vineri, 29.03.2024
Într-o ţară în care 40% din oameni nu ascultă niciodată muzică clasică, iar alţi 19% doar de câteva ori pe an sau mai rar, nişte tineri şi-au dorit să facă un festival de profil în Iaşi.
Trecutul ne arată că multe astfel de iniţiative lăudabile se lovesc de realităţile contextului socio-politic şi economic ieşean şi se sting după una sau cel mult două ediţii. În cazul Classix, după debutul din februarie 2020, care a reuşit să evite la limită o pandemie care avea să schimbe modul în care ne raportăm la şi consumăm evenimentele culturale, următoarele două ediţii s-au desfăşurat cu respectarea celor mai stricte restricţii din aceşti doi ani: grad de ocupare de doar 30%, distanţare, purtarea măştilor, ulterior certificat verde etc. La două zile după ediţia de anul trecut s-a intrat în scenariul roşu, deci norocul a fost, din nou, de partea celor care au încercat.
Organizatorii nu doar că au reuşit să navigheze în acest peisaj schimbător şi impredictibil, dar au jonglat cu rezervări ale unor locaţii din ce în ce mai diverse şi nonconformiste, bilete de avion, teste PCR pentru invitaţi, camere de hotel, închiriere de echipamente şi toate celelalte elemente de logistică care nu se văd, dar fără de care publicul n-ar mai putea avea experienţa inedită pe care Classix o aduce în ultimii ani la Iaşi. Pentru că Classix nu e doar o altă serie de concerte cu interpreţi locali şi internaţionali şi partituri inspirat alese. Dacă s-ar fi limitat la asta, n-ar fi reuşit să adune categorii de public care nu obişnuiesc să participe la concertele Filarmonicii, Operei sau altor instituţii publice active în zona muzicii clasice. Însă ceea ce a reuşit Classix să facă, prin alegerea locaţiilor, scenografie minimalistă cu elemente de new media, sinestezie şi sincretism nu e puţin lucru: a adus un public activ şi interesat de alte forme de cultură contemporană către muzica clasică.
Classix Day 1 - @the_phope
Mai mult, cu ajutorul unor elemente diverse de programare culturală, care includ masterclass-uri, proiecţii de film, conferinţe, expoziţii şi lansări de carte, are loc o atât de necesară iniţiere şi educare a publicului tânăr. Anul trecut a fost lansată (online) traducerea Anei Maria Onisei a cărţii „Un An Magic. Muzică clasică pentru fiecare zi” de Clemency Burton-Hill, prima carte de popularizare a muzicii clasice în România. Iar luni seară, la concertul intitulat Fata Morgana al Auner Quartet, un extrem de talentat cvartet de coarde austriac, prezentatorul Cătălin Sava a atras atenţia publicului prezent să nu mai aplaude în pauzele dintre părţile lucrării. Spectatorii s-au conformat şi au avut răbdare să răsplătească prestaţia senzaţională a celor 4 tineri austrieci după încheierea ultimei note a lucrării de Schubert de la finalul programului.
Auner Quartet la Palatul Culturii
O altă modalitate de educare a publicului este realizată prin includerea unor piese de muzică contemporană clasică, uneori mai dificile pentru o audienţă care nu este familiarizată. Acelaşi Auner Quartet au interpretat în premieră în România o lucrare a compozitoarei contemporane Sofia Gubaidulina din 1993 (Cvartetul de Coarde nr. 4), care a presupus o suprapunere de partituri înregistrate anterior, în format digital, peste prestaţia live a muzicienilor austrieci. Iar cei care nu au reuşit să cumpere bilete pot urmări întregul program online, gratuit, prin intermediul platformei şi eforturilor logistice suportate de organizatori.
Cu atât mai impresionant şi salutar este demersul directorului artistic, Dragoş Andrei Candrea (rezident în Norvegia), şi a directoarei, Patricia Butucel (care s-a mutat între timp în Bucureşti şi se ocupă şi de festivalul Rocanotherworld), cu cât festivalul organizat împreună cu echipa locală tânără şi entuziastă este finanţat exclusiv din fonduri private: un sponsor naţional şi contribuţia unor institute culturale străine active în ţară. Săptămâna aceasta au anunţat şi burse pentru artişti independenţi, în valoare de 5000 de euro. Din păcate, Primăria Iaşi, ocupată cu finanţarea unor şuete şi sinecuri cu relevanţă minimă pentru comunitate, precum şi cu reabilitarea de morminte şi achiziţie de busturi anacronice prin Ateneul Tătăraşi, nu a găsit o formă prin care să asigure sprijin local unui demers atât de important pentru scena culturală locală.
Foto: Cristian Chirilă
Cu toate acestea, festivalul a ajuns în 2022 să aibă o durată de o săptămână, fără a pierde din amploarea evenimentelor şi calitatea muzicienilor invitaţi. Chiar dacă ediţia a treia nu s-a încheiat la momentul scrierii acestui text, putem spune că, din fericire pentru publicul ieşean, festivalul Classix pare să se clasicizeze şi să devină un reper pe harta evenimentelor culturale locale. Ţine şi de comunitate cum va răspunde şi dacă va reuşi să păstreze şi să preţuiască acest dar pe care o mână de tineri ambiţioşi s-au încăpăţânat să-l facă oraşului lor natal.
George Pleşu este manager cultural, preşedintele Asociaţiei AltIaşi
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Administratora unui bloc din București a fost înjunghiată mortal de un vecin
Rusia acuză Armenia că încearcă să rupă legăturile cu Moscova
Cât costă kilogramul de miel de Paște: ”Nu-mi pot permite luxul ăsta”
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Rusia a primit un avertisment scris de la SUA înainte de atacul terorist de la Moscova
Cazul fetiţelor încurcate la externarea din maternitatea Ploieşti: ce sancțiune a primit asistenta
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |