Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

duminica, 03.03.2024

Cine sunt oamenii din spatele aplicaţiei care vă arată pe telefon cum circulă autobuzele

GALERIE
aplicatie transport Iasi3
  • aplicatie transport Iasi3
- +

“Încă nu avem acea mentalitate de OPEN DATA şi decidenţii care conduc oraşele ţării nu-şi dau seama cât bine ar putea face locuitorilor făcând disponibile astfel de date”, arată dezvoltatorii aplicaţiei.

Reporterii „Ziarului de Iaşi” s-au alăturat pentru o zi echipei care a dezvoltat HEREITIS, aplicaţia mobilă care îi ajută pe ieşeni din anul 2019 încoace să afle în timp real informaţii despre poziţia autobuzelor din oraş. Am vrut să vedem ce înseamnă să asiguri mentenanţa unei aplicaţii mobile ce trece zilnic „prin mâinile” a 6.000 de utilizatori. Dezvoltatorii aplicaţiei, Bogdan Florea (software arhitect, 38 de ani) şi Cristian Nistor (lector universitar – Marketing/Adoptarea de noi tehnologii, 38 de ani) au cinci ajutoare de nădejde, oameni care îi ajută în mod voluntar la întreţinerea şi îmbunătăţirea funcţiilor aplicaţiei de mobilitate urbană.

„Am ales echipa HEREITIS deoarece au fost primii care au răspuns la întrebarea cetăţeanului ieşean: «Unde îmi este autobuzul?», aplicaţia devenind preferată de cei care folosesc transportul în comun. Mi s-a părut o idee super de a putea vedea pe hartă, în timp real, autobuzul/ tramvaiul şi am decis să mă implic şi eu. Din octombrie 2019 mă implic activ în dezvoltarea HEREITIS”, ne-a spus Mihai Vegheş, un tânăr de 21 de ani student la Jurnalism. Cei cinci voluntari „muncesc” la aplicaţie în funcţie de timpul lor liber, însă o fac cu plăcere, simplele recenzii de la oamenii care folosesc aplicaţia şi sunt mulţumiţi de funcţionalitatea ei făcându-i bucuroşi, spune Vegheş. Cosmin Sandu are 29 de ani şi face parte din echipă de aproape doi ani.

„Am descoperit aplicaţia din presă în anul 2020 şi m-am gândit că pot aduce unele idei de îmbunătăţire, pentru să fie cât mai completă, atât pentru călătorii obişnuiţi, cât şi pentru cei interesaţi de funcţiuni diverse. Fiind născut şi crescut în Iaşi, dintotdeauna am fost interesat cum se mişcă oraşul, iar transportul fiind cea mai importantă parte a unui oraş consider că apariţia aplicaţiei HEREITIS este un punct important. Ca timp alocat zilnic, acesta variază în funcţie de situaţiile apărute sau ideile care vin. În general 3 - 6 ore/zi”, a precizat el.

Bogdan Florea ne-a explicat prin ce se remarcă aplicaţia HEREITIS încă de la prima experienţă a utilizatorului: „Prin modul de afişare a informaţiilor, noi optând şi punând accent în principal pe a afişa pe hartă poziţiile exacte ale vehiculelor. Credem că HEREITIS este singura aplicaţie, din toate oraşele ţării, care poate să arate mai multe linii de transport simultan, astfel ajutăm oamenii inclusiv la procesul de transbordare (mutarea dintr-un autobuz în altul). Şi, de asemenea, credem că suntem singurii care am găsit o soluţie şi pentru cei cu Huawei, dându-le acces prin linkul hereitis.app folosind codul de acces 2012. Sunt 6k (mii) utilizatori unici pe zi, iar sesiuni (de câte ori se deschide aplicaţia pe zi) sunt peste 15 mii , asta fiindcă acelaşi user porneşte aplicaţia de mai multe ori pe zi”, a detaliat el.

La rândul său, Cristian Nistor arată că cel mai important lucru pe anul 2021 ce ţine de aplicaţia pe care au dezvoltat-o a fost lansarea oficială de la Oradea. „Totodată, e bine de reamintit că la Iaşi aplicaţia trebuie să calculeze singura rută pe care merge un autobuz/tramvai şi la sesizările oamenilor am îmbunătăţit acest algoritm de detecţie a rutelor. Aplicaţia HEREITIS îţi arată vehiculele pe o rază de 2km faţă de poziţia ta (desigur se poate ajusta din setări). Utilizatorul poate filtra vehiculele scriind în bara de sus staţia sau adresa unde vrea să ajungă, codul de parc al vehicului sau numărul de traseu şi aplicaţia va afişa doar acele vehicule. De menţionat că poate vedea mai multe trasee simultan scriindu-le despărţite prin virgulă sau spaţiu (exemplu: dacă scriem în bara de sus 43, 1, 9 şi selectăm - Filtrează după trasee, vom vedea doar vehiculele care circulă doar pe aceste 3 trasee)”, a spus Cristian Nistor. Aplicaţia îţi oferă posibilitatea să defineşti câteva trasee favorite şi astfel de fiecare dată când deschizi aplicaţia le vei vedea doar pe acestea. De asemenea, HEREITIS are o funcţionalitate de 'arhivă' prin care poţi vedea cum au mers mijloacele de transport public în trecut.

„Această funcţionalitate ajută poliţia în investigarea cazurilor de furt din mijloacele de transport şi ar putea să ajute şi călătorii în cazul în care au pierdut ceva în autobuz prin identificarea numărului de parc auto corelat cu traseul pe care a circulat acel vehicul. Prin decizia de a pune aplicaţia şi online web pe hereitis.app ajutăm oamenii care monitorizează flota de vehicule într-un oraş. Un exemplu concret la Iaşi îl avem pe cel din biroul viceprimarului municipiului Iaşi, Daniel Juravle, unde pe un televizor rulează HEREITIS ca să poată monitoriza transportul public şi în special linia 9 de tramvai care are implementat pe traseu porţiuni de bandă unică”, a completat Nistor.

„După cum am subliniat la început, ecranul principal este o hartă, dar putem vedea datele şi în format tabelar cu timpi estimativi de ajungere în statii. Practic, este ca şi cum fiecare utilizator are propriul panou cu timpi estimativi în buzunar. Dacă mergem în tabul 2 şi scriem staţia de unde plecăm şi staţia unde vrem să ajungem se afisează o listă cu vehiculele care se apropie de staţia de plecare. Pentru fiecare vehicul se menţionează timpul când ajunge în staţie, distanţa vehiculului faţă de statie. Iar pentru fiecare staţie se afişează cât am de mers pe jos că să ajung în staţia respectivă. Ne gândim să facem ceva ca userii să poată opta opţiunea de ecranul de pornire, harta sau tabelul unde pot vedea timpii de aşteptare”, a intervenit Florea. Care a fost cea mai mare provocare de până acum legată de dezvoltarea/ implementarea aplicaţiei? „Provocarea principală este identificarea de noi oraşe unde să extindem HEREITIS. Încă nu avem acea mentalitate de OPEN DATA şi decidenţii care conduc oraşele ţării nu-şi dau seama cât bine ar putea face locuitorilor făcând disponibile astfel de date. (…) Am crescut organic şi sănătos şi ne dorim să păstrăm acelaşi trend. Ne-am propus să ne extindem în alte 2 oraşe şi să atingem pragul de 20 mii useri unici pe zi”, a conchis Nistor. Aplicaţia rulează în Iaşi, Oradea şi Bucureşti. Poate fi descărcată gratuit atât în Google Play, cât şi în App Store. 

 

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Tehnologia şi hoţia

Nicolae GRECU

Tehnologia şi hoţia

Pe lângă fapul că sistemele VAR sunt la început de drum şi disponibile la progres, ai noştri manageri de la FRF şi-au furat căciulile preferând softuri ieftine şi proaste.

opinii

Împăratul e (din nou) gol!

Lucian LEUȘTEAN

Împăratul e (din nou) gol!

I se spune Dumnezeu. Sau Împăratul. Nu acceptă să fie contrazis. I se pare că e de neînlocuit. Deși e în prag de pensie, vrea al treilea mandat la conducerea Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Se laudă continuu cu marile lui realizări. Tocmai i s-a tipărit o carte de 300 de pagini în cadrul căreia ne explică cele 80 de cazuri în care ne-a făcut un mare bine. Nu a existat nicio situație, evident, în care să fi greșit. Nu a călcat strâmb niciodată vreme de opt ani. Nici nu prea îl merităm, la cât de bun e. Cine îl critică nu e doar un ingrat, ci chiar un potențial infractor. Pentru că el e Legea, e singurul care o înțelege și o explică neofiților, adică nouă, tuturor celorlalți. E Tudorel Toader.

Spaţiul sacru (2)

arh. Ionel OANCEA

Spaţiul sacru (2)

Pentru a răspunde la întrebarea „în ce măsură utilizarea unui nou material de construcţie în arhitectura bisericilor poate duce la viziuni înnoitoare fără ca procesul să producă discontinutăţi în tradiţia spaţiului sacru”, îmi pare relevantă povestea bisericii de lemn din Albac, satul martirului Horia, el însuşi meşter în construirea bisericilor de lemn. 

Pas cu pas, către o mascaradă electorală

Alexandru CĂLINESCU

Pas cu pas, către o mascaradă electorală

E drept că cele două partide, dar mai ales PSD-ul, au datorii mari faţă de Iohannis: le-a înlesnit (ce zic: le-a năşit) alianţa şi a facilitat instalarea PSD-ului în poziţie de forţă. După ce că au un bilanţ jalnic, cele două mandate ale lui Iohannis ne aruncă înapoi, în vremurile partidului unic. Dar cine putea bănui, în 2014, ce voia să însemne, pentru Iohannis, o guvernare „pas cu pas”?

pulspulspuls

Azi, ediţie specială, de uichend şi de primăvară: despre ce mai chicoteşte lumea prin instituţiile ieşene?

Azi, ediţie specială, de uichend şi de primăvară: despre ce mai chicoteşte lumea prin instituţiile ieşene?

E uichend azi, atunci fără politichie, aşa cum am stabilit! ca să ne tihnească, şi să mai şi râdem olecuţă, nu numai să ne încruntăm, nu-i aşa. Iar pe azi, dacă tot a început şi primăvara calendaristică, am zis să facem şi noi aicea o ediţie tematică: despre ce mai chicoteşte lumea prin instituţii. Deci, să începem!

Caricatura zilei

Mărțișor

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri