Cercetătorii propun revizuirea completă a genealogiei dinozaurilor

Cercetătorii propun revizuirea completă a genealogiei dinozaurilor

dinozauri
  • dinozauri

Cercetătorii pun sub semnul îndoielii clasificarea veche de un secol a dinozaurilor şi propun revizuirea completă a genealogiei lor, potrivit unui studiu publicat miercuri în revista Nature. Foarte mult timp s-a considerat că toţi dinozaurii erau ''reptile gigantice''. Apoi, pe măsură ce cantitatea de fosile găsite creştea, cercetătorii au recunoscut marea diversitate morfologică a dinozaurilor. Nu toţi erau reptile şi nu erau toţi giganţI, scrie Agerpres.

Oamenii de ştiinţă au decis atunci să-i împartă în două grupe majore: Saurischia şi Ornithischia, o clasificare care durează de peste 100 de ani. Această împărţire a fost propusă pentru prima dată în 1888 de paleontologul britanic Harry Seeley, bazându-se pe forma bazinului lor pentru a stabili apartenenţa la o familie sau la cealaltă, potrivit Reuters.

Saurischienii au ''bazin de reptilă'', cu un pubis îndreptat în jos şi înainte. Printre aceştia se numără teropodele (între care dinozaurii carnivori bipezi şi faimosul T. Rex) şi sauropodele (care numără în rândurile lor patrupedele ierbivore cu gâtul lung). Ceilalţi, ornitischienii, au ''bazin de pasăre'' (dar fără a avea o relaţie de rudenie cu acestea), cu pubisul de asemenea îndreptat în jos, dar mai degrabă spre spate. Dar cercetători de la Universitatea din Cambridge şi de la Muzeul de Istorie Naturală din Londra tocmai au răsturnat acest frumos copac evolutiv, potrivit acestui studiu al revistei britanice. ''Am demolat vechea reprezentare a relaţiilor de rudenie dintre dinozauri, examinând un eşantion foarte mare de dinozauri foarte vechi'', a declarat pentru AFP Matthew Baron de la Universitatea Cambridge, coautor al studiului, conform Agerpres.

De exemplu, conform observaţiilor făcute, teropodele ar face parte din aceeaşi familie ca şi dinozaurii ''cu bazin de pasăre''. O nouă familie pe care cercetătorii o numesc Ornithoscelida. Astfel, o formă de bazin diferită nu ar mai fi un element inacceptabil pentru a forma o familie. Studiul sugerează, de asemenea, că dinozaurii ar fi apărut acum aproximativ 247 milioane ani — cu aproximativ 10 milioane de ani mai devreme decât s-a crezut. ''Această descoperire a fost un şoc, pentru că este contrară faţă de tot ce am învăţat'', recunoaşte Matthew Baron. Pentru aceşti cercetători, strămoşii păsărilor moderne, teropodele şi dinozaurii cu ''bazin de pasăre'' ar face parte din aceeaşi familie.

SURSA: Agerpres

Iaşul îşi merită echipa de fotbal

Cosmin PAȘCA

Iaşul îşi merită echipa de fotbal

Peste toate, lipsa unui proiect este asemănarea cea mai izbitoare dintre echipa din dealul Copoului şi cea din Podu Roş. Nu cunoaştem obiectivele Politehnicii peste cinci ani - o cerinţă banală pentru un club respectabil - la fel cum nu există o foaie de parcurs a Iaşului care să depăşească un singur ciclu electoral.

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

Impersonare

Impersonare

„M-a echipat ca pe beizadea (e drept că şi semănam puţin cu juniorul Ceauşeştilor). Mi-a aranjat părul şi mi-a oferit un costum asemănător cu ale Nicuşorului. Mi-a spus că trebuie doar să râd zgomotos, să înjur şi să beau whiskey la greu. Aşa am procedat, mai ales la masa festivă (care s-a organizat în restaurantul meu). Mă scuzaţi, am fost pupat în fund în ziua aia, de nu vă puteţi imagina!... Totul a mers strună până în clipa în care nu mai ştiu cine a cerut ca eu să o sun pe mama, pe tovarăşa Elena, pe loc, şi să solicit fonduri suplimentare în teritoriu.”

Reţeaua urbană a Moldovei între 1774 şi 1859 (III)

George ŢURCĂNAŞU

Reţeaua urbană a Moldovei între 1774 şi 1859 (III)

Replierea teritoriului politic moldovenesc a impus mutaţii substanţiale la nivelul morfologiei şi structurii sistemului de aşezări. Din perspectiva noastră, e importantă îndesirea reţelei de aşezări urbane şi reconfigurarea ariilor de influenţă a acestora.

Insuportabila greutate a fiinţării

Bogdan ILIESCU

Insuportabila greutate a fiinţării

„The chicken is only an egg’s way for making another egg.” (Găina este doar modul prin care un ou face un alt ou) - Richard Dawkins

Iaca unde va ajunge senatoarea panaramă de Iaşi până la urmă!

Una scurtă dar vioaie pe astăzi despre senatoarea panaramă aleasă de ieşeni, madam Şoşoacă, despre care mulţi cică se întreabă cam ce parcurs politic ar urma să aibă, acumă că şefii ei mai tineri, prin ordin de zi pe unitate primit de la cei cu stele în rezervă, au pus-o pe liber la partid.

Cum s-a petrecut accidentul