Ce se întâmplă pe Aeroportul Iași? Terminalul T4 nu are încă activitate în spațiile comerciale, iar T3 rămâne aglomerat

joi, 04 iulie 2024, 03:00
4 MIN
 Ce se întâmplă pe Aeroportul Iași? Terminalul T4 nu are încă activitate în spațiile comerciale, iar T3 rămâne aglomerat

La trei luni de la inaugurare, noul terminal încă nu are spațiile comerciale ocupate, iar în T3 sunt momente când e la fel de aglomerat ca anul trecut. Șefii aerogării au pregătit deja soluții.

Odată cu intrarea aeroporturilor românești în Spațiul Schengen, noul terminal de pasageri de la Iași a devenit operațional. Asta a fost pe 31 martie. Trei luni mai târziu, T4 încă este un spațiu larg, fără cafenele și magazine. Doar două licitații au fost lansate până acum – și chiar ieri au fost adjudecate: pentru deschiderea a două cafenele, dintre care una va avea fumoar.

Lagardere Travel Retail SRL urmează să semneze contractul pentru un spațiu de câteva zeci de metri pătrați din zona publică, iar Corsini Ristorante SRL, pentru unul din zona de acces pentru pasageri. Cele două firme trebuie să înceapă activitatea în T4 în cel mult două luni, dar șefii aeroportului se așteaptă acest lucru să se întâmple mult mai repede. Pe de altă parte, câteva grupuri de vendomate populează deja zona pasagerilor.

L-am întrebat pe directorul general al Aeroportului când se va „umple” noul terminal și am aflat că vara aceasta va fi scoasă la licitație întreaga suprafață destinată activităților comerciale. Este vorba de peste 3000 mp în total. Dincolo de precizările laconice oferite de directorul Romeo Vatră, la ceremonia de prezentare a T4 din ianuarie a fost menționată amenajarea unei bune părți a terminalului ca galerie comercială – sau mall, în termenii actuali.

Mai mult loc în T3

O provocare rămâne aglomerația creată la T3 în momentele când se suprapun două sau mai multe curse spre țări non-Schengen. Romeo Vatră ne-a explicat că intrarea în Schengen a necesitat crearea celor două fluxuri de pasageri în decurs de numai trei luni.

„În T3, anul trecut, intrau toți pasagerii, nu doar cei care călătoresc spre destinații non-Schengen”, a amintit el.

Directorul aerogării a spus că, din cauza modificărilor făcute pentru acest din urmă flux de pasageri, spațiul pentru îmbarcare din vechiul terminal a fost micșorat. „Urmează să reconfigurăm T3, astfel încât să mărim spațiul din sala de așteptare”, a menționat el, subliniind că acest lucru va trebui făcut cu terminalul deschis traficului. Lucrările vor fi făcute anul acesta. De altfel, proiectul de extindere a infrastructurii aeroportuare continuă, actuala etapă fiind amplasarea și punerea în funcțiune a celui de-al doilea parc fotovoltaic.

Săptămâna trecută, consilierii județeni au revizuit organigrama Aeroportului Iași, după ce anul trecut, în perspectiva deschiderii T4, stabiliseră un număr de 220 de posturi. Guvernul a dat dezlegare abia luna trecută aeroporturilor din țară – multe dintre ele extinse, la fel ca aerogara ieșeană – să-și mărească schema de personal. Fără posturi vacante, Iașul va mai putea să angajeze 23 de oameni (inclusiv pentru operarea celor trei porți de îmbarcare de la etajul T4), ajungând în cele din urmă la 189 de angajați, limita maximă actualizată.

În primele șase luni au fost mai mulți pasageri comparativ cu anul trecut

Între timp, fluxul de pasageri a trecut de un milion, număr marcat în iunie printr-o ceremonie restrânsă. Până la sfârșitul primului semestru, prin porțile de îmbarcare și de sosire au mai trecut 55 de mii de pasageri. Pe fondul campaniei de revizii care se derulează la avioanele Airbus cu motoare Pratt & Whitney, cei de la Wizz Air nu au mai deschis destinații noi, dar nici nu au restrâns semnificativ cursele de la Iași.

Fluxul de pasageri a trecut de un milion

În schimb, cu avioanele de capacitate mai mică aduse de operatorii de zbor în locul Airbus-urilor mari, Aeroportul Iași are o creștere limitată anul acesta, iar asta se vede în cifrele de trafic. Astfel, dacă pragul lunar de 200 de mii de pasageri a fost depășit anul trecut încă în aprilie, anul acesta abia luna trecută a fost atins acest nivel. În consecință, prognoza de trafic estimată pentru 2024 a fost redusă de șefii aerogării ieșene la 2,2 milioane de pasageri (anul trecut au fost 2,34 milioane). Totuși, „e posibil să asistăm la o revigorare odată cu reintroducerea treptată a avioanelor A321 în programele de zbor din această vară”, s-a arătat optimist directorul Romeo Vatră.

Citiți și: 

T4 e gata. Ce urmează la Aeroportul Iaşi? Sunt lansate cateva licitaţii importante. Bilanţul directorului

Cea mai mare realizare a Iaşului din ultimul deceniu, inaugurată ieri. Politicienii au făcut deja check-in. Cum arată T4?

Primii ieșeni care zboară prin terminalul T4 al Aeroportului Iași. Azi se taie panglica de inaugurare UPDATE

 

Etichete: Aeroport, Iasi, terminal

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii