Cod roșu de jurnale

De veghe în lanul de cultură

luni, 29 iunie 2020, 13:46
3 MIN
 Cod roșu de jurnale

Toți cei care se visau scriitori au avut, în sfârșit, timp să își scrie romanul. Cursurile online de scriere creativă au fost copleșite de înscrieri, iar pe site-ul Amazon a înflorit secțiunea unde autorii își pot publica singuri cărțile. În lumea editorială, a fost emis codul roșu de inundații de manuscrise pe subiectul coronavirus.

Una dintre primele povestioare simpatice pe care le aud cei in­teresați să studieze marketing este că, în limba chineză, cuvântul „criză“ este produs din asocierea altor două cuvinte: „amenințare“ și „oportunitate“. Cei din zona financiară au auzit probabil de dictonul lui Warren Buffet legat de investiții: „să fie fricoși când alții sunt lacomi și să fie lacomi când altora le este frică“. Așa că o atitudine generală în timpul acestei crize, mai ales în rândul celor care și-au permis, a fost să caute oportunitatea în timpul crizei: de la afaceri cu măști la speculație la bursă, de la achiziții imobiliare la afaceri cu livrări. Iar lumea căr­ților nu a fost nici ea scutită.

De la primele semne ale unei epidemii globale, secțiunea de pe site-ul Amazon unde autorii își pot publica singuri cărțile a fost inundată de noi apariții cu și despre coronavirus. Majoritatea erau cărți de non-ficțiune, combinații oportuniste de articole din presă plagiate, sfaturi copiate sau teorii ale conspirației. Pentru că aceste cărți nu mai trec prin filtrul unei edituri, conținutul lor este dificil de evaluat și nu este foarte clar dacă Amazon ar trebui să se ocu­pe sau nu cu asta. Dacă în secțiu­nea de produse Amazon a eliminat din magazin peste 1 milion de articole care pretindeau că ar vindeca sau proteja împotriva COVID, în cazul cărților lucrurile nu sunt atât de clare.

La începutul existenței sale, Amazon a susținut că are dreptul să vândă pe site-ul său orice carte și a apărat decizia de a pune în vânzare Ghidul pedofilului în dra­goste și plăcere, dar iată că acum gigantul este mai atent la ceea ce vinde. În ultimele luni, Amazon a eliminat din magazin numeroase cărți pe care le-a considerat dubioase, dar una dintre aceste eliminări i s-a întors recent împotrivă. Un autor foarte popular în rândul conspiraționiștilor a acuzat Amazon că a refuzat să îi publice cartea, iar Elon Musk i-a sărit în apărare, spunând că decizia Amazon e o „nebunie“ și că ar fi cazul ca monopolul său să dispară. Între timp, Amazon a revenit asupra deciziei, iar scandalul a transformat cartea conspira­ționistă într-un bestseller.

Aparițiile editoriale precipitate și discutabile nu sunt însă limitate la Amazon. Fie din inițiativa editurilor care au simțit nevoia să capitalizeze momentul, fie a autorilor, au fost produse la repezeală cărți în domeniul medical, politic, social și, desigur, au­tobiografic.

Redactorul-șef al unei publi­cații științifice de top din domeniul medical, „Lancet“, a publicat deja o carte despre gafele globale ale gestionării acestei crize, dar criticii susțin că graba s-a făcut simțită și cartea se abate de la numeroase standarde editoriale. Alți doi autori celebri din domeniul business vor lansa împreună un volum la editura Penguin Random House, în care vor vorbi despre felul în care a evoluat critica în America.

Până acum, două titluri autobiografice par să fie câștigătoare în cursa cărților coronavirus. Una este a scriitorului italian Paulo Giordano, a cărui colecție de eseuri În vremea contaminării a apărut și la noi, la Editura Polirom. O a doua este o scriitoa­re de origine chineză, Fang Fang, ce a publicat un jurnal din primele 60 de zile de carantină din China. Pe site-ul Amazon sunt publicate în prezent peste 10.000 de cărți pe tema coronavirus. Dacă vom avea răbdare să le ci­tim sau vom dori să scăpăm cât mai repede de aceste amintiri – asta rămâne de văzut.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii