anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Cineastul José Luis Cuerda, maestru al umorului absurd, a murit la vârsta de 72 de ani

GALERIE
José Luis Cuerda
  • José Luis Cuerda
- +

Scenaristul, regizorul şi producătorul spaniol José Luis Cuerda, cunoscut pentru filme ca „Amanece, que no es poco”, „La lengua de las mariposas” şi „ El bosque animado”, a murit pe 4 februarie, la vârsta de 72 de ani, informează TVE. Cuerda se afla internat într-un spital din Madrid, unde a suferit un infarct, au transmis fiicele lui într-un comunicat.

Unul dintre cei mai importanţi cineaşti spanioli, Cuerda - al cărui „Amanece, que no es poco” (1989) este considerat film-cult în istoria filmului spaniol - a realizat ultima peliculă, „Tiempo después”, în 2018. Premiat cu patru Goya - dintre care două ca producător - Cuerda este considerat maestru al umorului absurd. Născut în Albacete, în 1947, Cuerda este faimos pentru trologia suprarealistă alcătuită din „Total”, „Amanece, que no es poco” şi „Así en el cielo como en la tierra”, despre care el a spus că este „o denaturare a realităţii care continuă să fie realitate”.

Celebre sunt şi adaptările sale „El bosque animado” „La lengua de las mariposas” (1999) şi „Los girasoles ciegos” (2008). L-a descoperit pe Alejandro Amenábar şi i-a produs primele filme, „Tesis” (1996) şi „Abre los ojos” (1997), dar şi „The Others” (2001). Primul lui lungmetraj a fost „Pares y nones” (1982), după un scenariu propriu, în care rolul principal a fost jucat de Antonio Resines, unul dintre actorii săi preferaţi, pe care l-a distribuit şi în „Mala racha” (1985), recompensat în 1986 cu premiul întâi la festivalul Banff (Canada).

„El bosque animado” (1987) a fost filmul care i-a adus celebritatea şi în afara Spaniei. Bazat pe romanul lui Wenceslao Fernández Flórez, lungmetrajul a primit cinci premii Goya în 1988, între care pentru cel mai bun film, cel mai bun actor principal (Alfredo Landa) şi cel mai bun scenariu.

În 1989, a lansat al treilea lungmetraj, „Amanece, que no es poco”, plin de un umor pe cât de absurd, pe atât de inteligent, cu o distribuţie formată din José Sazatornil, Manuel Alexandre, Rafael Alonso şi Antonio Resines. Alte titluri importante din cariera lui sunt „La viuda del capitán Estrada” (1991), cu Anna Galiena, Sergi Mateu şi Nacho Martínez, „La marrana”, cu Resines şi Alfredo Landa, care a primit un trofeu Goya în 1993, şi „Tocando fondo” (1993). A regizat şi producţii de televiziune şi a publicat, între altele, scenariul „Amanece, que no es poco” şi volumul „Si amaestras una cabra llevas mucho adelantado”. În luna octombrie a anului trecut a fost lansată ultima lui carte, „Memorias fritas”, autobiografie.

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

Cosmin PAȘCA

Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

A se observa formularea în context a profesorului: autostrada „este un mijloc ca EU să ajung undeva”. Cu alte cuvinte, pentru Bulai şoseaua rapidă are un singur sens, spre Iaşi. Oraşul e văzut ca o grădină zoologică, oamenii stau aici într-un ţarc, din care n-au voie să iasă. Pot fi însă vizitaţi, ideal când începe bâlciul de Sfânta Parascheva.

opinii

New York şi Alabama. Un circuit epic

Codrin Liviu CUȚITARU

New York şi Alabama. Un circuit epic

Prin povestirile lui, Capote a avut, în mod evident, o influenţă hotărâtoare asupra a ceea ce s-a numit proza minimalistă americană din ultima jumătate a secolului XX. Acest tip de epic se concentrează pe frânturi din existenţa imediată, pe care le explorează nesofisticat şi totuşi artistic. Viziunea naratorului minimalist e pragmatică, evitând, din start, construcţiile monumentale ale romanului tradiţional, căutarea adevărurilor majore ale lumii sau elucidarea codurilor absconse şi derutante din istorie.

Miticilectualii ca Alfred Bulai şi disursul discriminatoriu la adresa moldovenilor

George ŢURCĂNAŞU

Miticilectualii ca Alfred Bulai şi disursul discriminatoriu la adresa moldovenilor

Când ai într-o regiune devenită fundătură prin proiectarea şi construcţia statului naţional, respectiv o aglomeraţie urbană de 400-450 mii de locuitori, ce ar fi singura capabilă să gestioneze fluxuri importante la nivel regional şi să polarizeze cât de cât regiunea, atât cât să-i creeze o minimă stabilitate şi coeziune teritorială, nu o izolezi din cauză că nu i-ar fi Bucureştiului de folos nu ştiu ce autostradă, ci faci eforturi să o deschizi către lume.

Întâmplările lui Nobel (I)

Bogdan ILIESCU

Întâmplările lui Nobel (I)

„All things are ready, if our mind be so.” (Toate lucrurile sunt pregătite, dacă şi mintea noastra este.) - William Shakespeare, Henry V

pulspulspuls

Iarăşi s-a făcut mişto de pârlipca lui Tudorel din Sărărie. Iată cu ce ocazie!

Iarăşi s-a făcut mişto de pârlipca lui Tudorel din Sărărie. Iată cu ce ocazie!

Două vorbe mai relaxate pe astăzi, dacă tot e joi, despre unul din evenimentele notabile care au loc în aceste zile în târg, stimaţi telespectatori şi drăguţe telespectatoriţe: selecta adunarea arhitecţilor de pe tot rotogolul ţării şi, de ce nu, chiar al Evropii şi al planetei. 

Caricatura zilei

Băsescu a pocnit, de data asta, o mașină

Editia PDF

Bancul zilei

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.