marti, 19.03.2024
Să fie un semn că Drulă e alesul?
În copilărie, perioadă aproximativ corespunzătoare deceniului al optulea al secolului trecut (anii 1970), am mers foarte mult cu trenul. În fiecare vacanţă (de iarnă, de primăvară, de vară) veneam dintr-un orăşel din Muntenia la casa bunicilor de lângă Iaşi. Cu toate că am prins inclusiv perimatele locomotive cu aburi, călătoria cu trenul se desfăşura în condiţii relativ decente. Aglomeraţia era principala problemă atunci - am văzut deseori pasageri stând pe scară, pe vagoane, ori în imposibilitate de a coborî în staţia dorită, fiindcă rămâneau blocaţi pe canapele din pricina înghesuielii. Vai de tine dacă mai cărai şi ceva bagaje voluminoase!
Apropo de gări, deşi nu erau prea îngrijite, iar băile arătau de-a dreptul îngrozitor, afluxul de călători obliga CFR-ul să menţină o oarecare ordine. Exista o poliţie feroviară suficient de vigilentă, două săli de aşteptare, ba chiar şi un birou al obiectelor pierdute prin garniturile de tren. Nici biletele de călătorie nu erau foarte scumpe.
În anii 1980 a început dezastrul. Întâi au dispărut perdelele verzi de la geamurile trenurilor, apoi tablourile cu peisaje din ţară fixate pe pereţii vagoanelor. Budele, absolut infecte, nu aveau niciodată apă la chiuveta micuţă. Vara, sufereai de cald în compartiment, iarna, dârdâiai de frig. Încă nu apăruseră marile întârzieri, dar după o călătorie Iaşi - Constanţa ori după alta Iaşi - Timişoara rămâneai cu sechele teribile.
Se degradau şi gările. În 1989, în urma unei încurcături, am înnoptat într-o staţie secundară, prilej cu care am făcut cunoştinţă cu o familie de romi ce locuia, cu acceptul ceferiştilor, chiar în sala de aşteptare. Erau răpănoşi, dar cuminţi, iar ziua strângeau mizeria pe care o lăsau în urmă călătorii. Nu se oboseau prea tare cu munca.
După 1995, ca profesor navetist, am trăit pe viu prăbuşirea CFR. Jumătate dintre pasageri (tot mai puţini cu fiecare an) nu mai cumpărau bilet, ci negociau direct cu naşul preţul călătoriei. Eu utilizam un abonament cu un număr limitat de călătorii şi citeam în ochii trişti ai controlorilor cât eram de fraier. De, predam inclusiv psihologia! Peroanele gărilor păreau sparte de bombe, iar între şine creşteau buruieni şi se adunau gunoaie pe care nu le strângea nimeni. Ceferiştii făceau greve cerând salarii mai mari.
În 2007, în gara din Braşov se aciuaseră două şatre de ţigani. Deranjante erau atât duhoarea emanată, cât şi gălăgia pe care o făceau permanent, zi şi noapte. Zeci de puradei se hârjoneau printre călători, speriind turiştii germani. Personalul CFR părea complet indiferent la această hărmălaie. Culmea, pe rutele de distanţă mijlocie circulau de câţiva ani celebrele „săgeţi albastre”, considerate de unii adevărate simboluri ale luxului. De fapt, achiziţionarea lor fusese un şmen al fostului guvern PSD.
Şi aş putea ajunge cu impresiile de călătorie până în ziua de azi, dar staţionez aici. Oricum, ce m-a uimit cel mai tare la recentul accident feroviar de la Feteşti a fost taman uimirea cu care a fost primit acesta de către marele public. Brusc, românii (majoritatea interesaţi doar de creşterea la grămadă a salariilor, şi deloc de modul
în care salariaţii îşi îndeplinesc sarcinile de serviciu, puţini - da, mulţi - ba!) par să fi descoperit haosul din CFR, condiţiile mizerabile în care se circulă, întârzierile uluitoare ale trenurilor, nesimţirea şi corupţia angajaţilor, gunoaiele care acoperă terasamentele, mirosurile pestilenţiale şi armatele de boschetari din gări...
De peste 40 de ani nu doar că nu s-a investit serios în CFR, dar - mai ales după 1990 - de aici s-a furat în draci cu girul întregii clase politice. Să ne amintim doar câţiva miniştri ai Transporturilor: Băsescu, Mitrea, Berceanu, Orban, Fenechiu, Rus, Şova, Cuc! Să le analizăm promisiunile şi cariera politică, averea şi anii de puşcărie, caracterul şi oamenii din jurul lor, legile sprijinite de ei şi ce s-a ales, în final, de Căile Ferate Române!
Azi, în fruntea ministerului Transporturilor a ajuns Cătălin Drulă (USR-PLUS). Să fie un semn că Drulă e alesul?
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
VIDEO Dronele ucrainene au pătruns 1.000 de km în Rusia și au aruncat în aer două rafinării
VIDEO Un român este cel care a dat ”voce” deșertului Arrakis în superproducția Dune 2. Cine este
Duelul reftorilor sau cum reftorul Tudorel a întins floreta iar reftorul Caşcaval i-a luat maul
VIDEO Explozie puternică la o rafinărie din Rusia lovită de drone ucrainene
Anual, la nivel mondial, 1 milion de persoane mor din cauza poluării atmosferice
VIDEO Meciul Alcaraz – Zverev de la Indian Wells, întrerupt din cauza unui roi de albine
Substanţă cancerigenă, descoperită în unele produse împotriva acneei
Băieții născuți din mame obeze au șanse mari să devină și ei supraponderali
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |