serioase şi pe deplin justificate semne de îngrijorare cu privire la modul defectuos în care este gestionată derularea investițiilor în loturile de autostradă din regiunea Moldovei de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pe Autostrada Unirii A8. Situația a devenit cu atât mai revoltătoare cu cât, deși lucrările pe lotul A8 Leghin-Moțca au fost demarate încă din luna februarie, constatăm că ne aflăm în fața unui șantier abandonat de către constructor. Cu atât mai grav este faptul că nu există nicio reacție din partea beneficiarului (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, n.r.), care este direct responsabil pentru respectarea graficului de execuție și buna derulare a contractului”, arată cei de la MVA cât de prost stau lucrurile pe acest prim traseu al A8 intrat în lucru.
„Dezastru!”, este descrierea făcută într-un singur cuvânt de asociația pro-autostradă.
A8 pe PNRR: misiune imposibilă
Pe de altă parte, „în mod paradoxal, deşi au semnat contractul cu mult mai târziu şi au demarat lucrările de execuţie cu întârziere din cauza emiterii extrem de greoaie a Autorizaţiei de Construire de către Ministerul Transporturilor, şantierul turcilor de la Nurol arată mai multă implicare şi ambiţie de a finaliza în timp record. Din păcate, şi în acest caz, termenul de finalizare actual al PNRR este aproape imposibil de respectat, tot din cauza modului defectuos de lucru al CNAIR”, remarcă cei de la Asociația „Moldova Vrea Autostradă”.
Ei invocă perioada dificilă pentru România din punct de vedere geostrategic, economic şi financiar, în care „o asemenea atitudine şi lipsă îngrozitoare de eficienţă pot fi considerate acte de sabotaj la adresa interesului și securității naţionale. Pierderea fondurilor din PNRR şi gradul de doar 22 la sută de absorbţie în cadrul Programului Transport la acest moment sunt uriaşe bile negre la adresa a tot ce înseamnă actul de guvernare”.
„Situația nu este deloc ok”
Cătălin Urtoi, și el fost activist civic la „Împreună pentru A8”, acum administrator la Compania Națională de Investiții Rutiere și susținător al unei alte asociații pro-autostradă, „Hai că se poate!”, a remarcat la rândul său stagnarea lucrărilor pe acest segment de A8.
„În acest moment, pe acest șantier situația nu este deloc ok. Au mai rămas exact 12 luni până la finalizare, așa cum este scris pe acel panou informativ cu privire la șantier. Orice specialist în domeniu, de bună credință, care știe ce înseamnă un astfel de șantier, nu cred că astăzi mai poate susține că acest lot de autostradă de pe A8 va mai putea fi terminat în timp util pentru a nu pierde finanțarea PNRR”, a spus Urtoi.
Doar două loturi din 13 sunt în lucru
Aproape de sfârșitul primului semestru al anului, singurele loturi în lucru ale Autostrăzii A8 sunt cele două capete ale sectorului montan, Tg. Mureș-Miercurea Nirajului și Tg. Neamț-Moțca.
Între aceste segment sunt șase loturi aflate în diferite stadii, dar niciunul în șantier:
- Miercurea Nirajului-Sărățeni (23,4 km), atribuit asocierii Özaltin İnsaat Ticare Ve Sanayi Anonim Sirketi (lider) – Infravis SRL (Turcia-Romania), are contractul semnat la sfârșitul lunii trecute.
- Sărățeni-Joseni, adjudecat de asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB – Tehnostrade – Euro Asfalt, este în așteptarea semnării contractului. De remarcat că acest segment și cel dintre Ditrău și Grințieș (cel mai lung dintre toate, 37,9 km) au fost puse sub semnul întrebării după ce asocierea câștigătoare a solicitat după finalizarea licitației reducerea garanției de bună execuție de la 1,5 la 0,5 la sută. Până la urmă, băcăuanii au renunțat la această solicitare.
- Joseni-Ditrău (14,4 km) se află în faza evaluării celor cinci oferte depuse.
- Ditrău-Grințieș este în stadiul cel mai avansat dintre cele șase loturi montane: contractul a fost semnat luna trecută, iar ordinul de începere a lucrărilor – respectiv a proiectării, care va ocupa primele 14 luni din perioada contractuală – a fost dat cu startul fixat pentru luni, 30 iunie.
- Grințieș-Pipirig (31,5 km) se află în faza evaluării celor două oferte înscrise.
- Pipirig-Tg. Neamț (19,3 km) este atribuit încă din aprilie asocierii SA&PE Construct SRL – Spedition UMB – Tehnostrade – Euro Asfalt.
În județul Iași, primele două loturi scoase la licitație, Moțca-Tg. Frumos (31,5 km) și Tg. Frumos-Lețcani (28,6 km) sunt în faza evaluării celor șase oferte depuse pentru fiecare. Cât privește tronsonul Lețcani-Prut, împărțit în trei loturi – până la intersecția cu DN 24, respectiv până la Golăiești și apoi până la podul în construcție –, licitațiile au demarat la sfârșitul lunii mai, iar ultimul termen de înscriere a intențiilor de participare este 1 septembrie. În fine, podul peste Prut este de două luni în șantier, urmând să fie finalizat în toamna anului viitor.
Publicitate și alte recomandări video