Classix Festival: bucuria de a descoperi și de a simți muzica clasică
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
Oala cu Gust
anunturi

miercuri, 27.10.2021

INTERVIU

Classix Festival: bucuria de a descoperi și de a simți muzica clasică

GALERIE
Anca FloroiuClassix_landscape
  • Anca Floroiu
  • Classix_landscape
- +

Anca, ești Communication Manager în echipa de organizare a Festivalului Classix, evenimentul care își propune să deschidă discuții despre curiozitate, pasiune pentru muzica clasică și autenticitate, sub conceptul atemporalității. Vorbește despre ideea renașterii muzicii, a artelor și a elementelor care constituie valorile societății europene moderne. În ce fel este evenimentul relevant acum, într-o perioadă stranie pe care o traversează atât artiștii, cât și publicul? 

Relevanța festivalului vine din necesitate. Din setea tuturor de a performa, de a experimenta, de a descoperi. Din dorința de a revedea săli de concerte însuflețite de oameni. Renașterea muzicii începe din și cu noi, iar perioada complicată pe care am trăit-o cu toții în ultimul an ne-a privat de interacțiunile culturale. Dintre toate sectoarele industriilor, cele culturale au fost cele mai văduvite de suflurile oamenilor: cinematografe, săli de teatru, filarmonici, săli de spectacol. Dacă ne gândim la valorile și aspirațiile unei societăți, cum am putea exclude arta și cultura din personalitatea acestora? Demersul #ClassixFestival e necesar ca o gură de aer proaspăt după o lungă perioadă sufocantă. 

Festivalul a ajuns anul acesta la a doua ediție. În calitate de organizator, cum este această ediție diferită de prima, dincolo de dificultățile logistice impuse de pandemie? Există ceva diferit în lucrul cu colaboratorii și cu artiștii?

Pentru noi, această ediție e mult mai relaxată și asumată. Noi suntem mult mai relaxați. Deși anul trecut, în 2020, la prima ediție Classix, întreaga echipă avea numeroase festivaluri organizate la activ - de muzică rock, electronică, de film, de street food - niciunul de muzică clasică. Am pornit la drum cu o smerenie a necunoscătorului, dintr-un respect pur pentru ceea ce mulți consideră a fi cea mai grea muzică a lumii. Am învățat că așa și este, dar ne-a adus mai aproape de ea și nu ne-a mai fost frică de intangibil.

Colaboratorii și partenerii noștri au îmbrățișat proiectul cu inima deschisă din nou, felicitându-ne pentru curajul de a ne aventura în acest necunoscut și imprevizibil pandemic. Încrederea pe care ne-au insuflat-o și susținerea lor a fost crucială pentru punerea în scenă a întregului nostru demers. Iar, dintre toți cei cu care interacționăm în organizarea acestui festival, artiștii sunt cei mai însetați și nerăbdători să ne poată oferi emoțiile și energia lor exprimată în pasiunea instrumentelor. 

Evenimentele din festival au o formă-hibrid. Ce înseamnă asta pentru un eveniment cultural care, prin excelență, implică o emoție colectivă? Cum ați căutat să păstrați bucuria concertelor, adaptându-le totuși la realitatea prezentă?

Integrăm digitalul din ce în ce mai mult în prezentul vieților noastre, iar ultimul an ne-a propulsat atenția în pixeli și ecrane. E o nouă formă de a experimenta pe care o vom asimila progresiv. E aceeași paralelă cu viniluri versus mp3, film pe peliculă versus film digital, cinema versus televizor. E un salt tehnologic pe care trebuie să îl facem. „The real deal” rămâne concertul experimentat în sală. Iar grație unei mari alinieri de planete, vom putea găzdui în sălile de concerte public 30% din capacitatea lor, așa că, într-o oareșce măsură, vor bate inimi la unison cu artiștii. 

Programul festivalului este foarte divers. Cum ar trebui să fie abordat de amatorii care își doresc să înceapă să se familiarizeze cu muzica clasică? Este acesta un eveniment cultural cu deschidere spre publicul începător?


Ne-am dorit foarte tare ca publicul nostru să trăiască ceea ce am experimentat și noi la rândul nostru: bucuria de a descoperi și de a simți muzica clasică. Aceasta nu e doar pentru elite, fiecare poate distila emoții și stări din ceea ce ascultă, iar repertoriul compozițiilor interpretate în cadrul festivalului este alcătuit atât din opus-uri care cer virtuozitate din partea interpreților și au un rafinament pe care îl infuzează cunoscătorii, cât și din compoziții pentru publicul larg, populare și cu priză la ascultători. În cadrul acestei ediții avem invitați care vor interpreta și piese la intersecția muzicii clasice cu jazz-ul și tango-ul, transcrieri ale compozițiilor clasice pentru chitară. Experiența concertului e completată de design-ul de lumini și proiecții video, elemente de scenografie, iar locațiile în care se desfășoară concertele sunt neconvenționale, atipice și inspiră o atmosferă mai puțin impunătoare, riguroasă sau rece, cu intenția de a nu prezenta festivalul într-o manieră impunătoare și intangibilă. E deschis și am transpus această ideea în toate componentele lui.

Seria de dialoguri educaționale Classix In Focus va fi desfășurată în direct online cu participanți de marcă cu activitate la granița dintre cultură și business. Cui se adresează aceste evenimente și care sunt subiectele puse în discuție?

Classix In Focus e gândit ca o punte de comunicare informală și un mediu relaxat cu reprezentanți de seamă al unor domenii de interes din sfera artelor, culturii și antreprenoriatului, iar dialogurile sunt adresate cu precădere studenților la universitățile de arte și tinerilor artiști, precum și practicienilor din sfera culturală. Subiectele pe care le abordează au o latură antreprenorială și strategică deoarece acesta este aspectul care simțim că ne lipsește în educația de specialitate, iar sfera lor de aplicabilitate este în primul rând muzica. 

Spune-ne ce te entuziasmează personal la acest festival. La ce concert sau eveniment abia aștepți să ajungi?

E un clișeu generalizat, însă aștept cu nerăbdare fiecare concert în parte: fiecare are câte un artist, o compoziție, un instrument, o sală nouă care îmi stârnește curiozitatea. Mai mult decât atât, la nivel personal, rezonez întru totul cu ideea festivalului. Exprimată drept o aventură clasică contemporană, îmbie la explorat și la descoperit muzica clasică într-un context actual și relevant pentru tinerele generații și pentru timpurile pe care le traversăm. E un concept deschis și distins. Un alt aspect generator de entuziasm e echipa festivalului: media de vârstă e sub 30 de ani, iar energia tuturor celor implicați este un izvor nesecat de inspirație. 

Un eveniment pe care nu vreau să-l omit este lansarea cărții „Un an magic. Muzică clasică pentru fiecare zi” de Clemency Burton-Hill, tradusă de Ana Maria Onisei. Încurajez și îmi plac demersurile care aduc-traduc-livrează informații accesibile celor care nu îndrăznesc să pătrundă în lumile pe care cred că nu le pot înțelege sau față de care simt o atracție inexplicabilă. Plantează scântei și generează pasiuni.

Anca Floroiu este Communication Manager la Classix Festival 
Om și atom nepotolit care abia așteaptă să dea viață proiectelor sau să le așeze în cuvinte.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Şcoala în pătrăţele

Ioan Alexandru TOFAN

Şcoala în pătrăţele

Nu ştim să facem ore online sau să folosim calculatorul în şcoală, altfel decât ca pe un telefon mai mare. Putem învăţa, ce-i drept, dar asta cere timp. Dar putem, între timp, să încercăm să preţuim mai mult şcoala, iar apoi, cred, învăţământul online nu ar mai fi o problemă.

Filmuletul zilei

opinii

Un veac de singurătate: Regele Mihai (I)

Florin CÎNTIC

Un veac de singurătate: Regele Mihai (I)

Într-o tăcere asurzitoare, a trecut complet neobservată aniversarea celor o sută de ani de la naşterea ultimului Suveran al României. Între timp, s-a fâsâit şi cel mai mare miracol postdecembrist - transformarea haimanalelor securiste ale anilor 90 din detractori mizerabili ai monarhiei în propagandişti excitaţi care-şi smulgeau părul din cap şi îmbăloşau catafalcul regal cu elogiile lor false, în urmă cu patru ani. Dar de asta există arhivişti: să ne ajute să nu uităm! 

Era odată...

Radu PĂRPĂUȚĂ

Era odată...

Şi iernile parcă erau mai ierni pe vremea aceea! Ori poate să mă fi prea moşnegit eu şi să văd binele numai în trecut? Nu ştiu copil să nu fi mers cu uratul sau cu colindatul, că pe atunci ne lăsau părinţii, nu se temeau că o să păţim nu ştiu ce chestii nasoale şi nu ne dădeau o sută de lei sau de euro numai să stăm cuminţi acasă; şi răsuna tot satul pe atuncea de hăăăi-hăi, de pristandaua la muzicuţă, de zornăitul salbelor cu clopoţei ale mascaţilor sau de mugetul buhaiului (oare ştiţi ce-i acela „buhai” sau vă trebuie şi pentru asta o expoziţie etnografică?), cum nu găsiţi voi pe internet oricât aţi căuta.

Cronicarul muzical şi omul de cultură Liliana Gherman

Alex VASILIU

Cronicarul muzical şi omul de cultură Liliana Gherman

Scriind în săptămânile trecute despre dirijorii Cristian Mandeal şi Ion Baciu, am selectat din comentariile concertelor orchestrei Filarmonicii ieşene, publicate de Liliana Gherman în revista „Cronica” din 1966 până în 1995. Erau analize de natură publicistică, spre înţelesul cititorului aflat pe o treaptă superioară a perceperii, a plăcerii în domeniul artei sunetelor cultivate, dornic să înţeleagă mai mult, să-şi pună în relaţie impresiile formate în sala de concert cu impresiile cronicarului. 

pulspulspuls

Iacătă cine-s în realitate oamenii lui Dragnea de pe Bahlui în gios!

Iacătă cine-s în realitate oamenii lui Dragnea de pe Bahlui în gios!

Ei bine, dragi cetitori, nu ştim dacă aţi găsit până acum timp ca să aruncaţi un ochi pe trecutul sau prezentul celor care sunt prezentaţi ca fiind oamenii lui Dragnea în târg, dar iote că noi am găsit oleacă de vreme şi, din ce-am aflat, ne-am pus deja mâinile-n cap când am văzut cam ce se prezintă pe piaţă, de către unii, ca fiind alternativa post-pandemică pentru votanţii PSD. 

Caricatura zilei

Mall

Editia PDF

Bancul zilei

Cercetatorii ardeleni au descoperit ca oricâta mâncare le-ai da musafirilor, tot se îmbata.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Ar trebui închise școlile dacă se trece de 6 la mie?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.