Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Cine este vinovat de haosul din oraș? UTI răspunde la întrebările ieșenilor PARTEA I

GALERIE
aglomeratie masini
  • aglomeratie masini
- +

Invitatul Ziarului de Iași la ”Tema săptămânii” este UTI Grup care răspunde la întrebările adresate de cititori.

Deoarece invitatul și tema propusă dialogului online, legate de traficul din oraș, au captat atenția ieșenilor, care au formulat zeci de întrebări (VEZI AICI), nu este timpul fizic necesar pentru a se da astăzi un răspuns la toate întrebările formulate.

Astfel, astăzi puteți citi răspunsurile la primele 25 de întrebări, iar celelalte răspunsuri vor fi date mâine, 21 ianuarie (VEZI AICI)

Pentru o mai bună vizualizare a răspunsurilor, acestea vor fi inserate în text. Au fost luate în calcul doar întrebările adresate până miercuri, 20 ianuarie, ora 15:00, așa cum s-a anunțat de la bun început.

Înainte de primul răspuns, UTI Grup vă invită să citiți un punct de vedere referitor la activitatea pe care o desfășoară:

”Orasele devin tot mai tehnologizate. Salturile tehnologice la nivelul comunicatiilor, al aplicatiilor mobile, al sistemelor informatice determina foarte multe aplicatii atat la nivelul consumatorilor individuali cat si la nivelul companiilor si al institutiilor de stat. Toata lumea are nevoie de viteze si capacitati tot mai mari pentru aplicatii care treptat devin virale si creaza dependenta la nivel de utilizator. 

Ca o consecinta, aglomerarile urbane trebuie sa asigure infrastructuri adecvate acestor salturi tehnologice. In plus, calitatea vietii in orase implica rezolvarea multiplelor probleme prin sisteme tehnologice complexe.

La nivel european s-a standardizat in acest sens conceptul de « smart city » care cuprinde toate componentele tehnologice care sunt necesare pentru a asigura un nivel ridicat de calitate al vietii in orase le europene. 

Compania UTI investiste de peste 10 ani in dezvoltarea de competente in acest domeniu si a realizat in acest sens, peste 20 de proiecte in Romania, Polonia, Bulgaria. 

In implementarea eficienta a proiectelor din categoria « smart city » exista insa si multe probleme. Mentionam doar cateva : 

Autoritatile locale nu sunt pregatite sa implementeze si sa mentina in viata astfel de proiecte, deoarece nu au structuri si personal specializate. Practic, functia de City Manager ar trebui sa fie o pozitie apolitica, la fel ca departamentele tehnice si de implementare 

Durata extrem de mare a implementarii proiectelor de la momentul primului studiu de prefezabilitate pana la cel al darii in functiune trec in medie 5 ani, timp in care orasul, cerintele si tehnologia evolueaza foarte mult 

Odata realizate cerintele si caietul de sarcini, acestea nu se pot schimba decat foarte greu, pe parcursul anilor de implementare 

In cazul proiectului de management al traficului de la Iasi, mentionam ca UTI a livrat cea mai buna tehnologie existenta actualmente in Europa in acest domeniu. Solutiile tehnice, echipamentele, softul care da « inteligenta » sistemului sunt aceleasi pe care le puteti regasi la Viena, Paris, Roma sau Berlin. In niciunul dintre aceste orase nu mai exista sisteme cu timpi ficsi si cu afisarea acestora, de exemplu. 

Problema este ca acest tip de sisteme necesita timp de aprozimativ un an de zile ca sa « invete » specificul traficului in toate sezoanele ( zi/noapte, vacanta, ore de varf, vara/iarna, etc.) si abia apoi devin eficiente. Asta inseamna ca ele pot determina, daca sunt corect utilizate,  o crestere cu 16-18% a numarului de autovehicule care trec in unitatea de timp. Un sistem de management al traficului nu poate sa « produca » mai mult de atat in mod direct. Mai sunt insa avantaje indirecte pe care un astfel de sistem il poate oferi. Interconectat cu sistemul de management al transportului public (daca acesta exista) poate sa creasca mult – prin diverse prioritizari, eficienta transportului public. In plus, sistemul permite adaugarea unor functii ca de exemplu : detectia si sanctionarea parcarilor interzise, detectia si sanctionarea ocuparii centrului intersectiei, detectia si sanctionarea depasirii de viteza in oras, si multe altele.

Sistemul similar din Bucuresti a functionat foarte bine pe perioada in care a fost in garantie. Exista masuratori de trafic care arata cresterea fluidizarii traficului cu 18%. Orasul putea sa fie parcurs pe axele principale in regim de unda verde. Din pacate, dupa garantie, timp de 3 ani Primaria Bucuresti nu a alocat fonduri pentru mentenanta preventiva si corectiva, astfel ca acum sistemul este total nefunctional. Au fost distrusi de catre constructorii de drumuri majoritatea senzorilor din asfalt, s-au intrerupt de catre constructori traseele de fibra optica, rozatoarele au deteriorat cablurile de semnal, s.a.m.d. 

Acesta este un exemplu cum o initiativa buna, un sistem eficient, esueaza datorita unui management defectuos si a lipsei de intelegere fata de felul in care astfel de sisteme trebuie gestionate. Desigur, UTI are tot interesul ca aceste lucruri sa nu se intample si de aceea dorim sa colaboram cu autoritatile locale si cu cetatenii pentru ca sa se inteleaga odata ce si cum trebuie facut pentru ca aceste sisteme sa contribuie pe termen lung la cresterea calitatii vietii. 

In acest sens, UTI este disponibila sa faca prezentari, conferinte, scolarizari atat cu autoritatile cat si cu cetatenii interesati in noile tehnologii”

 

De aici începe sesiunea de răspunsuri:

 

C1. Va dau eu o intrebare

Cand isi iau semafoarele si se duc de unde au venit? Pot sa isi ia si mita inapoi ca mai multa paguba fac.

Raspuns UTI Grup

Consideram ca orasul Iasi are nevoie de solutii moderne, inclusiv de un sistem de management al traficului eficient. Contractul pentru implementarea unui sistem de management al traficului in Municipiul Iasi este in curs de finalizare si contractul incheiat este legal.  

Asa cum am mentionat in repetate randuri pana acum si cum de altfel este specificat si in contract, ii rugam pe cetatenii municipiului Iasi sa aiba rabdare ca sistemul sa isi creeze algoritmii de functionare care vor conduce la imbunatatirea traficului cu 15-18% pe durata primului an de functionare.   

 

C2. Illuminati

Daca s-a dovedit statistic ca in orice intersectie din lume semafoarele setate pe verde intermitent la dreapta/inainte sunt eficiente si decongestioneaza traficul, de ce nu ati luat aceasta optiune in calcul de la inceput? Pana la urma sa stiti ca aceasta este solutia care va salva traficul din Iasi, nu ajustarile timpilor. Tineti cont de faptul ca numarul de masini la orele de varf este atat de mare incat nici cel mai performant sistem de semafoare nu va avea ce face. Puteti imbunatati situatia, dar nu o puteti rezolva.

Raspuns UTI Grup 

UTI a executat lucrarile in conformitate cu documentatia de atribuire a contractului, cu proiectul tehnic si cu dispozitiile de santier primite de la Beneficiar.

Decizia de a amplasa semafoare în anumite zone si de a elimina corpuri de semafor de tip verde intermitent la dreapta sau înainte din intersecții nu a apartinut UTI Grup, ci proiectantului sistemului. 

UTI  a primit un proiect pe care a trebuit să-l execute și pe care l-a executat întocmai, inclusiv cu modificările aduse prin dispozițiile de șantier ale proiectului aprobate de către beneficiar.

Cat priveste rezolvarea problemelor de trafic in Iasi, ca in orice alt mare oras, fluidizarea traficului nu se face numai cu un sistem de management al traficului. Acesta este doar una dintre solutiile pe care municipalitatea o poate adopta și care nu poate aduce o imbunatatire mai mare de 15-18% a traficului. La fluidizare contribuie si alte sisteme: sistemul de parcări din oraș, organizarea transportului public, proiectarea și reabilitarea căilor de acces, restricționarea accesului sau accesul cu plată în anumite zone centrale, crearea unui sistem intermodal de parcări la intrările în oraș conectat cu transportul public urban, etc.

 

C3. Mircea Radeanu

Sa ne explice cei de la UTI, cu subiect si predicat, a cui a fost decizia pentru scoaterea verdelui intermitent de dreapta din o gramada de intersectii. Asa a fost in proiect? Asa a decis UTI? Asa a decis primaria? Cine este responsabil pentru o asemenea bazaconie? 

Raspuns UTI Grup

Decizia de a amplasa semafoare în anumite zone si de a elimina corpuri de semafor de tip verde intermitent la dreapta sau înainte din intersecții nu a apartinut UTI Grup, ci proiectantului sistemului si  autorităților cu care au colaborat proiectanții  care au avizat proiectul de semaforizare înainte de licitația pentru implementarea sistemului.   

C4. Cezar 

Mi s-ar parea util daca in marile intersectii din oras (cel putin cele in cruce) s-ar introduce un timp separat pentru viraje la stanga. S-ar putea introduce aceasta functionalitate in acest sistem de semaforizare inteligenta?

 
Raspuns UTI Grup

Proiectantul a prevăzut semafoare pentru relațiile separate aferente virajelor la stânga. În unele intersecții (Sos. Păcurari - Varianta Șosea Rediu-DS 3053, Șos. Păcurari - Aleea Păcurari (Str. Popauti), Șos. Păcurari - Aleea Cimitirului Evreiesc, B-dul N. Iorga - Str. Hatman Sendrea (pasaj Calea Ferata), Str. Anastasie Panu (în apropiere de intersecția cu Bdul Stefan cel Mare și Sfânt) - DS1068 (Acces Costache Negri), B-dul D. Cantemir - Splai Bahlui mal stâng) aceste semafoare sunt deja funcționale. 

În alte intersecții (B-dul T. Vladimirescu - Str. Eternitate -Str. Cucu - Bdul CA Rosetti, Șos. Păcurari - Str. Muntenimii) urmează să fie puse în funcțiune.

 

C5. Intrebari vechi si noi 1

Obiectivele proiectului, de pe site-ul primariei fiind fluidizare trafic, reducere timpi staţionare la traversarea intersecţiilor, creştere viteză de circulaţie, reducere congestii în trafic, cum îmi puteţi demonstra realizarea lor, cu cifre, timpi, grafice, cat timp ochii şi mintea ne spun că e exact invers ? As vrea date concrete.

Raspuns UTI Grup

Obiectivele menționate de dumneavoastră sunt corecte. Un scop suplimentar, dar la fel de important,  față de cele menționate este creșterea siguranței circulației atât pentru vehicule, cât și pentru pietoni.

Pentru a putea realiza obiectivele menționate, înainte de începerea implementării sistemului a fost realizat un studiu de trafic. Dupa un an de la implementarea sistemului (durata necesară pentru  ca sistemul sa atinga pontentialul maxim de funcționare) se va realiza un nou studiu de trafic ale cărui rezultate vor fi comparate cu cele ale studiului inițial. În urma acestei comparații vor exista date concrete despre gradul de realizare a obiectivelor. 

C6. Alte intrebari

Costul inital al proiectului, de 91182309,09 lei este si cel final ? De unde vin acesti bani (surse proprii primarie, imprumut intern sau extern, proiect european cu finantare nerambursabila total sau partial) si in ce masura s-a platit. Si daca se plateste partial, in functie de ce conditii se vireaza transele de plata si cand ?

 
Raspuns UTI Grup 

Lucrările sunt cofinanțate prin PROGRAMUL OPERAŢIONAL REGIONAL 2007-2013, Axa prioritară 1 „Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere”, Domeniul de intervenţie 1.1. „Planuri integrate de dezvoltare urbană”, Sub-domeniul: Poli de creştere. 

Valoarea menționata de dumneavoastră include și costul altor contracte încheiate de Primăria Municipiului Iași în cadrul proiectului de Management de trafic (Asistență tehnică, Dirigenție de șantier, Consultanță juridică, etc.). 
Pentru mai multe detalii vă rugăm să vă adresași Primăriei Municipiului Iași.
 

C7. Iesean 

LA RIPA GALBENA SE CIRCULA FOARTE BINE NU ERAU NECESARE SEMAFOARELE AU BLOCAT TOT!!!IAR LA PIATA ALEXANDRU LA CE AU PUS TRECREA DE PIETONI CARE TRAVERSEAZA CAPATUL PODULUI CAND PE ACOLO NU TREC 50 DE OAMENI TOATA ZIUA!!???DE CE AU SCOS GALBENUL INTERMITENT PE IORGA ,LA COTNARI SI IN MULTE ALTE LOCATII ?!!!VII DE PE POD ALEXANDRU AI VERDE AU SI P[IETONII VERDE LA TRECEREA MICA DE PIETONI !!!CHIAR NU VII RUSINE ??!!LUATI 2 /3 SOFERI DE TAXI 2/3 OAMENI NORMALI SI IN 4 ORE VA SPUN EI CE SI CUM SA FACETI CA VOI SUNTETI COPACI !!

 
Raspuns UTI Grup 

Pentru fiecare intersecție în parte este necesară colectarea de date de trafic în scopul implementării celei mai bune variante de semaforiazare care să asigure atât fluența, cât și siguranța participanților la trafic. Intersecția de la Râpa Galbenă a fost pornită timp de 8 ore, după care a fost trecută în regim de galben intermitent. Acest lucru nu a a fost stabilit de UTI. 

La Piața Alexandru, instalația de semaforizare a fost trecută în regim galben intermitent pe baza unei decizii a beneficiarului. Pentru această intersecție, instalația de semaforizare va fi repusă în functiune în regim tricolor, în timp ce semaforul pentru pietoni va afisa culoarea verde doar în cazul în care va exista cerere de la buton. In acest fel se vor reduce timpii de așteptare.

 

C8. Dan

De ce sunt inteligente semafoarele astea ?!!eu am impresia ca sunt "proaste"rau !!!in conditia care stam ca boii zeci de secunde la rosu si nu trece nimeni pe trecerea de pietoni !!!

Raspuns UTI Grup

In urmatoarea perioada, toate trecerile de pietoni urmeaza sa fie trecute in modul de functionare cu cerere primita prin apasarea butonului de solicitare a culorii verde, diferit de modul de functionare actual (timpi ficsi pentru afisare verde). Ar trebui popularizat catre cetatenii Municipiului Iasi faptul ca la trecerile de pietoni trebuie apasate butoanele pentru a primi verde la semaforul de pietoni

Raspuns postat de un cititor (Andu): O sa-ti raspunda ca trebuie timp, bla bla, ca sa se implementeze, insa ele au fost puse in prag de iarna si traficul e diferit, vine primavara o sa fie alte valori de trafic si nu stiu cind naiba o sa se seteze, la pastele cailor!

Raspuns UTI Grup

Intr-adevar, orice sistem de management al traficului care functioneaza in regim adaptiv (asa cum este cel pe care UTI îl implementează în Iasi) nu poate schimba instantaneu traficul rutier din oras. Acests sistem adaptiv ia "decizii" în functie de lungimea cozilor de autovehicule, de viteza cu care acestea intră în intersectie sau de directia lor de mers  si, mai important, în baza comportamentului participantilor la trafic. Informatiile culese de la senzorii instalati în fiecare intersectie  sunt apoi utilizate de către o aplicatie informatică (un software) care "învată" în fiecare si variatiile fluxurilor de trafic din aria deservită, cu scopul determinării unor timpi de semaforizare.

Sistemul aplică algoritmi matematici foarte complecşi, care să optimizeze fluxurile de trafic din intersectiile vizate. Asadar, în interiorul acestei "reţele" de intersecţii, numarul de autovehicule/unitatea de timp va creşte simţitor odată ce sofware-ul sistemului învăţat şi modelat traficul rutier  şi pietonal din zonele incluse în proiect. Îmbunătăţirea traficului rutier se va face simţită în mod progresiv, sistemul ajungând la potenţialul maxim de funcţionare în aproximativ un an de la implementare, când timpul de călătorie pe principalele axe ale municipiului, în ora de vârf, se va diminua cu 16%-18%.

C9. Locuri noi de munca

Conform proiectului, s-au creat noi locuri de munca. Cate, pe ce durata, ce pregatire necesita, cum s-au ocupat, ce salarii aferente au si de cine apartin, unde isi desfasoara efectiv activitatea noii angajati ?

Raspuns UTI Grup

Va rugam sa contactati Primaria Municipiului Iasi, aceasta fiind responsabila cu angajarea personalului care să opereze centrul de comandă şi control al traficului.

 

C10. Mihai

As dori sa stiu numele persoanelor din comisia care a negociat cu UTI si a stabilit un numar asa de mare de semafoare( stiu: stalpi mai multi,bani mai multi ). E normal sa stim cine sint persoanele care au decis pagubos pt bugetul local. Poate gasiti un expert extern care sa analizezecate semafoare amplasate INUTIL sint si care sint costurile. Au existat angajati din Primarie scoliti de UTI sau doar ei se ocupa de acest sistem? Cine coordoneaza softul "inteligent" cine l-a facut sicine il poate modifica si cu ce costuri?

Raspuns UTI Grup

Executia lucrarilor s-a realizat in conformitate cu prevederile unui proiect tehnic realizat de Search Corporation si avizat de beneficiar. In ceea ce priveste operarea sistemului dupa finalizarea implementarii, aceasta se va face de catre personalul desemnat de Primaria Municipiului Iasi.

Cititor

La ultima intrebare te-as putea lamuri partial desi nu lucrez in domeniu - la noi totul se aloca prin "licitatie"sau licitatie. Indiferent de situatie, castiga cel ce face oferta la pretul cel mai mic. In unele (majoritatea) situatiilor se ajunge la dumping, se liciteaza un pret inferior costurilor de dezvoltare si implementare a unei platforme. O solutie "la cheie", marca inregistrata, nu va castiga licitatia din varii motive (in primul rand legislatia care te impiedica sa cumperi direct din UE ceva fara "importator" oficial care isi pune un capac semnificativ). Astfel, licitatia va fi castiga de o firma care se ofera sa indeplineasca cerintele din caietul de sarcini la cel mai mic pret dar...un mare DAR...firma cu pricina conditioneaza pretul de o taxa de mentenanta obligatorie x ani. Practic, cu banii castigati in urma licitatiei firma pune un numar limitat de omuleti la munca si face 10-15-20% din proiect, ceva sa porneasca atunci cand apasa butonul. Ulterior, pe parcursul perioadei de mentenanta, din restul banilor astfel incasati firma mai pune/consulta si alti omuleti pentru a definitiva proiectul sau asteapta feedback si ajusteaza in functie de asta. In cel mai fericitcaz, sistemul va fi functional la sfarsitul perioadei de mentenanta.

Raspuns UTI Grup

Noi credem ca aceste lucruri nu pot fi generalizate. In cadrul proiectelor cu fonduri europene exista reguli transparente si stricte privind receptia lucrarilor, integralitatea livrarilor si corespondenta cu cerintele caietului de sarcini. Referitor la mentenanta, problema este alta: furnizorul ofera garantie ( 5 ani in cazul sistemului de management al traficului),  dar in realitate, exista multe situatii in care sistemul este deteriorat nu din vina furnizorului ( accidente auto, lucrari edilitare care produc  intreruperi de cabluri si deteriorari de echipamente, acte de vandalism).  

Astfel de defectiuni nu fac obiectul garantiei si beneficiarul trebuie aloce  fonduri pentru astfel de reparatii si sa controleze firmele de constructii astfel incat acestea  sa nu produca deteriorari.

C11. Alex

Daca intr-o intersectie doresc sa fac dreapta/stanga si o fac pe culoarea verde, de ce trebuie neaparat sa aiba si pietonii fix in acelasi timp culoarea verde? Practic eu am verde doar pana la trecerea din imediata apropiere, aprox 5-10 metri si apoi ma opresc.

Un exemplu ar putea fi intersectia din Podu Ros pe Splaiul drept in dreptul Facultatii de Constructii, pentru cei ce vor sa faca stanga au la dispozitie 26 secunde sa acorde prioritate pietonilor si eventual sa parcurga intersectia. Dar cu exemple de genul asta e plin orasul. In Cluj e cu totul alt sistem si functioneaza mai bine.

Raspuns UTI Grup

In intersectiile in care au fost introduse semafoare dedicate pentru virajul de stanga, masinile care merg pe acea directie nu trebuie sa dea prioritate nimanui. In cazul in care nu exista semafoare dedicate pentruvirajele de stinga, atunci masinile trebuie sa acorde prioritate, la schimbarea directiei de mers, atat masinilor care circula din directia opusa, cat si pietonilor. Consideram ca introducerea de timpi separati pentru fiecare directie de mers si pentru pietoni nu ar face decit sa produca ambuteiaje suplimentare. 

C 12.Cetatean din cug

In fiecare dimineata ma confrunt cu urmatoarea problema: Ies de pe Tudor Neculai, stau la semaforul de la Spalatoria "Rond vechi", traversez intersectia si dau de semaforul amplasat la intrarea pe pasarela CUG pentru traversarea spre si dinspre Selgros care e rosu. Nu ar trebui ca acestea 2 semafoare sa fie in serie? Daca e verde la rond vechi sa fie verde si 100 de metri mai departe? Multumesc

Raspuns UTI Grup

Afisarea culorii verde pentru soferi in intersectiile mentionate de dumnevoastra este corelata cu afisarea culorii verde la semafoarele pentru pietoni, care functioneaza inca dupa tipi ficsi.
In cursul acestei saptamini, toate semafoarele pentru trecerile de pietoni urmeaza sa fie trecute din modul de functionare cu timpi ficsi in modul de functionare cu cerere pe baza de buton.
Ar trebui popularizat catre cetatenii Municipiului Iasi faptul ca la trecerile de pietoni trebuie apasate butoanele pentru a primi verde la semaforul de pietoni.  Odata reglementat acest lucru, situatia prezentata de dumneavoastra va disparea.

C13.  Pe cand un referendum cu semafoarele

Un evreu care avea multi copii si era foarte necajit, merge sa se planga la rabin: - Rabi, ce sa fac? Nu mai pot suporta! Casa mea e un iad! Copii multi, toti tipa, toti se bat, sotia mea ii cearta toata ziua, ei plang, vin la mine si-mi spun, ea vine si ea, o harmalaie la mine in casa - mereu dezordine si cearta, nu mai pot, innebunesc, simt ca mor! Ce sa fac? - Ai gaini? - Da! - Timp de o saptamana baga si toate gainile in casa si tine-le acolo cu voi . apoi vino si-mi spune cum e. Peste o saptamana vine iar evreul. rabinul il intreaba cum e. - Cum sa fie rabi? mai rau ca inainte copiii plang, nevasta tipa, peste tot gainat, gainile cotcodacesc, inebunesc, nu mai pot... spune-mi ce sa fac? - Baga si porcul in casa cu voi iar peste o saptamana vino si-mi spune cum e. Peste o saptamana vine evreul si la fel se plange, iar rabinul il pune sa bage si vaca in casa... Dupa inca o saptamana de stat in casa cu copiii, nevasta, gainile, porcul si vaca, vine evreul iar la rabin iar acesta ii spune sa scoata vaca din casa si peste o saptamana sa vina sa-i spuna cum e... - Ei, rabi, parca e mai bine... nu mai e vaca, nu mai e balega, e oarecum mai bine.. Rabinul ii spune sa scoata si porcul iar peste o saptamana la fel procedeaza si cu gainile.. Apoi il intreaba? -Ei, acum cum e la tine in casa?? -E minunat rabi! Numai eu copiii si nevasta in casa! O! Nu mai am ce sa-mi doresc! Sunt de-a dreptul fericit!

Asta e doar un banc, nu costa bani, dar pe cate milioane de Euro faceti bancuri pe seama iesenilor? Cine plateste nervii si timpul pierdut aiurea, pentru ca niste nepriceputi total iau bani degeaba, cine da orasului inapoi spaga data ex-primarului Nichita si poate si altora ? Si cand ?

Raspuns UTI Grup

Bancul este arhicunoscut, dar nu se potriveste cu situatia noastra. Orice oras european are sau este in curs de a achizitiona astfel de sisteme si va asiguram ca stim bine cum sa le implementam, avand in portofoliu peste 20 de astfel de proiecte implementate in Polonia, Bulgaria si Romania.

In cazul proiectului de management al traficului de la Iasi, am livrat cea mai buna tehnologie existenta actualmente in Europa in acest domeniu. Solutiile tehnice, echipamentele, softul care da « inteligenta » sistemului sunt aceleasi pe care le puteti regasi la Viena, Paris, Roma sau Berlin. In niciunul dintre aceste orase nu mai exista sisteme cu timpi ficsi si cu afisarea acestora, de exemplu.
Din pacate, noi doar implementam cei ce au gandit si au hotarat altii ( proiectantul si beneficiarul) sa « va bage in casa », vorba bancului.

C14. Ioanid

Dlor sefi ai UTI, daca facem un apel public catre toti soferii ieseni, sa punem mana de la mana si sa va dam inapoi spaga data deja la Iasi, sunteti de acord sa va luati semafoarele inteligente inapoi sa si va carabaniti din oras?

Raspuns UTI Grup

Comentariul nu are legatura cu functionare sistemului de management al traficului care consitutuie tema acestei discutii

C15. Unde sunt secundele afisate la semafoare

Mai vad secundele afisate pe semafor numai la Super Copou. Restul unde-s, ce fel de semafoare inteligente nu pot afisa secundele ? Unde e verdele intermitent pentru viraje la stanga sau pe directia inainte ? De ce, odata cu semaforizarea inteligenta, se fac cozi inclusiv in pasajul Eminescu ? N-am stat niciodata bara la bara in pasaj pana la acest nou sistem, care s-a mai suprapus si peste deschiderea pasajului Bancila. E minunat ca s-a facut acest pasaj, dar timpii si alternanta lor sunt de neinteles.Unde se poate face o plangere oficiala, la care sa primesc si raspuns si solutii, datorita faptului ca sitemul e facut pe bani multi si nu e deloc functional, dimpotriva, ne ingreuneaza mai mult circulatia ?

Raspuns UTI Grup

Intr-un sistem adaptiv de management al traficului, cum este cel din Iași, cronometrele nu mai pot fi utilizate. În cadrul sistemului nou implementat, timpii de verde, respectiv roșu, nu vor mai fi constanți: timpul de verde va crește dacă nu sunt blocaje în trafic sau dacă pietonii nu solicită verde pentru traversare. Prin urmare, cronometrele vor disparea de la toate semafoarele din cadrul acestui proiect dupa ce intersectiile vor incepe sa functioneze pe timpi variabili.
Decizia de a elimina corpuri de semafor de tip verde intermitent la dreapta sau înainte din intersecții nu a apartinut UTI Grup, ci proiectantului sistemului (Search Corporation) si  autorităților cu care au colaborat proiectanții care au avizat proiectul de semaforizarea înainte de licitația pentru implementarea sistemului.   

Referitor la intersectia de pe strada Pacurari, din dreptul Pasajul Octav Bancila : Incepind cu data de 15.01.2016, a fost implementata o noua solutie de semaforizare. Implementarea aceste solutii a dus la descongenstionarea traficului pe Soseaua Pacurari. Urmeaza ca in zilele urmatoare, dupa ce se vor studia valorile de trafic, sa se faca ultimele ajustari ale timpilor de semaforizare, in asa fel incit sa se poate descongestiona s
i traficul de pe pasaj.

C16.  Stefan Andrei

1. De ce s-a scos verdele intermitent din majoritatea intersectiilor? Nu vede nimeni cat de mult rau s-a facut prin chestia asta? Nu mai aduc in discutie desincronizarea totala intre ele, lipsa secundelor, culoarea galbena care dureaza doar cat ai clipi din ochi. Cand e rosu si se schimba spre verde e ok...dar de unde stii cand se face rosu de la verde...

Raspuns UTI Grup

Decizia de a elimina corpuri de semafor de tip verde intermitent la dreapta sau inainte din intersecții nu a apartinut UTI Grup, ci proiectantului sistemului (Search Corporation) si  autorităților cu care au colaborat proiectanții care au avizat proiectul de semaforizarea inainte de licitatia pentru implementarea sistemului.
Referitor la timpul de galben inainte de rosu: conform proiectul initial, acest timp era de 3 secunde. In urma unei decizii ulterioare, s-a stabilit ca in toate intersectiile acest timp sa fie de 6 secunde. Implementarea acestei solutii a inceput deja si se va finaliza in cel mai scurt timp.

C17. Ermoghen

Buna ziua. Intrebarile mele ar fi urmatoarele: 1. Valorile carei/caror functii isi propune softul dvs sa le optimizeze? Cum poate urmari publicul evolutia respectivelor valori? Puteti sa ne dati exemple din experienta cu alte orase? 2. Sistemul stabileste timpi generici tinand cont de ora si ziua saptamanii pe baza valorilor istorice ale traficului sau calculeaza timpii pe moment, folosind informatiile colectate la momentul respectiv de camerele din intersectii? Va rog sa ne descrieti putin principiile algoritmului folosit. 3. Fluidizarea transportului public are o pondere separata in cadrul obiectivelor sistemului? Daca da, prin ce mijloace specifice se obtine optimizarea acestui tip de trafic? Daca nu, care este motivul? Beneficiarul este interesat de asa ceva? 4. Pana acum nu am intalnit nicio intersectie in care butoanele pe care pietonii apasa pentru a cere culoarea verde sa fie in uz. Vor fi puse in functiune la un moment dat?

Raspuns UTI Grup

1 si 2:  Implementarea sistemului de management al traficului  are ca principal obiectiv reducerea timpului de calatorie in Municipiul Iasi, in primul an dupa implementare. Pentru fiecare intersectie a fost creat un model matematic care contine valorile minime/medii/maxime ale timpilor de semaforizare pentru fiecare directie de deplasare. Pe masura ce sistemul aduna date de trafic si creaza un istoric, aceste valori sunt actualizate si calculeza in avans timpul de verde necesar. Aceste ultime valori sunt reactualizate la fiecare 3 secunde pe baza datelor de trafic inregistrate in timp de catre detectorii de trafic.
3.    Sistemul implementat poate realiza si prioritizarea transportului public, dar aceasta componenta nu a fost solicitata prin documentatia de atribuire.
4.    O parte dintre intersectii au deja semafoare care functioneaza pe baza cererii facute de pietoni prin apasarea butoanelor. Exemplu : B-dul N. Iorga - Str. Hatman Sendrea (pasaj Calea Ferata), Str. Pantelimon Halipa (Spitalul de recuperare), B-dul Nicoale Iorga (in dreptul Calea Galata - la nord de pasaj CF), Sos.Pacurari - Sos.Rediu. Pentru celelalte inters
ectii, sistemul urmeza sa fie dat in folosinta in zilele urmatoare.

 

C18. Iesean

Aveti contract de mentenanta incheiat cu Primaria Iasi, astfel incat sa asigurati functionarea sistemului de management al traficului pentru urmatorii ani? Intreb deoarece acelasi sistem "inteligent" implementat in Bucuresti este acum pe avarie din cauza unei defectiuni. Si BERD care a finanţat mare parte din proiect, se gândeşte acum să ceară Primăriei Capitalei banii înapoi dacă situaţia nu va fi rezolvată în cel mai scurt timp.

Raspuns UTI Grup

Conform contractului incheiat intre Primaria Iasi si Asocierea UTI GRUP-IBC, garantia sistemului va fi asigurata de executant pentru o perioada de 5 ani. Mentionam insa ca nu toate avariile ce pot aparea in cadrul sistemului fac obiectul garantiei (ex. accidente rutiere, avarii la infrastructura de comunicatii datorate interventiilor facute de terti, acte de vandalism, etc.).

Cat priveste sistemul similar din Bucuresti, acesta  a functionat foarte bine pe perioada in care a fost in garantie. Exista masuratori de trafic care arata cresterea fluidizarii traficului cu 18% in perioada in care acest sistem a functionat. Din pacate, dupa garantie, timp de 3 ani Primaria Bucuresti nu a alocat fonduri pentru mentenanta preventiva si corectiva, astfel ca acum sistemul este total nefunctional.

Majoritatea senzorilor din asfalt au fost distrusi de catre constructorii de drumuri, traseele de fibra optica au fost intrerupte de lucrarile executate de companiile de utilitati, rozatoarele au deteriorat cablurile de semnal, et
c.   

C19. Daniel

Cum s-a gandit ,,fluentizarea" circulatiei in municipiul Iasi (ma refer la timpii pentru fiecare culoare)? Ce model s-a folosit pentru acest lucru? In ce localitate din Romania se mai utilizeaza acest sistem???

Raspuns UTI Grup

Timpii de semaforizare au fost ginditi in asa fel incit sa permita trecerea cit mai rapida a masinilor prin intersectii. Pentru fiecare directie de mers au fost calculate valori minime/medii si maxime. In plus fata de aceasta sistemul va tine cont si de « plutoanele » de masini care trec dintr-o intersectie in alta, in cazul marilor bulevarde, pentru a le asigura o circulatie cit mai fluenta.

In Roman
ia, acest sistem a mai fost implementat in: Bucuresti, Cluj, Deva, Ploiesti, Zalau si Alexandria.

C19. Ion

Ce intrebari sa punem , credeti ca prin astefel de trucuri faceti sa scada tensiunea oamenilor nemultumiti si sa nu duca la o iesire in strada? Ce garantie avem ca raspunsurile de la UTI chiar se vor intimpla? Alaltaieri mi-a trebuit ora si jumatate sa ies din Bucuresti, alt oras cu traficul gestionat tot de sistemul facut de UTI. Ati reusit sa faceti in IASI UN TRAFIC ASEMANATOR cuceldin Bucuresti, fara logica, blocaje, semafoare extraordinar de multe, prea multe, puse pentru bani nu pentru fluidizare, nu va exista nici-o fluidizare, conceptul este frumos dar aplicarea in realitate este un fiasco. Ce sa fluidizezi?Nesimtirea gastii de la Primarie?

Cetatenii Iasului vor trebuisa suporte din nou o gaura in buget a unui proiect falimentar care simplu va afecta la buzunare pe toti deoarece Primaria nu cheltuie banii lui Chirica si Nechita, nu pune garantie cind iau imprumut la Banci proprietati si casele particulare ale lor, ci pun garantie o previziune(estimare) a veniturilor ce se vor incasa din taxe si impozite in Iasi in baza a ceea ce incaseaza inprezent si s-a incasat in ultimii ani. Impozitele si taxele cetatenii si firmele le platesc.

Pentru ce platim aceste taxe? Ca sa ni se creeze stresul acesta in trafic? Ca sa ne fie taiati teii si inchise bulevarde fara referendumuri locale? Ce democratie este asta? Unde traiesti d-le Inginer primar interimar Chirica, ca inginer nu iti dai seama ce dezastru ai facut? Nu ai invatat si d-ta daca tot ai diploma de inginer constructor sa tai o data si sa masori de 10 ori? Ce ai facut cu traficul din Iasi? Cum te mai suporti si nu-ti dai demisia? UTI cind dai spaga inapoi si iti iei semafoarele si managementul inteligent de aici?

Raspuns UTI Grup

Sistemul de management adaptiv al traficului din Bucuresti la care faceti referire include 176 de intersectii modernizate din totalul de 434 de intersectii aflate în Bucuresti, restul de 258 de intersectii fiind dotate cu sisteme de semaforizare vechi.

Studiile realizate dupa darea in functiune a acestui sistem, in anul 2008, au indicat imbunatatiri ale valorilor de trafic de 15-18%, care insa nu pot fi ramane constante fara un program sustinut  de mentenanta, pe care Primăria Municipiului București trebuie să si-l asume.

In prezent, bugetul de intretinere a sistemulului de semaforizare exista, dar PMB nu lanseaza comenzi de mentenanta si reparatii ale echipamentelor defecte. Dupa ce in toamna anul 2015 acesta a fost complet nefunctional, in perioada octombrie-decembrie au fost efectuate lucrari de restabilire a comunicatiilor prin fibra optica si de reparare a automatelor de trafic din anumite intersectii, insa sistemul este departe de a functiona la parametri normali. Daca PMB ar lansa o comanda de remediere a tuturor nefunctionalitatilor sesizate, acest sistem ar redeveni functional in aproximativ 3 luni.

C20. UTI un cosmar

DE ce este necesar ca sa se schimbe ceva DOAR LA PLANGERILE celor aflati in trafic ? de ce nu s-a hotarat din prima ca sa ramana secundele si verdele intermitent la semafoare, de ce in prima zi culoarea galbena dura o jumatate de secunda ....de ce trebuie sa va dam noi idei si sa va spunem ce ati gresit ? de ce s-a ajuns pana aici ? RUSINE CELUI / CELOR CE SE OCUPA DE TRAFIC.

Raspuns UTI Grup

Beneficiarul a luat decizia de a modifica anumite valori incluse in proiectul sistemului de management al traficului. Mentionam ca proiectul tehnic a fost realizat în urmă cu aproximativ 5 ani, când traficul rutier înregistrat în oraș avea alți parametri, în principal din punct de vedere al volumului de vehicule în intersecțiile incluse in proiect. In perioada scursă între proiectare și execuție au mai apărut re-geometrizări de artere, noi sensuri unice, benzi noi, zone pietonale, modificări în amplasarea stațiilor de transport public, situații cunoscute de către Comisia de Circulație. Pentru a ține cont de aceste modificari  cu care ne-am confruntat in perioada de implementare, au fost necesare anumite ajustari ale proiectului.

C21 Cristi

Cand se va circula in iasi ca inainte de punerea in functiune a acestor semafoare? Momentan e dezastru, va mai fi candva macar cum a fost?

Raspuns UTI Grup

Orice sistem de management al traficului care functioneaza in regim adaptiv (asa cum este cel pe care UTI îl implementează în Iași) nu poate schimba instantaneu traficul rutier din oraș. Acest sistem adaptiv ia "decizii" în funcție de lungimea cozilor de autovehicule, de viteza cu care acestea intră în intersecție sau de direcția lor de mers și în baza comportamentului participanților la trafic.

Îmbunătățirea traficului rutier se va face simțită în mod progresiv, sistemul ajungând la potențialul maxim de funcționare în aproximativ un an de la implementare, când timpul de călătorie pe principalele axe ale municipiului, în ora de vârf, se va diminua cu 17%-18%. În primele 6 luni de funcționare, sistemul colectează continuu date despre trafic și se adaptează treptat, astfel încat efectul de optimizare a traficului va putea fi observat de către locuitorii municipiului după această perioadă de ajustare.

C22. Locuitor din Bucium

Anul trecut s-a circulat in Bucium intre Hanul Trei Sarmale si pasarela doar pe o singura banda, erau lucrarile la canalizare, faceam pana la Liceul National cu o oprire in zona Garii, 30 minute, anul acesta cu noile semafoare fac 30 minute doar pe acest segment de drum han-pasarela, apoi ajung in Podu Ros unde Politia dirijeaza doar circulatia din Nicolina, doar Nicolina trece si mai astept 10 minute in intersectie, cand in sfarsit intru pe Splai Bahlui ma sugrum intr-o singura banda cu acces spre Centru pe toata portiunea deoarece este verde intermitent spre Sf.Andrei si masini parcate pe stanga Splaiului, in drumul spre Gara mai prind o coada pana la compania alex pe strada Uzinei, din cauza unui nesimtit care parcheaza pe strada Garii fix pe coltul intersectiei un autoturism alb cu numarul wtd, apoi ma intalnesc cu semaforul de la Casa Modei pe care de regula il astept de 4 ori sa se inverzeasca, iar agentul local fluiera cainii in parcul Horia sau fluiera undeva pe la casa wanda habar nu am dupa ce, dar fluiera, e un fel de hit al diminetii fluieratul lui in zona in total stau in trafic aproximativ 60 minute, cred ca am urari si pentru uti si pentru altii...?!

Raspuns UTI Grup

Acest comentariu nu contine o intrebare careia sa ii putem da un raspuns

C23.Gabi

Mi s-ar parea UTIL si absolut NECESAR daca in marile intersectii din oras (cel putin cele in cruce) s-ar introduce un timp separat pentru viraje la stanga. Se poate introduce aceasta functionalitate in acest sistem de semaforizare inteligenta?

Raspuns UTI Grup

Acolo unde proiectantul sistemului a considerat necesar,  au fost introduse semafoare dedicate virajului la stinga. In cazul in care se va constata ca este necesar, acest lucru se va implementa si in alte intersectii.
Sistemul de Management al Traficului permite implementarea de semafoare pentru orice fel de relatii de circulatie
.

C24. Dan

De ce nu lasati noaptea semafoarele pe galben intermitent? mi se pare aiurea sa faci acelasi timp prin trafic noaptea la fel ca ziua.

Raspuns UTI Grup

Decizia modului de functionare zi/noapte nu apartine UTI.

C25.Val

Când se va pune in functiune semaforul de pe bd.T.Vladimirescu,in tronsonul Padurii- Podul de Fier(vis-a-vis de blocurile turn)? Semaforul(atat pt.auto,cat si pt.pietoni)este montat,cablat...In acel loc numai norocul ferste pietonii.Desi,au fost multe accidente,unele soldate chiar cu moartea victimei.

Raspuns UTI Grup

Acest semafor va fi pus in funcțiune în perioada urmatoare.

C26.Mitica

Traversarea podului ros este un calvar pentru pietoni. Timpul de 24 secunde este foarte mic, trebuie marit macar la 30-35 secunde

Raspuns UTI Grup

Aceasta situatie se va remedia dupa pornirea noii instalatii de semaforizare.

Celelalte raspunsuri va invitam sa le cititi maine in editia online a Ziarului de Iasi.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri