Ce se mai întâmplă în Ungaria, iubită de suveraniștii români: Firmele disponibilizează la foc continuu

joi, 20 februarie 2025, 12:12
3 MIN
 Ce se mai întâmplă în Ungaria, iubită de suveraniștii români: Firmele disponibilizează la foc continuu

Criza din sectorul auto euro­pean se manifestă printr-o micşorare lentă a in­dustriei autovehiculelor din Ungaria. Experţii spun că nu sunt şanse de revenire anul aces­ta. Industria auto este pilo­nul principal al stra­tegiei guvernului condus de premierul Viktor Orban de reindustrializare a ţării. Companiile des­fiin­ţează pe tăcute din ce în ce mai multe locuri de muncă din cauza declinului produc­ţiei. Valuri spectaculoase de disponibilizări încă nu sunt. Unele firme produc pe stoc, iar marfa devine nevandabilă. Altele caută să se repro­fileze, dar acestea din urmă sunt puţine, după cum scrie Portfolio, preluat de zf.ro.

Venirea tuturor celor trei coloşi auto ger­mani în Ungaria a ajutat la apariţia unor ecosis­teme mari şi diverse de producători şi furnizori de componente şi piese pentru maşini, locali şi străini, care acum se confruntă cu scăderea vân­zărilor şi comenzilor şi chiar cu oprirea lor. Au dificultăţi şi companiile pe care guvernul ma­ghiar a pariat pentru a adapta industria auto la noile tendinţe, producătorii de baterii pentru ma­şini electrice. Iar aceste lucruri ridică pe lân­gă probleme ce ţin de şomaj, de perturbarea vie­ţii în diferite comunităţi industriale, şi pro­bleme legate de credibilitatea guvernului Orban.

Spre exemplu, potrivit Telex.hu, SK On, producător sud-coreean de baterii, a disponibilizat peste 1.000 de anga­jaţi externi şi câteva sute de mun­citori proprii în ultimul an, iar reducerile de personal conti­nuă în ritm lent. Ziarul mai scrie că această companie a decis recent să externalizeze departamentul de logistică, ceea ce poate să însemne noi disponibilizări.

Deşi SK On nu a confirmat oficial că inten­ţio­nează să închidă uzina pe care o are la Komárom, an­ga­jaţii spun că oprirea liniilor de producţie este deja în planurile managementului, ca şi trans­ferarea producţiei la fabrica de la Ivancsa, con­struită cu ajutor semnificativ de la stat, dar care nu a reuşit să ajungă la capacitatea maximă de producţie. Sindicatele avertizează că starea fa­bricii Komárom este critică. Telex citează surse care atenţionează că firmele sunt presate de guvern să nu a­nunţe disponibilizări în masă deoarece astfel de informaţii ar fi dificil de împăcat cu me­sajele oficiale despre relansarea economică.

Alte articole de presă arată că la uzina de la Komárom au fost desfiinţate locuri de muncă, dar nu suficiente pentru ca guvernul să fie obli­gat să ceară înapoi de la SK On şi de la com­pania soră SK BM subvenţiile primite de la stat. Dar astfel de probleme nu sunt specifice com­paniei sud-coreene. Întreaga industrie a bate­rii­lor din Ungaria este în criză. Şi întreaga indus­trie auto. Potrivit biroului central de statistică al Ungariei, în decembrie anul trecut producţia de vehicule a ţării a fost cu 21% mai mică decât în aceeaşi lună a anului anterior.

Producţia de ve­hicule rutiere a scăzut cu 30%, iar cea de com­ponente pentru vehicule ru­tiere s-a diminuat cu 17,5%. Pe acest fundal, ZF Hungária, subsi­diara maghiară a companiei germane ZF, va disponibiliza peste 110 de an­gajaţi de la fabrica din Eger, scrie 24.hu. Anul trecut, de acolo au fost concediaţi 60 de anga­jaţi, sau 3,5% din total. Componentele ZF se gă­sesc pe maşinile unor mărci cu renume pre­cum Mercedes, BMW, Opel, Peugeot şi Fiat. 24.hu a dedus că şi alţi furnizori de componente auto îşi reduc continuu personalul, dar că aceste măsuri nu sunt făcute publice din cauza regulilor concedierilor colective.

Astfel, companiile preferă să efectueze mai des concedieri în grupuri mici, de câte 25-28 de persoane, pentru ca acţiunile lor să nu se înca­dreze la concedieri colective. Aceeaşi situaţie se vede la Veszprém, de pe malul lacului Bala­ton. Cei mai mari angajatori din acest oraş sunt fabricile de componente auto din zona indus­trială din nord, iar apariţia lor este considerată un succes al politicilor de reindustrializare.

Etichete: concedieri, Ungaria

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii