Iaşi - Oraşe desfiinţate, comune orăşenizate. Ce decizii ar trebui luate după ultimul recensământ?
Primul argument adus în discutie de primari este legat de impozitele si taxele locale mai mari (...)
citeste totduminica, 26.03.2023
Este dificil de ales numele unei singure personalităţi despre care se poate afirma hotărât că influenţează în mod pregnant viaţa muzicală românească. Mai degrabă ar fi de menţionat cei ce s-au străduit să menţină aşa cum au fost ori să dezvolte creaţii organizatoric-artistice cu caracteristici de normalitate sau de eveniment.
Formula „creaţie organizatoric-artistică” este deplin valabilă pentru că, se ştie, talentul, vocaţia de organizator ale unei persoane sau ale unui grup constituie baza ce susţine performanţa artistică. După ce vor trece ani de la încheierea activităţii ca director general al Festivalului Internaţional „George Enescu” voi păstra amintirea respectuoasă a muncii, eforturilor, pasiunii lui Mihai Constantinescu pentru ca evenimentul desfăşurat odată la doi ani în România timp de o lună să nu-şi piardă statutul de eveniment. Sigur, o construcţie organizatoric-artistică de amploarea, diversitatea şi importanţa Festivalului „George Enescu” nu poate fi creaţia unei singure persoane, dar modul cum imaginează proiectul grandios, cum aşază la locul lui fiecare detaliu, cum îşi argumentează ideile şi iniţiativele spre a convinge forurile de decizie, colaboratorii apropiaţi să contribuie la înălţarea edificiului - toate acestea sunt apanajul „şefului de echipă”. Voi exemplifica doar cu seria concertelor nocturne din ediţia 2019, când au putut fi ascultate în premieră românească mai multe opere ale lui Georg Friedrich Händel. Mai multe decât au fost programate vreodată în sălile noastre. Încă un exemplu de acţiuni originale fiind recitalurile susţinute de pianiştii Jacques Loussier şi Lucian Ban, doi jazzmen cu ideologii stilistice diferite, însă legaţi de tradiţiile clasice şi moderne ale muzicii academice prin experienţele, prin succesele creaţiilor personale inspirate din partiturile unor Bach şi Enescu.
Aş menţiona eforturile compozitorului şi profesorului Adrian Pop spre menţinerea Festivalului „Cluj Modern” la cotele performanţei de nivel european, asemenea compozitorului şi profesorului Dan Dediu, mult implicat în înfăptuirea altui festival de prestigiu, „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi”, asemenea organizatorului pasionat şi experimentat Marius Giura, care face posibilă perpetuarea Festivalului anual de jazz de la Gărâna, tot la standarde „ca afară”. Sunt trei evenimente dintr-o serie mai lungă.
Alt exemplu ce îşi merită locul în atenţia publicului şi a specialiştilor este ediţia în două volume „Noi istorii ale muzicii româneşti” (2020), mult necesară în condiţiile de astăzi spre cunoaşterea necenzurată a evoluţiei artei sonore culte şi de divertisment în ţara noastră. Iniţiativa coordonatorilor colectivului de cercetători, Valentina Sandu Dediu şi Nicolae Gheorghiţă, nu mai trebuie argumentată, iar varianta în limba engleză şi ediţia a II-a în limba română, aflate în pregătire, vor constitui noi surse importante de studiu.
Pentru că am ajuns la documentul menit să reziste timpului (text, înregistrare audio-video), se cuvine atras atenţia asupra unui patrimoniu muzical imens căruia, din păcate, în prezent nu i se acordă atenţie. Numai câteva exemple pot fi reeditările ce îşi reclamă urgenţa după foarte mulţi ani de la prima apariţie (de pildă, volumul lui Mihai Rădulescu „Violonistica enesciană”, 1971, publicistica lui Mihail Jora) sau monografiile datorate unor compozitori importanţi. Monumentalul volum despre Paul Constantinescu, publicat de Vasile Tomescu în 1967, se cere urmat de studiul unui muzicolog avantajat astăzi de libertatea cuvântului. Mulţi autori şi interpreţi români ar trebui să devină subiecte ale producţiilor muzicologice şi publicistice pentru că au marcat epoci importante din istoria muzicii româneşti şi europene. Exemple sunt numeroase - îi numesc doar pe Octavian Nemescu şi Costin Miereanu, nume sonore ale avangardei muzicale din a doua jumătate a secolului XX.
Alex Vasiliu este jurnalist, muzicolog şi profesor
Articolul face parte din seria „Oameni şi istorie - portrete din vremurile de acum”,
tema de meditaţie propusă de redacţie colaboratorilor de la pagina de Opinii, la sfârşitul anului 2022.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Iaşi - Oraşe desfiinţate, comune orăşenizate. Ce decizii ar trebui luate după ultimul recensământ?
VIDEO Zece pasageri, răniți după ce aeronava a intrat într-o zonă cu turbulențe
Mii de criminali, lăsați liberi pe străzile Rusiei. Au luptat pentru Wagner
VIDEO Doi morți și opt răniți după ce o fabrică de ciocolată a sărit în aer
Concediu în Grecia: tarife cu 10% mai mari decât anul trecut. Sezonul începe de Paște
VIDEO Cum s-a răzbunat o amantă în ziua în care iubitul ei s-a căsătorit cu alta
VIDEO MotoGP: Pol Espargaro, accident grav în timpul antrenamentelor pentru MP al Portugaliei
VIDEO Patinaj artistic: Americanii Madison Chock şi Evan Bates, campioni mondiali în proba de dans
Exclusiv! Hoții au dat lovitura în bazarul din Iași. Locul este nepăzit
VIDEO Tur virtual în ”micul Vatican” de la Iași. Cum și cât se extinde Ansamblul Mitropolitan
Cele cinci tipuri de soacră. Interesantă analiză a unui cunoscut psiholog ieşean
Cât durează recuperarea banilor pentru polițele RCA de la Euroins
Ei sunt cei mai ”tari” polițiști din Iași. Sunt câștigătorii a patru categorii
FOTO Exact asta lipsea polițiștilor: un camion. Va merge prin țară precum caravana ”Din Dragoste”
FOTO Primarul din Bistrița și-a scos sutele de angajați la curățarea orașului de gunoaie
Hitozukuri, eșecul statului nipon într-un proiect de inginerie socială
Premieră galactică la Iaşi, cu maşina lui dom’ premare în prim plan. Iacătă unde a pus-o!
Amical de fotbal cu Botoşani şi un soi de antrenament oficial pentru handbaliste
Se caută un şef pentru Şcoala de Arte, faimoasă pentru concursurile trucate
Biciclist pus să plătească reparaţii de 11.657 de lei după un impact cu o maşină
Procese pentru poluare: ApaVital refuză să plătească 2 lei şi 13 bani către ABA Prut-Bârlad
Conferinţă pe teme de digitalizare organizată de Universitatea Tehnică
Podul peste Bahlui, dintre Leţcani şi Dumeşti, refăcut cu 4,5 milioane de lei
Donald Trump ameninţă cu “moarte şi distrugere” dacă este condamnat
Copil de 9 ani, atacat de câinele unei vecine pe o stradă din inima capitalei
Paul Rusesabagina, eroul filmului "Hotel Rwanda", va fi eliberat din închisoare
Nicolae GRECURevin tricolorii, oameni buni!Cei care cred că naţionala nu mai poate câştiga nici măcar în Andorra să nu citească acest text. |
Eugen MUNTEANUEufemismele (IV) |
Aurelian-Petruș PLOPEANUHitozukuri, eșecul statului nipon într-un proiect de inginerie socială |
prof. dr. Gheorghe POPASă ne bucurăm! |
Premieră galactică la Iaşi, cu maşina lui dom’ premare în prim plan. Iacătă unde a pus-o! |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.