
Ce se întâmplă dacă ai jante neadecvate la mașină? Se strică bucșele, crește consumul – opinia unui specialist ieșean în roți

Jantele supradimensionate sunt la modă și oferă mașinii o apariție mai impunătoare. Dar, odată cu aspectul impresionant, vin și semnele de întrebare: Se strică bucșele? Scade confortul? Crește consumul de combustibil? Iată opinia specialistului!
Pe cât de spectaculoase, pe atât de controversate sunt. Jantele mari atrag privirile și dau mașinii o atitudine sportivă, dar nu puțini sunt cei care avertizează asupra riscurilor pe care le implică această alegere. Pentru a înțelege cum stau lucrurile dincolo de percepția generală, „Ziarul de Iași” a discutat cu Petru Crucianu, inginer mecanic la o firmă specializată din Iași. El a explicat simplu și clar ce trebuie să știm despre acest subiect atât de prezent printre șoferii pasionați de tuning sau pur și simplu de o schimbare de look.
Dimensiunea contează, dar nu e totul. Janta potrivită la momentul potrivit
Potrivit specialistului ieșean, jantele de dimensiuni mai mari nu reprezintă neapărat un risc pentru mașină, dacă sunt alese și montate corespunzător. Din contră, atunci când sunt folosite corect și în condițiile potrivite, acestea pot aduce beneficii clare. Un exemplu concret? Jantele de 18 inci schimbă radical modul în care mașina se simte la drum: mai multă stabilitate, mai mult control, mai multă precizie în viraje.

Petru Crucianu, inginer mecanic
„Anvelopele mai late și cu talon mai mic, specifice jantelor de 18 inci, pot îmbunătăți stabilitatea la viteze mari și pot oferi o reacție mai rapidă în viraje. Aceasta poate fi benefică în condiții de drum uscat și pentru un stil de condus mai dinamic”, explică inginerul ieșean.
În plus, reducerea deformării anvelopei în timpul frânării contribuie la o reacție mai precisă a mașinii, un avantaj deosebit, mai ales vara, pe carosabil uscat.
Petru Crucianu recomandă o adaptare sezonieră a dimensiunii jantelor: R16 iarna, R18 vara, ca mașina să se descurce cât mai bine pe orice drum și în orice anotimp. Jantele mai mici, precum R16, permit echiparea cu anvelope cu talon mai înalt și lățime mai mică, ceea ce favorizează o aderență mai bună pe zăpadă și gheață, ne face să înțelegem specialistul din Iași.
Pe de altă parte, în sezonul cald, trecerea la jante de 18 inci, echipate cu anvelope mai late și cu talon redus, îmbunătățește controlul mașinii, oferă un plus de echilibru pe drum și face ca reacțiile la volan să fie mai rapide, mai ales atunci când se merge cu viteză mare.
Între mit și realitate: ce se întâmplă, de fapt, când alegi jante mari
Mulți cred că jantele mari afectează direct bucșele și suspensia, însă, potrivit specialistului, lucrurile nu stau chiar așa.
„Cât de repede se uzează ține mai mult de calitatea pieselor și de cum conduci, nu neapărat de mărimea jantelor”, explică inginerul mecanic.
În mod similar, instabilitatea în mers nu este o regulă, ci o consecință a unei alegeri greșite sau a unei montări defectuoase:
„Asta se întâmplă doar dacă modificările nu sunt făcute cum trebuie sau dacă jantele nu sunt potrivite pentru mașina ta.”
Un alt aspect frecvent invocat de șoferi este consumul de combustibil, despre care se crede că ar crește semnificativ după schimbarea jantelor. De fapt, impactul există, dar este adesea minor.
„Creșterea există, dar este de regulă mică și depinde mult de stilul tău de condus și greutatea roților”, spune specialistul, care oferă și un exemplu concret: „Un șofer a observat o creștere a consumului cu aproximativ 1 litru la 100 km după trecerea de la jante de 16 la 18 inci.”
Mărimea jantelor influențează și greutatea totală a roților, ceea ce înseamnă un efort mai mare pentru motor, mai ales în timpul accelerației. În timp, acest surplus poate pune presiune pe elementele de suspensie și articulații, mai ales în condițiile unui stil de condus agresiv sau pe drumuri denivelate. Dar poate cel mai puțin discutat aspect — și totuși foarte important — este cel legal.
„Modificarea dimensiunii jantelor poate afecta omologarea vehiculului și poate duce la probleme în cazul unui control tehnic sau al unei inspecții RAR, dacă dimensiunile nu sunt conforme cu specificațiile producătorului”, atrage atenția Petru Crucianu.
Există și calea de mijloc: nici prea mari, nici prea mici
Dacă tentația unui look mai sportiv este prea mare, dar șoferul vrea să păstreze un echilibru între estetic și tehnic, există și o soluție de mijloc: „Trecerea de la 16 la 18 inci poate părea un salt cam mare. Pentru cei care vor să-și schimbe totuși look-ul mașinii fără să-și asume riscuri majore, trecerea de la 16 la 17 inci poate fi o alegere potrivită”, arată specialistul din Iași.
Publicitate și alte recomandări video