Ce ştim şi ce nu ştim despre păstârnac. Afrodisiac şi întăritor al sistemului imunitar
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Ce ştim şi ce nu ştim despre păstârnac. Afrodisiac şi întăritor al sistemului imunitar

GALERIE
păstârnac.
  • păstârnac.
- +

Păstârnacul era folosit de europeni ca îndulcitor, înainte de a fi descoperit zahărul. În tradiţia populară păstârnacul era considerat, alături de ţelină, o rădăcinoasă afrodisiacă. Datorită nivelului ridicat de potasiu, această legumă este recomandată pentru consumul zilnic în vederea unei bune funcţionări a inimii. Substanţele din păstârnac stimulează producţia de celule albe din sânge care atacă microbii din organism şi îi elimină

Povestea pătârnacului începe în Eurasia în timpurile străvechi când această legumă era foarte folosită în bucătărie, dar mai ales în tratarea unor boli. Confundată adesea cu morcovul alb sau cu pătrunjelul, această rădăcinoasă este o plantă anuală sau bianuală foarte rezistentă care, după cum ştim, dă un gust specific mâncărurilor. Datorită gustului său dulceag, păstârnacul era folosit de europeni ca îndulcitor, înainte de a fi descoperit zahărul. Poate fi copt, fiert, prăjit, gătit ca piure, ca supă sau aburit. Este un ingredient minunat pentru salate dacă e folosit ras sau tăiat felii subţiri.

Gustul dulce face ca păstârnacul să poată fi consumat şi crud, în salatele de rădăcinoase împreună cu morcov, ţelină şi pătrunjel. Deseori el poate înlocui în reţete pătrunjelul rădăcină astfel că mâncărurile pot deveni uşor mai dulci şi mai gustoase fără a se folosi zahăr.
În Scoţia păstârnacul este o legumă principală în meniul zilnic fiind consumat în diverse feluri. În tradiţia populară păstârnacul era considerat, alături de ţelină, o rădăcinoasă afrodisiacă. Şi nu degeaba: această legumă conţine nutrienţi sănătoşi esenţiali pentru sănătatea omului, minerale, fibre şi vitamine.
Rădăcina conţine cantităţi mari de potasiu, mangan, magneziu, fosfor, zinc, fier şi, în plus, o gamă impresionantă de vitamine: B1, B2, C, E, şi K, precum şi fibre şi unele proteine.

Sănătatea păstârnacului

Nivelul ridicat de potasiu din păstârnac îl recomandă pentru o funcţionare bună a inimii: efect vasodilatator, reduce tensiunea arterială şi stresul cardiac. Deoarece conţine şi acid folic reduce nivelul toxinei celulare homocisteină din sânge ceea ce reduce riscul îmbolnăvirii inimii şi sistemului circulator.

Fibre pentru sistem digestiv

Ca orice rădăcinoasă şi păstârnacul are un conţinut ridicat de fibre solubile care ajută la reducerea colesterolului şi împiedică dezvoltarea diabetului. De asemenea, fibrele ajută la digestie, reduc constipaţia şi previn tulburările gastro-intestinale.

Slăbim cu păstârnac

Sărac în proteine păstârnacul este valoros prin conţinutul de minerale şi vitamine. Astfel, el poate fi o gustare ideală sau un supliment alimentar redutabil atunci când vine vorba despre echilibrarea dietei celor care sufera de obezitate sau celor supraponderali. Astfel, la fel ca şi morcovul sau pătrunjelul, păstârnacul este o alternativă la snacks-uri sau la mâncarea lipsită de valoare, denumită generic „junk food“. Păstârnacul oferă o opţiune viabilă pentru a regla procesele digestive optimizându-le şi ajută la eliminarea deşeurilor şi asimilarea nutrienţilor din mâncarea sănătoasă. Dacă se consumă păstârnac proaspăt acesta elimina simptomele foamei dintre mese astfel că veţi renunţa la a ciuguli câte ceva mereu. Puteţi să vă atingeţi astfel obiectivul, acela de a slăbi.

Antioxidanţii împotriva bolilor cronice

Vitaminele, compuşii organici şi antioxidanţii conţinuţi de păstârnac fac din acesta un protector împotriva viruşilor şi bacteriilor precum şi un curăţitor important al toxinelor rezultate din metabolismul celular. Antioxidanţii de tipul vitaminelor A şi C pe care acesta îi conţine cu generozitate, elimină şi neutralizează radicalii liberi, cei care sunt responsabili de îmbolnăvirea organismului (boli cronice) şi de îmbătrânirea prematură. Substanţele din această legumă stimulează producţia de celule albe din sânge care atacă microbii din organism şi îi elimină.
Păstârnacul conţine acid folic care are un rol important în sănătatea inimii şi, de asemenea, în reducerea malformaţiilor congenitale. Mai mult, unele cercetări au arătat că o dietă bogată în acid folic reduce stările depresive. Deci, păstârnacul este recomandat şi în astfel de cazuri.
Importanţa consumului zilnic a legumelor crude este un fapt important deoarece o dietă echilibrată care să conţină nutrienţii şi vitaminele necesare unei bune funcţionări a organismului face ca şi calitatea vieţii să fie mai bună, fără boli şi cu o sănătate de fier.

Sandu MARIN
 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Digitalizarea lui Chirica: 2 milioane de euro, din 6,7 miliarde disponibile

Cosmin PAȘCA

Digitalizarea lui Chirica: 2 milioane de euro, din 6,7 miliarde disponibile

Undeva la graniţa UE, într-un oraş în care vacile încă mai pasc prin cartiere înalţate de nicăieri, frustrările birocratice ale Berlinului sunt privite cu amuzament de edilul-şef, ca fapt divers, nicidecum ca priorităţi. În acest oraş marginal, primarul crede că digitalizarea înseamnă să baţi obrazul cu degetul unor jurnalişti care nu scriu după dictare.

Filmuletul zilei

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

opinii

Eschive

Codrin Liviu CUȚITARU

Eschive

„A venit nenorocita asta de pandemie, şcoala a trecut on-line, iar eu nu m-am mai putut eschiva. Am fentat o vreme sistemul cu lozinca defecţiunilor tehnice, dar nu mi-a mers mult. Studenţii au început să mă caute insistent şi am fost nevoit să-mi închid toate canalele de comunicare. Am dispărut pur şi simplu. Ca atare, a apărut deunăzi zvonul că profesorul Şmen ar fi decedat. Am alergat îngrozit la decanat, la rectorat, la serviciile de personal, pentru a le semnala că informaţia era aberantă. Sunt viu, pentru numele lui Dumnezeu!”

Economisirea în timpul pandemiei

Alin ANDRIEȘ

Economisirea în timpul pandemiei

Indiferent de comportamentul de consum şi de economisire pe care îl aveam înainte (super-economisitor sau mare cheltuitor), pandemia a avut un impact major asupra noastră şi a reprezentat un moment critic care va influenţa pe termen lung modul în care ne vom gestiona finanţele personale.

Saboţii lui Claude (III)

Florin CÎNTIC

Saboţii lui Claude (III)

Editura Sedcom Libris din Iaşi a publicat recent un volum de memorii1 semnat de Claude Karnoouh, cu ocazia unei frumoase aniversări a acestuia. Şi cartea, şi autorul merită din plin atenţia noastră.

pulspulspuls

Să râdem sau să plângem cu Chirica? Noi am dat cu basca de pământ

Să râdem sau să plângem cu Chirica? Noi am dat cu basca de pământ

Un amic de-al amicului Archibald Tănase ne-a tras de mânecă ieri pe la amiaz’ să ne întrebe dacă am văzut postarea aia nervoasă şi cleioasă la adresa noastră scrisă de dom’ premare Chirica. 

Caricatura zilei

Dezmembrări rovere Marte

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.