Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Cineastul iranian Asghar Farhadi: Femeile aduc schimbări majore şi mai multe în societate

GALERIE
Asghar Farhadi
  • Asghar Farhadi
- +

Cineastul iranian Asghar Farhadi a ţinut sâmbătă după-amiază un masterclass în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, după proiecţia filmului său „A Separation”, şi a vorbit despre cum cenzura afectează creaţia, în general, dar şi particular, despre păturile religioasă şi modernă ale societăţii iraniene şi despre puterea femeilor de a îşi dori schimbare. El a făcut o comparaţie între societatea spaniolă, prezentată în cel mai recent film al său, „Todos lo saben”, care a deschis festivalurile de la Cannes şi de la Bucureşti, şi cea iraniană, subliniind rolul încă important al bisericii.

Asghar Farhadi a vorbit despre diferenţele dintre partea modernă şi cea religioasă a societăţii din Iran, despre războiul tacit dintre acestea, şi a remarcat faptul că inclusiv în Spania biserica are încă un rol foarte important în societate, „cu toate că Spania este o ţară democratică”. El a cuprins acest fapt în filmele lui. „Nu pot să fac filme despre orice cultură sau orice ţară. În principiu, prefer să fac în ţările unde există o asemănare culturală cu a Iranului. În ţara mea există un război ascuns între partea religioasă şi cea modernă”.

Farhadi a povestit cum acest conflict a influenţat, între altele, filmul său „A Separation” (2011) - i-a fost interzis să o filmeze pe Leila Hatami, care interpretează rolul Simin, femeie emancipată, în casa ei. Ea era filmată când intra sau pleca din casă ori în exterior. „Femeia făcea parte dintr-o familie modernă şi, automat, nu o puteam filma în casă pentru că acolo nu poartă batic şi nici portul religios. Asta a fost cenzura. Şi atunci o filmam doar la ieşire, intrare şi prin faţa casei. Dacă nu aveam restricţia asta, o parte din film ar fi avut loc în casa ei”.

„Cenzura are efect. Uneori câştigi în faţa ei, alteori nu. Când eşti obligat de sistem să cenzurezi o parte din filmul tău, atunci gândeşti mai profund şi poate chiar găseşti modalităţi chiar mai bune de a arăta partea respectivă. Dar, câteodată, ai sentimentul că ţi-a fost pus un zid în faţă şi nu ai altă cale. Nu consider că prin restricţie poţi ajunge să creezi. Poate că cei care se ocupă de cenzură se consideră cei mai buni regizori, pentru că te obligă să schimbi povestea filmului şi poate se mândresc cu asta. Dar, pe termen lung, cenzura omoară puterea de a crea. Pentru a face orice lucru de calitate trebuie să ai libertate”, a declarat Farhadi la masterclassul moderat de criticul Ionuţ Mareş.

El a adăugat: „Există o parte tradiţionalistă şi conservatoare din punct de vedere religios, cum e familia menajerei din film, şi o parte - este vorba despre pătura de mijloc a societăţii - care îşi doreşte o viaţă modernă. Dacă rămâneţi o perioadă în Iran, veţi sesiza diferenţa. Altfel, ele par asemănătoare. Eu fac parte din pătura de mijloc, dar nu vreau să condamn partea cealală sau să aprob o anumită parte”.

Filmul „A Separation”, care i-a adus primul Oscar, a fost unul dintre cele mai aclamate în Iran. „A fost vizionat de oameni atât din partea religioasă a societăţii, cât şi din cea modernă. Filmul a făcut să apară o discuţie între cele două pături, iar asta m-a bucurat mult”. 

Despre felul în care portretizează femeile, Farhadi a afirmat că ele sunt mai puternice şi mai demne decât bărbaţii. „Nu este o teorie a mea, e un crez personal. Consider că femeile aduc schimbări majore şi mai multe în societate decât bărbaţii. Bărbaţii, în general, sunt mai conservatori şi nu sunt pregătiţi pentru iniţiative. Femeile, de cealaltă parte, doresc întotdeauna o schimbare. Bărbaţii se gândesc mai mult la şi în trecut, dar femeile, care au şansa de a naşte un copil, gândesc şi privesc întotdeauna spre viitor. Femeilor le este mai puţin frică de schimbare”. 

Asghar Farhadi, născut pe 7 mai 1972, este primul regizor iranian care a primit mai mult de o nominalizare la premiile Oscar şi tot el este regizorul primului film iranian care a dobândit un astfel de trofeu. În 2012, „A Separation” a fost recompensat cu premiul pentru „cel mai bun film într-o limbă străină”. Lungmetrajul său „The Salesman”, lansat în 2016, a câştigat premiul Oscar la aceeaşi categorie a premiilor Academiei de film americane. El a comentat că decizia de a nu participa la gala premiilor Oscar din 2017 a fost una spontană, reacţie la interdicţia dată de preşedintele american Donald Trump cetăţenilor mai multor state musulmane de a călători în Statele Unite.

Cel mai recent lungmetraj al său, „Todos lo Saben”, cu Penelope Cruz, Javier Bardem şi Ricardo Darin în distribuţie, a avut premiera mondială în competiţia de la Cannes de anul acesta. Este primul său film 100% spaniol şi al doilea realizat într-o altă ţară decât Iranul. „Le passé” (2013) a fost filmat în Franţa. Les Films de Cannes à Bucarest, ajuns la a noua ediţie, are loc până pe 28 octombrie.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri