Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Dacă până în urmă cu ceva vreme se putea parca folosind monede de 50 de bani, acum nu se mai poate trece de barieră. Când, în toată ţara, parcarea se poate plăti prin SMS, cu cardul sau prin aplicaţii de pe telefon, CFR invocă închiderea parcării din cauza gramajului monedelor! "SRCF Iaşi a făcut demersurile necesare în vederea adaptării automatului de plată la noul gramaj al monedei de 50 de bani". Acest argument este aiuritor: site-ul BNR arată că moneda are aceeaşi greutate de când a fost introdusă
La Gara Mare din Iaşi poţi să ajungi doar cu taxiul, dacă trebuie să conduci sau să întâmpini pe cineva care vine cu trenul şi vrei să mergi cât mai puţin cu bagajele. Din staţiile mijloacelor de transport în comun e destul de mers pe trotuarele înguste şi accidentate, apoi prin intersecţia aglomerată şi apoi printre maşinile înghesuite în parcarea din faţa gării. Dacă vii cu maşina proprie, nu ai unde să opreşti, darămite să o laşi parcată ca la Aeroport, până te întorci din călătorie.
Cititi si: V-au pus "taxa de smecher" la Gara
„Dacă ai reuşit să te strecori în rondul din faţa gării, singurul loc accesibil pentru un autoturism, nu poţi să opreşti să dai bagajul jos, că a şi venit echipajul poliţiei locale să te alunge de acolo. Iar dacă îi întrebi unde poţi lăsa maşina fie şi 5 minute, cât conduci pe cineva la tren, răspunsul e unul sec: «Nu e treaba noastră, dar nu aici!»”, ne-a declarat unul dintre ieşenii care ne-au semnalat haosul din faţa clădirii Gării Mari.
Recenziile postate în ultimii ani pe Google confirmă evoluţia acestui haos. Astfel, dacă în urmă cu 3 ani impresiile erau în general bune, în 2019 cineva semnalează că parcarea e goală şi toate străzile din jur sunt ticsite cu maşini parcate aiurea. După numai un an, situaţia s-a inversat: „Ai mai mari şanse să câştigi la loto decât să găseşti un loc de parcare aici”, scrie un alt vizitator, în engleză. O altă recenzie din aceeaşi perioadă semnalează că automatele nu mai funcţionează decât cu monede de 50 de bani. Cele mai noi postări semnalează că parcarea publică a devenit privată, accesul fiind permis doar pe baza unui card – aşa cum e afişat de altfel şi la bariere. Aşa este şi acum.
CFR se plânge de indisciplina în traficul din zona rondului
Parcarea, în suprafaţă de aproximativ 3.000 mp, este în întregime a Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, care o şi administrează. Spaţiul a fost amenajat în perioada 2012-2014, când a fost refăcut stratul de asfalt atât pe carosabil cât şi pe căile de acces pietonale. Tot atunci, a fost instalat un sistem de supraveghere video şi a fost recompartimentată Piaţa Gării, cum se numeşte oficial spaţiul respectiv, prin delimitarea zonelor de parcare publică şi privată, cu marcaje şi indicatoare rutiere. Pentru zona publică a fost montat un sistem de autotaxare cu bariere. În răspunsul primit la redacţie la o solicitare adresată SNCFR, se precizează că „lucrările s-au executat, urmare realizării unui studiu de circulaţie (avizat de Poliţia Rutieră), prin care s-au stabilit fluxurile de circulaţie auto, marcajele şi indicatoarele rutiere necesare”.
În rondul din faţa gării este permis accesul autovehiculelor, dar pot să staţioneze doar taximetrele, maşinile persoanelor cu dizabilităţi şi autovehiculele de intervenţie. „Din păcate, traficul se desfăşoară normal, cu respectarea semnificaţiei marcajelor şi indicatoarelor rutiere, doar când echipajele de poliţie sunt prezente în zonă”, se arată în mesajul primit de la Serviciul de comunicare al SNCFR.
De ce nu mai funcţionează barierele pentru acces public
Cât priveşte locurile de parcare amenajate în părţile laterale ale rondului central, ele sunt private, destinate salariaţilor CFR, şi publice, cu sistem de autotaxare, destinate călătorilor şi însoţitorilor acestora. „Sistemul de autotaxare al parcării publice este dotat cu bariere de intrare-ieşire şi automat de plată, care funcţionează cu monede de 50 de bani (tariful este/era 2 lei pe oră, n.r.). În ultima perioadă s-au observat frecvente erori şi defecţiuni în funcţionarea sistemului de autotaxare al parcării publice, care au condus la dificultăţi în utilizarea acesteia. Specialiştii din cadrul Sucursalei Regionale de Telecomunicaţii Iaşi, care asigură mentenanţa sistemului de autotaxare, au constatat că aceste disfuncţionalităţi au drept cauză schimbarea de către Banca Naţională a României a gramajului monedelor de 50 de bani, automatul de plată funcţionând pe baza unor senzori şi softuri care se raportează la gramajul monedelor. Menţionăm că SRCF Iaşi a făcut demersurile necesare în vederea adaptării automatului de plată la noul gramaj al monedei de 50 de bani, situaţia urmând a fi remediată în perioada imediat următoare”, explică cei de la CFR blocarea accesului public în parcarea din faţa Gării Mari.
50 de bani sau 50 de eurocenţi?
Pe site-ul BNR aflăm că moneda de 50 de bani are un diametru de 23,75 cm şi cântăreşte 6,1 grame. Aceşti parametri nu s-au modificat de la introducerea în circulaţie a monedei în 2005, anul premergător denominării, şi nici din 2010 încoace, cu prilejul emisiunilor destinate marcării unor momente jubiliare (cum e intrarea României în UE), a unor evenimente speciale (vizita Papei Francisc) sau a evocării unor personalităţi.
Cititi si: Monede şi bancnote în circulaţie
Mai probabilă ar putea fi folosirea monedei de 50 eurocenţi, cea mai apropiată ca dimensiuni de moneda de 50 de bani: este cu 0,5 mm mai mare în diametru şi cu 1,7 grame mai grea.
Primăria vizează un parteneriat cu Sucursala ieşeană de Căi Ferate
În timp ce SNCFR se ocupă de repararea sistemului de autotaxare, Primăria Iaşi speră să încheie un parteneriat pentru reconfigurarea şi eventual administrarea acestui spaţiu. „Primăria Iaşi a făcut o adresă, luna trecută, către Ministerul Transporturilor şi conducerea SNCFR, pentru a intra într-un parteneriat în scopul remodelării zonei respective. Răspunsul a fost că solicitarea noastră e în analiză urmează să fie făcute diligenţele pentru a putea să încheiem ori un parteneriat de colaborare pentru modernizarea zonei, să ne transfere acest spaţiu, dacă acest lucru este posibil din punct de vedere juridic”, ne-a declarat Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Municipalităţii.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |