Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Comunicat de presă (P)

Classix Festival a deschis seria aventurilor clasice contemporane

GALERIE
IMG_9295IMG_9293
  • IMG_9295
  • IMG_9293
- +

Șapte zile, de atâtea a fost nevoie pentru a dovedi că Iașul are forța de a susține un festival de muzică clasică prin muzicieni tineri și de calibru, dar și cu parteneri puternici atât din mediul de business, cât și diplomatic. Cortina s-a ridicat într-un spațiu sacru, unde muzica a reușit încă o dată să deschidă sufletele oamenilor, la Catedrala Romano-Catolică, și a coborât într-una din cele mai frumoase clădiri ale României – Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, unde publicul a aplaudat îndelung concertul „Clasicul Transfigurat”, oferit de Selini Quartet și de ansamblul Trondheim Solistene (Norvegia), care își dezvăluiseră măiestria și în alte două seri.

În esență, Classix Festival, inițiat de pianistul ieșean Dragoș Andrei Cantea, a vorbit despre forța relațiilor interumane și a dovedit încă o dată că arta este cel mai bun vehicul în a stabili punți între oameni, între națiuni, de a deschide noi căi de dialog. Classix Festival a vorbit despre puterea muzicii în uniunea umanului cu divinul, în împlinirea viselor și crearea de legături acolo unde poate nimeni nu s-ar fi gândit vreodată - în domeniul afacerilor.

De la Iași, la Oslo

La început a fost dorința de a cânta în orașul natal împreună cu un grup de prieteni, după cum ne-a mărturisit Dragoș Andrei Cantea. Tot pasiunea lui pentru muzică l-a determinat să aleagă Norvegia ca următoare destinație pentru perfecționarea studiilor - un masterat avansat la Academia de Muzică din Oslo, la clasa profesorilor Håvard Gimse și Kathryn Stott. „L-am ascultat pe maestrul Gimse la București, într-un recital, și mi-am dorit să studiez cu el. Mi-a spus: Vino în Norvegia să-mi cânți ceva și vom vedea ce va urma, am aflat de la Dragoș Cantea povestea primei sale călătorii muzicale în Norvegia. După ce a fost admis la Academia Regală de Muzică a reușit să deschidă o cale de dialog cu Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, fiind inițiatorul primului parteneriat Erasmus. „Cu Norvegia nu era încă un astfel de program și mă bucur că am reușit să intermediez dialogurile pentru deschiderea lui”. Călătoriile nordice i-au adus lui Dragoș Cantea și primele experiențe ca director artistic în Scandinavia, ca administrator al programului European Creative Futures, ce a culminat cu un succes răsunător odată cu celebrarea Centenarului României în Norvegia, având invitați artiști români și norvegieni deopotrivă. A susținut multe concerte private în Scandinavia sub egida Telenor, ocazii cu care promovează patrimoniul muzical al României în fața delegațiilor din întreaga lume și a pus totodată bazele unui program cultural bilateral între cele două state.

De aici a venit și dorința de a cânta la Iași într-un festival de care Capitala Culturală a Moldovei avea nevoie și care e reunit nu doar șapte concerte fabuloase – „Uman sau Divin”, „Concertul Romantic”, „Armonii nordice”, „Clasic sau fantastic”, „Visul american la două piane”, „Concertul evreiesc” și „Clasicul Transfigurat” – ci dialoguri deschise de experți internaționali pe teme muzicale, legate de turism, management cultural, diplomație ori administrație.

Rețeta unui succes garantat: administrație-cultură-mediul de afaceri

Classix Festival a fost nu doar despre excelența în muzică, ci și de ceea ce se poate face folosind arta ca vehicul pentru a îmbunățăți imaginea Iașului, pentru a deschide noi afaceri, pentru a crea parteneriate durabile în domenii economice de larg interes cum ar fi, spre exemplu, infrastructura de care orice țară civilizată are nevoie.

Ideii lansate de Dragoș Andrei Cantea i s-au alăturat specialiști de la Camera de Comerț a Norvegiei, de la ambasade, de la forumuri culturale internaționale, de la firme importante în Scandinavia și din Iași, Volvo fiind unul dintre partenerii de încredere care i-au ajutat pe oaspeți să cunoască un oraș despre care ei și-l imaginau altfel și nu în sensul foarte onorant. Delegațiile sosite la Iași au descoperit un oraș cu o istorie veche, un oraș plin de spiritualitate, în care poveștile trecutului sunt potențate de ideile viitorului și în care există nu doar trecut, ci și prezent care, cu sprijin financiar oferit de parteneri de afaceri ar putea avea șanse foarte mari la dezvoltare. Experții sosiți la Iași au vorbit nu doar despre potențialul turistic uriaș, ci și despre importanța managamentului cultural. Andreas Sønning, director al Programului Cultural Telenor, a oferit o prelegere pe tema lanțurilor valorice dintre cultură - autorități - antreprize. S-a vorbit despre comunicarea prin muzică și rolurile muzicienilor creativi, despre puterea muzicii în transmiterea unui mesaj în lume, dar și despre beneficiile companiilor în susținerea unui program cultural și despre seturile de valori ale companiilor care susțin cultura. Ne place să credem că muzica clasică este o specie pe cale de dispariție ca un elefant care moare. Dar nu este”, a punctat, în prelegerea susținută la Palatul Culturii, compozitorul Peter Tornquist, rector al Academiei Norvegiene de Muzică din Oslo. Carismatic, cu adevărat fascinat de muzică și multe alte subiecte, Peter Tornquist a făcut publicul să se simtă mai bogat în trăiri și chiar proiecte personale de viitor.

Marea muzică a lumii și-a deschis aripile la Classix Festival”, au spus organizatorii și partenerii lor economici în deschiderea acestei „aventuri clasice contemporane” pe care au început-o într-un oraș care oferă o bază profesională tuturor celor care doresc să facă o carieră inclusiv în artă, dar mai puțin o deschidere internațională de care este nevoie pentru a dezvolta comunitatea universitară, academică, științifică, dar și pe cea de business căreia prin muzică i s-a întins o mână de ajutor. Modelul de afaceri norvegian, în care arta este un vehicul inclusiv pentru dezvoltarea afacerilor, poate fi replicat cu succes și la Iași de toți cei care au îmbrățișat triada adusă de Classic Festival – administrație-cultură-mediul de afaceri. Șapte zile, tot atâtea de câte a fost nevoie și la facerea lumii, au fost de ajuns pentru a înțelege forța artei în lumea afacerilor.

Chiar dacă festivalul s-a încheiat, muzica nu se va opri niciodată. Volvo te invită să te înscrii la linkul de mai jos pentru o sesiune de test drive, la care ai posibilitatea să îți conectezi telefonul la sistemul de infotainment al mașinii,  moment în care te lași condus în siguranță de muzica sufletului tău.

https://iasi.volvocarsdealer.ro/test-drive

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri