anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Clujul investeşte 24 de milioane de euro în autobuze cu hidrogen

GALERIE
solaris
  • solaris
- +

Cu 24 de milioane de euro, suma prevăzută în bugetul Clujului pentru 2022 în acest scop, s-ar putea achiziţiona circa 35 de autobuze pe bază de hidrogen. Oraşul are deja 41 de autobuze electrice, dar foloseşte doar jumătate. Expertul consultat de „Adevărul” explică care autobuze sunt mai eficiente: electricele sau cele pe bază de hidrogen.

După ce Cluj-Napoca a fost primul oraş din România care a introdus în circulaţie autobuzele electrice, acum se pregăteşte o nouă premieră – introducerea în circulaţie a autobuzelor cu hidrogen.

Marele atuu al acestui autobuz este că nu este poluant, are zero emisii. Hidrogenul este o sursă de energie curată: singurele subproduse ale reacţiei chimice care au loc în celula de combustie cu hidrogen sunt căldura şi aburul. Reumplerea rezervorului se face rapid - cu o încărcare între 5 şi 10 minute, iar autobuzul poate circula peste 350 de kilometri.

Tudor Măcicăşan, expert în mobilitate sustenabilă, a susţinut că autobuzul cu hidrogen funcţionează în circa 30 de oraşe din Europa, devenind un produs de serie. „Din punct de vedere ingineresc, autobuzul cu hidrogen este similar cu cel electric, doar că în loc de baterie are o pilă de combustie şi tancurile de hidrogen. Am avut în teste la Bucureşti un astfel de autobuz şi în exploatare este fix ca un autobuz electric – este silenţios, nu poluează şi are chiar ruliul specific provocat de faptul că buletiile de hidrogen sunt sus pe acoperiş, acolo unde sunt şi bateriile eletrice”, explică specialistul.

Măcicăşan a făcut o comparaţie între autobuzele electrice şi cele cu hidrogen.

Pe de o parte, servisarea pilei de combustie este operaţiune mai complicată comparativ cu problemele ce pot apărea la un autobuz electric.

O altă problemă este sursa de hidrogen. „Pe de o parte, producerea hidrogenului este energofagă, necesitând o mare cantitate de energie. Ai putea rezolva această problemă dacă ai folosi surse verzi de energie. În România se produce hidrogen doar la Oneşti şi este „hidrogen gri”, adică este obţinut din hidrocarburi, deci producerea acestuia poluează atmosfera”, explică specialistul.

Dacă am fi să comparăm curentul necesar pentru un autobuz electric cu hidrogenul necesar pentru un autobuz cu hidrogen, Măcicăşan spune că hidrogenul ar fi un pic mai scump, însă nu ştim cum va evolua preţul.

Aflați amănunte de pe adevarul.ro.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

Cosmin PAȘCA

Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

A se observa formularea în context a profesorului: autostrada „este un mijloc ca EU să ajung undeva”. Cu alte cuvinte, pentru Bulai şoseaua rapidă are un singur sens, spre Iaşi. Oraşul e văzut ca o grădină zoologică, oamenii stau aici într-un ţarc, din care n-au voie să iasă. Pot fi însă vizitaţi, ideal când începe bâlciul de Sfânta Parascheva.

opinii

New York şi Alabama. Un circuit epic

Codrin Liviu CUȚITARU

New York şi Alabama. Un circuit epic

Prin povestirile lui, Capote a avut, în mod evident, o influenţă hotărâtoare asupra a ceea ce s-a numit proza minimalistă americană din ultima jumătate a secolului XX. Acest tip de epic se concentrează pe frânturi din existenţa imediată, pe care le explorează nesofisticat şi totuşi artistic. Viziunea naratorului minimalist e pragmatică, evitând, din start, construcţiile monumentale ale romanului tradiţional, căutarea adevărurilor majore ale lumii sau elucidarea codurilor absconse şi derutante din istorie.

Miticilectualii ca Alfred Bulai şi disursul discriminatoriu la adresa moldovenilor

George ŢURCĂNAŞU

Miticilectualii ca Alfred Bulai şi disursul discriminatoriu la adresa moldovenilor

Când ai într-o regiune devenită fundătură prin proiectarea şi construcţia statului naţional, respectiv o aglomeraţie urbană de 400-450 mii de locuitori, ce ar fi singura capabilă să gestioneze fluxuri importante la nivel regional şi să polarizeze cât de cât regiunea, atât cât să-i creeze o minimă stabilitate şi coeziune teritorială, nu o izolezi din cauză că nu i-ar fi Bucureştiului de folos nu ştiu ce autostradă, ci faci eforturi să o deschizi către lume.

Întâmplările lui Nobel (I)

Bogdan ILIESCU

Întâmplările lui Nobel (I)

„All things are ready, if our mind be so.” (Toate lucrurile sunt pregătite, dacă şi mintea noastra este.) - William Shakespeare, Henry V

pulspulspuls

Iarăşi s-a făcut mişto de pârlipca lui Tudorel din Sărărie. Iată cu ce ocazie!

Iarăşi s-a făcut mişto de pârlipca lui Tudorel din Sărărie. Iată cu ce ocazie!

Două vorbe mai relaxate pe astăzi, dacă tot e joi, despre unul din evenimentele notabile care au loc în aceste zile în târg, stimaţi telespectatori şi drăguţe telespectatoriţe: selecta adunarea arhitecţilor de pe tot rotogolul ţării şi, de ce nu, chiar al Evropii şi al planetei. 

Caricatura zilei

Băsescu a pocnit, de data asta, o mașină

Editia PDF

Bancul zilei

La farmacie: - Un prezervativ, va rog. - Doar unul? - Da. Incerc sa ma las.

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.