
Ce se mai întâmplă în Ungaria, iubită de suveraniștii români: Firmele disponibilizează la foc continuu

Criza din sectorul auto european se manifestă printr-o micşorare lentă a industriei autovehiculelor din Ungaria. Experţii spun că nu sunt şanse de revenire anul acesta. Industria auto este pilonul principal al strategiei guvernului condus de premierul Viktor Orban de reindustrializare a ţării. Companiile desfiinţează pe tăcute din ce în ce mai multe locuri de muncă din cauza declinului producţiei. Valuri spectaculoase de disponibilizări încă nu sunt. Unele firme produc pe stoc, iar marfa devine nevandabilă. Altele caută să se reprofileze, dar acestea din urmă sunt puţine, după cum scrie Portfolio, preluat de zf.ro.
Venirea tuturor celor trei coloşi auto germani în Ungaria a ajutat la apariţia unor ecosisteme mari şi diverse de producători şi furnizori de componente şi piese pentru maşini, locali şi străini, care acum se confruntă cu scăderea vânzărilor şi comenzilor şi chiar cu oprirea lor. Au dificultăţi şi companiile pe care guvernul maghiar a pariat pentru a adapta industria auto la noile tendinţe, producătorii de baterii pentru maşini electrice. Iar aceste lucruri ridică pe lângă probleme ce ţin de şomaj, de perturbarea vieţii în diferite comunităţi industriale, şi probleme legate de credibilitatea guvernului Orban.
Spre exemplu, potrivit Telex.hu, SK On, producător sud-coreean de baterii, a disponibilizat peste 1.000 de angajaţi externi şi câteva sute de muncitori proprii în ultimul an, iar reducerile de personal continuă în ritm lent. Ziarul mai scrie că această companie a decis recent să externalizeze departamentul de logistică, ceea ce poate să însemne noi disponibilizări.
Deşi SK On nu a confirmat oficial că intenţionează să închidă uzina pe care o are la Komárom, angajaţii spun că oprirea liniilor de producţie este deja în planurile managementului, ca şi transferarea producţiei la fabrica de la Ivancsa, construită cu ajutor semnificativ de la stat, dar care nu a reuşit să ajungă la capacitatea maximă de producţie. Sindicatele avertizează că starea fabricii Komárom este critică. Telex citează surse care atenţionează că firmele sunt presate de guvern să nu anunţe disponibilizări în masă deoarece astfel de informaţii ar fi dificil de împăcat cu mesajele oficiale despre relansarea economică.
Alte articole de presă arată că la uzina de la Komárom au fost desfiinţate locuri de muncă, dar nu suficiente pentru ca guvernul să fie obligat să ceară înapoi de la SK On şi de la compania soră SK BM subvenţiile primite de la stat. Dar astfel de probleme nu sunt specifice companiei sud-coreene. Întreaga industrie a bateriilor din Ungaria este în criză. Şi întreaga industrie auto. Potrivit biroului central de statistică al Ungariei, în decembrie anul trecut producţia de vehicule a ţării a fost cu 21% mai mică decât în aceeaşi lună a anului anterior.
Producţia de vehicule rutiere a scăzut cu 30%, iar cea de componente pentru vehicule rutiere s-a diminuat cu 17,5%. Pe acest fundal, ZF Hungária, subsidiara maghiară a companiei germane ZF, va disponibiliza peste 110 de angajaţi de la fabrica din Eger, scrie 24.hu. Anul trecut, de acolo au fost concediaţi 60 de angajaţi, sau 3,5% din total. Componentele ZF se găsesc pe maşinile unor mărci cu renume precum Mercedes, BMW, Opel, Peugeot şi Fiat. 24.hu a dedus că şi alţi furnizori de componente auto îşi reduc continuu personalul, dar că aceste măsuri nu sunt făcute publice din cauza regulilor concedierilor colective.
Astfel, companiile preferă să efectueze mai des concedieri în grupuri mici, de câte 25-28 de persoane, pentru ca acţiunile lor să nu se încadreze la concedieri colective. Aceeaşi situaţie se vede la Veszprém, de pe malul lacului Balaton. Cei mai mari angajatori din acest oraş sunt fabricile de componente auto din zona industrială din nord, iar apariţia lor este considerată un succes al politicilor de reindustrializare.
Publicitate și alte recomandări video