
Cinci comune ieșene, „decapitate” de viceprimari? Unde vor lovi la Iași măsurile de reorganizare administrativă ale lui Bolojan

Funcția de viceprimar va dispărea în comunele cu mai puțin de 1.500 de locuitori. Alte măsuri vizează scheme de personal maximale, la pachet cu servicii juridice, financiar-economice, de achiziții etc. „la comun”.
Programul de guvernare propus de coaliția celor patru partide și care a fost ieri prezentat Parlamentului prevede mai multe măsuri de restrângere a aparatului administrației locale. Astfel, în unitățile administrativ-teritoriale cu o populație mai mică de 1.500 de locuitori nu va mai exista funcția de viceprimar. Viceprimarul este ales din rândul consilierilor locali, așadar cei aflați în aceste funcții își vor continua mandatele de aleși. Măsura ar urma să fie adoptată anul acesta, cu aplicare de la 1 ianuarie 2026.
Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Programul de guvernare precizează și care este numărul de locuitori: „raportarea la numărul real al populației (recensământ)”. În județul Iași, rezultatele Recensământului populației din 2021 arată că sunt cinci comune cu populația sub acest prag: Cucuteni (1.103 loc.), Drăgușeni (1.217 loc.), Roșcani (1.273 loc.), Grozești (1.364 loc.) și Costești (1.494 loc.). Dacă acesteia din urmă i-au mai lipsit 6 locuitori, prima comună peste prag este Românești, cu 1.524 de locuitori recenzați la ultimul recensământ.
Potrivit Legii 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, viceprimarii comunelor cu mai puțin de 3.000 de locuitori au cel mai mic coeficient salarial din conducerea administrației locale, respectiv de trei ori salariul minim. La nivelul județului, dispariția celor cinci funcții ar însemna o economie de sub 240 de mii de lei pe an.
ATOP nu dispare, dar membrii săi nu mai sunt plătiți
Nu este singura măsură care vizează reorganizarea administrativă locală. Astfel, pe lângă stabilirea și implementarea unor scheme de personal maximale, vor fi create „structuri de suport (juridic, financiar-economic, achiziții publice, managementul resurselor umane, IT) la nivelul ministerelor/ ordonatori de credite pentru instituțiile subordonate și UAT-uri cu capacitate mai mare pentru UAT-urile mai mici”. Este o propunere similară celei de reorganizare și alipire a serviciilor administrative a mai multor comune tocmai pentru eficientizarea cheltuielilor. Și această măsură ar urma să intre în vigoare la începutul anului viitor.
Fără să dea amănunte, programul de guvernare invocă de asemenea reorganizarea aparatului Instituției Prefectului, dar și tăierea indemnizațiilor membrilor Autorității Teritoriale de Ordine Publică. Ambele prevederi sunt, la fel, cu aplicare de la 1 ianuarie 2026.
La Iași, ATOP are 16 membri în componență. Din partea CJ, aceștia sunt: Adrian Acostoaiei (consilier judeţean PNL), președinte, Marius Dănuț Minea (PNL), Ștefan Florea (PSD), Marius Ostaficiuc (AUR), Iulian-Gabriel Mititelu (USR) și Eduard Ferariu (PSD). Pentru activitatea în ATOP, celor șase consilieri li se dublează practic indemnizațiile, până la aproape 26 de mii de lei/an.
Alți doi aleși ai județului sunt desemnați reprezentanți ai comunității: Radu Ursanu (PNL) și Marian Uscatu (PMP), alături de Alexandru Luchici (președintele Alianței pentru Promovarea Transportului Alternativ Iași). Din Autoritatea de Ordine Publică mai fac parte subprefectul Marian Șerbescu, chestorul Costel Gîtlan, inspector șef al Inspectoratului de Poliție Judeţean, cms.-șef Adrian Stoian, preşedintele Consiliului Teritorial al Poliţiştilor Iaşi, col. Cosmin Chesaru, inspector șef al Inspectoratului de Jandarmi Judeţean, Liviu Zanfirescu, director general al Poliției Locale, general de brigadă Ionuț-Ciprian Grădinaru, inspector șef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgență al Judeţului, și cms.-șef Emil Amihălăchioaiei, șeful Serviciului Teritorial al Poliției de Frontieră Iași.
Publicitate și alte recomandări video