Ce se poate învăța din eșecul campaniei de vaccinare anti-HPV. Ce spun specialiștii
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi

duminica, 05.12.2021

Ce se poate învăța din eșecul campaniei de vaccinare anti-HPV. Ce spun specialiștii

GALERIE
vaccine
  • vaccine
- +
În urmă cu peste un deceniu, România lansa o campanie de vaccinare anti-HPV. Dacă ar fi reuşit, incidenţa cancerului de col uterin ar fi trebuit să scadă, la fel ca în alte state din UE şi din lume. Deşi au fost trei tentative, în ani diferiţi, toate s-au încheiat dezastruos. Rezultatul: peste 2.000 de decese din cauza cancerului cervical. Medicii ieşeni, dar şi un specialist în comunicare, analizează ce s-a greşit. Dacă nu vor fi corectate astfel de erori, şi campania de vaccinare anti-COVID poate să nu-şi atingă scopul.

Campania de vaccinare anti-COVID vine cu un precedent nefericit: acum mai bine de zece ani, în anul 2008, când majoritatea statelor din Europa aveau deja pregătit un amplu plan de vaccinare împotriva HPV - Human Papilloma Virus, România introducea vaccinarea fără să aibă o campanie de informare corect pusă la punct. Rezultatul a fost unul aşteptat: lipsa de informare a dus la o teamă din partea părinţilor de a accepta să îşi vaccineze fetele împotriva infecţiei HPV.

Autorităţile române au reuşit să rateze de trei ori până acum campania de vaccinare, deşi în Australia sau Canada vaccinare anti-HPV a contribuit la o reducere semnificativă a morţilor cauzate de această boală. Prima tentativă a campaniei a fost în anul 2008, însă a fost un eşec rapid, fiind reluată un an mai târziu cu aceleaşi rezultate.

Conform datelor Institutului Naţional de Sănătate Publică (INSP), România este pe primul loc în Uniunea Europeană la cancerul de col uterin, cauzat de infectarea cu HPV, în fiecare an fiind peste 4.000 de cazuri noi, cu peste 2.000 de decese. Astfel, în fiecare zi sunt diagnosticate 12 noi cazuri şi se înregistrează cinci decese.

Campania de vaccinare anti-HPV - „o lipsă de înţelegere a modului în care funcţionează comunicarea“

Specialistul în comunicare publică, Bogdan Oprea, a precizat că toate campaniile pentru vaccinarea anti-HPV au avut două mari probleme: din cauza modului în care au fost gândite mesajele respective acestea nu au ajuns la publicul ţintă şi a doua problemă a fost absenţa unei contra-campanii pentru atacurile anti-vacciniştilor.

Spre exemplu, în 2009, în timpul campaniei Centrului Naţional de Informare privind eficacitatea vaccinului anti-HPV, în broşurile destinate părinţilor erau mesaje ca „Tu decizi pentru sănătatea fiicei tale. Informează-te“, iar mesajele din broşurile medicilor erau „Fii pregătit! Fii informat!“, în ambele cazuri mesajul fiind unul foarte general.

Bogdan Oprea consideră că această campanie a reflectat „o lipsă de profesionalism, de experienţă, de înţelegere a modului în care funcţionează comunicarea“. De asemenea, şi restul materialelelor promovate, atât cele scrise cât şi spoturile publicitare, aveau termeni medicali greu de descifrat pentru un părinte fără cunoştinţe în domeniu.

O altă campanie a fost cea din 2017, iniţiată de MSD România cu susţinerea INSP, cu numele „Protejează-i aripile!“. „Cine vede mesajul respectiv chiar şi pentru două secunde trebuie să înţeleagă despre ce este vorba şi care sunt riscurile. Dacă vorbim de un mesaj de sănătate publică adaptat şi aplicat realităţii, nu putem să vorbim despre protejarea aripilor, suntem oameni, nu avem aripi“, a mai completat Bogdan Oprea, specialist în comunicare publică şi profesor al Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea din Bucureşti.

A doua problemă a campaniilor pentru vaccinarea HPV a fost că nu a existat nicio contra-campanie care să demonteze acuzaţiile, atacurile şi miturile celor care nu voiau îşi vaccineze fetele. În momentul actual, susţine Bogdan Oprea, o campanie pentru promovarea vaccinării anti-HPV ar trebui să aibă în vedere stabilirea mai multor publicuri ţintă - unul să fie fetele care urmează să se vaccineze, altul să fie format din părinţii lor, iar cel de-al treilea - medicii.

„Liderii de opinie nu au fost foarte expliciţi“

Specialiştii ieşeni cred că efectele eşecului campaniei de vaccinare anti-HPV se vor vedea din plin în următorii ani şi că principala greşeală a fost lipsa unor informaţii concrete. Astfel, în rândul părinţilor a existat o teamă generală din cauza faptului că beneficiul nu este unul imediat, dar şi o teamă faţă de reacţiile adverse.

„Populaţia nu a avut acces la suficiente informaţii, liderii de opinie nu au fost foarte expliciţi, să spună că la acest vaccin beneficiul nu se vede imediat, ci are rolul să prevină un cancer. O altă problemă a fost legată de faptul că target-ul era legat de copii şi în general părinţii nu vor să îşi trateze copiii cu un anumit medicament dacă nu au foarte multă încredere în el“, a precizat prof. dr. Răzvan Socolov, medic primar obstetrică-ginecologie de la Maternitatea „Elena Doamna“.

Deja România este printre ţările cu cele mai multe cazuri de cancer de col uterin şi cu un număr mare de decese cauzat de infecţia cu HPV. De asemenea, preşedintele Societăţii Române de Epidemiologie, prof. dr. Doina Azoicăi, este de părere că informarea populaţiei în contextul vaccinării HPV nu a fost una suficientă, fiind un subiect tratat cu reticenţă de către părinţi, alimentată şi de curentul anti-vaccinist care atunci nu era la fel de puternic ca cel de acum.

„Îmi amintesc că, atunci, eu personal m-am străduit să informez medicii, m-am întâlnit cu ei. Însă mesajele anti-vacciniste sunt mult mai penetrante pentru că întotdeauna când este ceva agresiv, este perceput mai bine de către populaţie. Acum trebuie să lămurim ce cântăreşte mai greu - opinia unui anti-vaccinist fără nicio pregătire medicală şi care lansează mituri fără fundament ştiinţific sau opinia unui specialist“, a precizat prof. dr. Doina Azoicăi.

Pentru a nu se ajunge într-o situaţie asemănătoare celei din campaniile de vaccinare anti-HPV, specialistul în comunicare Bogdan Oprea consideră că pentru vaccinarea anti-COVID este nevoie de o strategie de comunicare puternică, existând deja o contra-campanie agresivă din partea anti-vacciniştilor care câştigă foarte mult teren.

În legătură cu vaccinarea anti-COVID se remarcă deja în rândul populaţiei teama de reacţii adverse, în timp ce se răspândesc tot mai multe mituri legate de eficienţa acestui vaccin.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Ar fi prea frumos

Nicolae GRECU

Ar fi prea frumos

În noul format al Cupei Davis, extrem de ofertant, echipa României are o mică şansă de a participa la masa bogaţilor.

Filmuletul zilei

opinii

Conservarea textelor vechi între diortosire şi editare ştiinţifică* (IV)

Eugen MUNTEANU

Conservarea textelor vechi între diortosire şi editare ştiinţifică* (IV)

Autorul continuă seria distincţiilor între editarea ştiinţifică a textelor vechi şi diortosirea periodică a cărţilor întrebuinţate în serviciul liturgic.

O zi cu Părintele Florescu

pr. Constantin STURZU

O zi cu Părintele Florescu

Un eveniment editorial: publicarea volumului "Lumea ca o zi de vineri. Din jurnalul unui preot misionar" (Editura Doxologia, Iaşi, 2021). Nu e puţin lucru să publici azi o carte cu binecuvântarea Părintelui Mitropolit Teofan al Moldovei şi Bucovinei şi cu un cuvânt înainte entuziast al lui Andrei Pleşu, care constată că în paginile lucrării se împleteşte "cu atâta naturaleţe cateheza cu libertatea spirituală, cu surpriza (nearogantă) a interpretării, cu experienţa de viaţă şi, când e cazul, cu umorul" (p. 10). Dar, când este vorba de Părintele Ioan-Florin Florescu, pe mine - din 1997, de când l-am cunoscut - nu mă mai miră nimic. În sensul bun, curat. Precum sunt "uimirea şi cutremurul" (p. 55), cele care ne ţin vii în Biserică.

Altfel

arh. Ionel OANCEA

Altfel

Am reiterat în acest spaţiu povestea proiectelor publice de amploare pentru a releva complexitatea lor. Marele proiect de reabilitare a centrului istoric din Oradea a durat peste cincisprezece ani. Pentru ca un asemenea proiect public să aibă sorţi de izbândă este necesară punerea la punct în detaliu a mecanismelor economice, juridice şi tehnice. Ele înseamnă, între multe altele, negocieri dificile între partenerii implicaţi direct în proiect, dar şi acceptarea lui de comunitate.

pulspulspuls

Scenarii cu privire la desemnarea noului viceprimar din partea partidoiului la noi în târg

Scenarii cu privire la desemnarea noului viceprimar din partea partidoiului la noi în târg

Aventurile consilierului Balalaicu de la partidoiul ieşean, care caută un post bun pe la vreun minister, dar, desigur, s-ar mulţumi şi cu ceva pe plan local, dar care musai să producă caşcaval, aventuri pe care le-am povestit aici la gazetă exclusiv din dorinţa de a arăta cum merg lucrurile în politichia ieşeană, au stârnit un interes neaşteptat în rândul cititorilor noştri şi nu numai. 

Caricatura zilei

Cântecel de sezon

Editia PDF

Bancul zilei

- "Pentru o digestie buna beau bere. Daca nu am pofta de mâncare, beau vin alb. Daca am tensiunea scazuta, beau vin ros (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.