anunturi
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi

Ce se poate învăța din eșecul campaniei de vaccinare anti-HPV. Ce spun specialiștii

GALERIE
vaccine
  • vaccine
- +
În urmă cu peste un deceniu, România lansa o campanie de vaccinare anti-HPV. Dacă ar fi reuşit, incidenţa cancerului de col uterin ar fi trebuit să scadă, la fel ca în alte state din UE şi din lume. Deşi au fost trei tentative, în ani diferiţi, toate s-au încheiat dezastruos. Rezultatul: peste 2.000 de decese din cauza cancerului cervical. Medicii ieşeni, dar şi un specialist în comunicare, analizează ce s-a greşit. Dacă nu vor fi corectate astfel de erori, şi campania de vaccinare anti-COVID poate să nu-şi atingă scopul.

Campania de vaccinare anti-COVID vine cu un precedent nefericit: acum mai bine de zece ani, în anul 2008, când majoritatea statelor din Europa aveau deja pregătit un amplu plan de vaccinare împotriva HPV - Human Papilloma Virus, România introducea vaccinarea fără să aibă o campanie de informare corect pusă la punct. Rezultatul a fost unul aşteptat: lipsa de informare a dus la o teamă din partea părinţilor de a accepta să îşi vaccineze fetele împotriva infecţiei HPV.

Autorităţile române au reuşit să rateze de trei ori până acum campania de vaccinare, deşi în Australia sau Canada vaccinare anti-HPV a contribuit la o reducere semnificativă a morţilor cauzate de această boală. Prima tentativă a campaniei a fost în anul 2008, însă a fost un eşec rapid, fiind reluată un an mai târziu cu aceleaşi rezultate.

Conform datelor Institutului Naţional de Sănătate Publică (INSP), România este pe primul loc în Uniunea Europeană la cancerul de col uterin, cauzat de infectarea cu HPV, în fiecare an fiind peste 4.000 de cazuri noi, cu peste 2.000 de decese. Astfel, în fiecare zi sunt diagnosticate 12 noi cazuri şi se înregistrează cinci decese.

Campania de vaccinare anti-HPV - „o lipsă de înţelegere a modului în care funcţionează comunicarea“

Specialistul în comunicare publică, Bogdan Oprea, a precizat că toate campaniile pentru vaccinarea anti-HPV au avut două mari probleme: din cauza modului în care au fost gândite mesajele respective acestea nu au ajuns la publicul ţintă şi a doua problemă a fost absenţa unei contra-campanii pentru atacurile anti-vacciniştilor.

Spre exemplu, în 2009, în timpul campaniei Centrului Naţional de Informare privind eficacitatea vaccinului anti-HPV, în broşurile destinate părinţilor erau mesaje ca „Tu decizi pentru sănătatea fiicei tale. Informează-te“, iar mesajele din broşurile medicilor erau „Fii pregătit! Fii informat!“, în ambele cazuri mesajul fiind unul foarte general.

Bogdan Oprea consideră că această campanie a reflectat „o lipsă de profesionalism, de experienţă, de înţelegere a modului în care funcţionează comunicarea“. De asemenea, şi restul materialelelor promovate, atât cele scrise cât şi spoturile publicitare, aveau termeni medicali greu de descifrat pentru un părinte fără cunoştinţe în domeniu.

O altă campanie a fost cea din 2017, iniţiată de MSD România cu susţinerea INSP, cu numele „Protejează-i aripile!“. „Cine vede mesajul respectiv chiar şi pentru două secunde trebuie să înţeleagă despre ce este vorba şi care sunt riscurile. Dacă vorbim de un mesaj de sănătate publică adaptat şi aplicat realităţii, nu putem să vorbim despre protejarea aripilor, suntem oameni, nu avem aripi“, a mai completat Bogdan Oprea, specialist în comunicare publică şi profesor al Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea din Bucureşti.

A doua problemă a campaniilor pentru vaccinarea HPV a fost că nu a existat nicio contra-campanie care să demonteze acuzaţiile, atacurile şi miturile celor care nu voiau îşi vaccineze fetele. În momentul actual, susţine Bogdan Oprea, o campanie pentru promovarea vaccinării anti-HPV ar trebui să aibă în vedere stabilirea mai multor publicuri ţintă - unul să fie fetele care urmează să se vaccineze, altul să fie format din părinţii lor, iar cel de-al treilea - medicii.

„Liderii de opinie nu au fost foarte expliciţi“

Specialiştii ieşeni cred că efectele eşecului campaniei de vaccinare anti-HPV se vor vedea din plin în următorii ani şi că principala greşeală a fost lipsa unor informaţii concrete. Astfel, în rândul părinţilor a existat o teamă generală din cauza faptului că beneficiul nu este unul imediat, dar şi o teamă faţă de reacţiile adverse.

„Populaţia nu a avut acces la suficiente informaţii, liderii de opinie nu au fost foarte expliciţi, să spună că la acest vaccin beneficiul nu se vede imediat, ci are rolul să prevină un cancer. O altă problemă a fost legată de faptul că target-ul era legat de copii şi în general părinţii nu vor să îşi trateze copiii cu un anumit medicament dacă nu au foarte multă încredere în el“, a precizat prof. dr. Răzvan Socolov, medic primar obstetrică-ginecologie de la Maternitatea „Elena Doamna“.

Deja România este printre ţările cu cele mai multe cazuri de cancer de col uterin şi cu un număr mare de decese cauzat de infecţia cu HPV. De asemenea, preşedintele Societăţii Române de Epidemiologie, prof. dr. Doina Azoicăi, este de părere că informarea populaţiei în contextul vaccinării HPV nu a fost una suficientă, fiind un subiect tratat cu reticenţă de către părinţi, alimentată şi de curentul anti-vaccinist care atunci nu era la fel de puternic ca cel de acum.

„Îmi amintesc că, atunci, eu personal m-am străduit să informez medicii, m-am întâlnit cu ei. Însă mesajele anti-vacciniste sunt mult mai penetrante pentru că întotdeauna când este ceva agresiv, este perceput mai bine de către populaţie. Acum trebuie să lămurim ce cântăreşte mai greu - opinia unui anti-vaccinist fără nicio pregătire medicală şi care lansează mituri fără fundament ştiinţific sau opinia unui specialist“, a precizat prof. dr. Doina Azoicăi.

Pentru a nu se ajunge într-o situaţie asemănătoare celei din campaniile de vaccinare anti-HPV, specialistul în comunicare Bogdan Oprea consideră că pentru vaccinarea anti-COVID este nevoie de o strategie de comunicare puternică, existând deja o contra-campanie agresivă din partea anti-vacciniştilor care câştigă foarte mult teren.

În legătură cu vaccinarea anti-COVID se remarcă deja în rândul populaţiei teama de reacţii adverse, în timp ce se răspândesc tot mai multe mituri legate de eficienţa acestui vaccin.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Spaima Constituţiei

Cătălin ONOFREI

Spaima Constituţiei

Asta-i pohta ce-au pohtit?

opinii

Omnia Vincit Amor

Florin CÎNTIC

Omnia Vincit Amor

Ca cercetător care a lucrat pe arhiva Mircea Eliade existentă la Colecţiile Speciale ale bibliotecii Regenstein a Universităţii din Chicago, mă întreb în fiecare an, pe 22 aprilie, ce mai rămâne din amintirea marelui istoric al religiilor azi, când discursul demolator este atât de hotărât cu predecesorii „incorecţi politic”. Însă, oricât de înverşunaţi ar fi detractorii lui, un singur lucru nu i-l pot lua: iubirea pe care i-a purtat-o Christinel.

Dorul şi amintirea de-a pururi

Grigore ILISEI

Dorul şi amintirea de-a pururi

În acest Floral 2022, în ziua de 18, cu 80 de ani în urmă, a venit pe lume în Bălăbăneşti, judeţul Covurlui, Ecaterina Şerbu, din 22 noiembrie 1965 Ecaterina Ilisei. S-a petrecut acea naştere de prunc în locul cu pricina, pentru că aici, în aşezarea dintre dealuri şi văi ameţitoare, îi duseseră soarta şi misia pe Constantin Şerbu, subofiţer de jandarmi şi şef de post, şi pe soţia lui Aneta, născută Moldoveanu, din părţile Constanţei, părinţii Ecaterinei. 

Enescu în presa română (I)

Alex VASILIU

Enescu în presa română (I)

Selecţii din interviurile acordate în România de George Enescu au fost publicate sporadic de-a lungul timpului, însă muzicologul şi compozitorul Laura Manolache a avut iniţiativa ordonării cronologice în două volume a unui număr impresionant de răspunsuri la întrebările jurnaliştilor. 

pulspulspuls

Iacătă-l la interval pe conţilierul premarelui Mihai Chirica, cu o postare de zile mari

Iacătă-l la interval pe conţilierul premarelui Mihai Chirica, cu o postare de zile mari

La sfârşitul săptămânii trecute, mai precis vineri, spre seară, consilierul de taină al primarului Chirica, inegalabilul Radu Botez, a produs o cugetare care a zguduit gândirea geoeconomică actuală în contextul războiului din Ucraina. 

Caricatura zilei

Grătar la bloc, în balcon

Editia PDF

Bancul zilei

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.

    X