marti, 19.03.2024
Circulația rutieră este unul dintre domeniile de importanță majoră pentru individ și societate, la noi și în oricare altă parte. Îmi spun adeseori aceasta, chiar dacă e o evidență, și mă tot încurajez să cred că există certamente undeva în urbea noastră un organism competent, un corp local de specialiști, oameni cu studii, cu expertiză, cu empatie, în definitiv cu grijă și frică chiar și pentru viața lor, bănuind că și ei sunt șoferi.
Știm cu toții că semnele de circulație au menirea de a reglementa fără dubiu conduita șoferilor în trafic, că sunt gândite cu acea primară intenție de a se evita incidentele rutiere, dar mai ales consecințele acestora. Mai știm că, cel puțin în teorie, ele trebuie să fie cât mai vizibile, plasate în scop anticipativ și preventiv, iar atunci când se presupune o anumită dificultate de orientare, trebuiesc folosite și presemnalizări. Din care pricină, îmi permit să afirm că, decât să amplasezi un semn de circulație slab sau cu un anumit grad de neclaritate, mai bine nu o faci deloc. Argumentul este ușor de intuit: cel care nu îl vede (sau nici măcar nu îl presupune) nu îl va respecta și va fi culpabil de accident, iar cel care îl vede (îl știe, eventual) are încredere în norma și regula pe care acesta o presupune, se încumetă la respectarea lui și va deveni o posibilă victimă.
Trecând de aceste puncte de vedere foarte generale, voi reveni la titlul articolului cu câteva elemente specifice din traficul ieșean.
Pentru că nu am la îndemână statistici oficiale care să îmi permită analize cauzale, voi recurge la observațiile directe din viul cotidianului și o să mă opresc pentru aceasta la un singur tronson de drum: Trei Sarmale- Podu Roș. Nu știu cât de reprezenativ este acest segment pentru ansamblul Iașului, dar cei aproximativ cinci kilometri de drum public sunt suficienți ca să subliniem gravitatea lucrurilor. Ei bine, avem nu mai puțin de 5 situații bizare, locații pe care eu le consider periculoase, rezultând, în medie, câte una per kilometru:
1. Prima bizarerie - Intersecția de la „Trei sarmale”: semafoarele din 3 străzi secundare (2 artere ale Șoselei Bârnova și încă una de vis-a-vis) primesc simultan culoarea de trecere pentru a se înscrie în una dintre benzile Șoselei Bucium; însă, niciunul dintre șoferii aflați pe verde continuu nu este atenționat în vreun fel anume de această concomitență, încât se înscrie fără griji spre stânga sau spre dreapta, cu risc major de coliziune.
2. A doua bizarerie - Lățimea benzilor de la intrarea în marketul Lidl Bucium, (aflată într-o curbă): din cele patru benzi normale pe care le are drumul, în intersecția respectivă s-a mai încropit o a cincea, iar dimensiunile sunt nefiresc de mult reduse; într-atât încât două autobuze care merg pe același sens trebuie să-și dea prioritate unul altuia (la mica înțelegere) pentru a nu se ciocni. Să ne punem în locul unui șofer care nu cunoaște drumul, eventual conducând un vehicul de mari dimensiuni (cum sunt adesea prezente TIR-urile în zonă), care se trezește deodată cu aproximativ un metru de bandă „furat”, aceasta într-o curbă, fără niciun indicator de preavertizare vizibil, fiind practic invitat „să se descurce” la fața locului.
3. A treia bizarerie - Pasarela Bucium: oricare dintre capete, pe oricare dintre sensurile de mers: într-un capăt avem o dificultate majoră de înscriere în bandă pentru cei care vin din B-dul Poitiers și vor să meargă pe Drumul Hoților (nu puțini) - problema fiind lăsată în voia sorții și la bunăvoința șoferilor -, iar în celălalt un fel de semisinusoidă (posibilă invenție autohtonă) pe care nu cred că a înțeles-o vreun șofer „din prima” atunci când și-a făcut „jucăuș” apariția pe caldarâm, după cum nu cred că este cineva care să nu aibă emoții când trebuie să intre sau să iasă din această minune a marcajelor rutiere (situația este uneori hilară, pentru că, din precauție, de multe ori șoferii semnalizează curba, creând în felul acesta și mai multă confuzie).
4. A patra bizarerie - Intersecția Țesătura-Cotnari: aceleași unduiri ale benzilor, marcate ici cu linie continuă, colo cu linie întreruptă, de-ți vine și să râzi și să plângi, cel puțin până te obișnuiești cu anomalia. Pentru că, pe nesimțite, din două benzi pe sensul tău de mers ai trei și, tot așa, după 50 de metri iarăși ai două, atenția pe care o solicită orice intersecție aduce aici ceva în plus: dacă vrei să scapi teafăr trebuie să te asiguri, culmea, și în spate, ca nu cumva să dea peste tine vreun șofer care n-a mai văzut vreodată o așa semnalizare.
5. A cincea bizarerie - Sensul giratoriu Podu Roș: 2 semafoare montate în cascadă, la nici 50 de metri distanță unul de altul. După ora din zi, fie funcționează ambele (oarecum sincron), fie în cea mai mare parte din timp doar primul, al doilea fiind pe galben intermitent. Spusă ca o glumă, cred că este unul dintre locurile în care ți se verifică abilitatea de Start-Stop în 20 de metri. Dacă treci testul și vrei să mergi spre Nicolina, trebuie să fii atent la un alt semafor montat la o înălțime care trece cu mult de plafonul de vizibilitate pentru un șofer de statură normală; iar dacă și de această dată îți iese figura și nu te accidentezi, apare surpriza că trebuie să cedezi trecerea celor care intră în sensul giratoriu dinspre Palat, aceasta fără semnalizare și, în primul rând, fără logica mișcării valabilă în sensurile giratorii.
Așa că te întrebi după 20 de ani de vechime în traficul ieșean, suspectându-te de incapacitatea de a înțelege „noile timpuri”: cine, câtă și ce fel de siguranță rutieră are în vedere sau, mai bine zis, cui îi pasă?
Veți spune poate că îmi lipsește perspicacitatea șoferului modern (adică furios și iute, cum zice filmul), dar această „binevenită calitate” nu poate fi un principiu asumat în semnalizarea rutieră, nici la Iași și nici prin alte orașe ale lumii pretins civilizate, capitale istorice sau nu.
Nu vreau să cred că este posibil să fi ajuns atât de rău din perspectivă comunitară, încât circulația rutieră să fie tratată drept o banală activitate a unui birou (sau serviciu) funcțional ca o piesă de recuzită improvizată în decorul administrativ, fiind eventual caracterizabil de amatorism sau, mai grav, de dezinteres.
Sociolog Dumitru Dulgheru, Iași
Cuvinte cheie: + semnalizare, rutiera, oras, periculoasa
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Ministrul Mediului: În România, la fabrica Ford, se va produce curând primul autoturism electric
Cârnaţii din topor vor fi protejaţi în UE. Urmează ”Carnea afumată la garniţă din Vâlcea”
Trump incapabil să garanteze plata celor 454 de milioane de dolari pentru fraudă (avocaţi)
Diana Șoșoacă spune că a fost filmată la duș: "Dacă nu-mi dau demisia vor da filmări intime"
Produse din hârtie: Esențiale în igiena și confortul zilnic (P)
Numărul trei din Hamas a fost ucis de o operaţiune israeliană, afirmă SUA
Idei de cadouri pentru cei dragi - Cum să îi surprinzi plăcut! (P)
Revine zăpada la Iaşi: Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
VIDEO Dronele ucrainene au pătruns 1.000 de km în Rusia și au aruncat în aer două rafinării
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |