Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

COMUNICAT DE PRESA

COLOCVIUL NAȚIONAL DE MUZICOLOGIE ediția XXI, 22-23 februarie 2019

GALERIE
colocviu
  • colocviu
- +

PREȘEDINTE DE ONOARE – Profesor univ. dr. GHEORGHE DUȚICĂ

Tematica – ARTA SONORĂ și INTERDISCIPLINARITATEA

PARTENERII acestui proiect sunt Colegiul Național de Artă Octav Băncilă Iași, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean și Universitatea Națională de Arte George Enescu Iași – Facultatea de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice, Centrul de Cercetare Știința muzicii şi Editura Artes.

OBIECTIVELE majore propuse de Colocviul Național de Muzicologie sunt: investigarea istorico-științifică și structurală a fenomenului muzical; favorizarea formării unei viziuni globale și realiste privind modul concret în care trebuie conceput și realizat procesul de creație; manifestarea inițiativei de susținere a propriilor opinii – în special pentru elevi, studenți, masteranzi – și constituirea unui real schimb de experiență, prin transmiterea către participanți a rezultatului cercetării fiecăruia în vastul domeniu al învățământului cultural – artistic și educativ. Acestea ar fi cele mai importante preocupări pentru tânăra generație, dar și noi, dascălii avem o menire sfântă de a șlefui, a contura personalitatea noii generații și, în mod implicit, de a da aripi viitorului...

Tot în atenția organizatorilor acestui colocviu se află și Cinstirea celor care ne-au format pe noi, dascălii de astăzi, de aceea în urmă cu mai mulţi ani am introdus în programul CNM și momentul IN MEMORIAM sau IN HONOREM, în care rememorăm activitatea înaintașilor noștri sau prezentăm și lansăm ultimele volume editate de mentorii noștri. Anul acesta vom avea în atenţie o personalitate emblematică a culturii ieşene, compozitorul, muzicologul, profesorul universitar doctor – VIOREL MUNTEANU.

PROGRAMUL

 manifestărilor Colocviului Naţional de Muzicologie, 2019

DESCHIDEREA MANIFESTĂRILOR: Vineri, 22 februarie 2019, ora 16.00

Universitatea Naţională de Arte G. Enescu Iași, Sala Eduard Caudella, din str. Cuza Vodă, nr. 29. Festivitatea de deschidere va fi urmată de:

-        Lansarea celui de al XIV-lea volum de Studii de muzicologie

-        momentul IN HONOREM – VIOREL MUNTEANU

-        lansarea Albumului aniversar VIOREL MUNTEANU – Portrete în timp...

-        lansarea volumelor de autor:

1.      REZONANŢE şi

2.      DOCUMENTE SONORE: CREAŢII VOCAL-SIMFONICE ŞI DE CAMERĂ, vol. V și MUZICĂ DE CAMERĂ, vol. VI

SUSŢINEREA LUCRĂRILOR PARTICIPANȚILOR: Sâmbătă, 23 februarie 2019, ora 9.00 

Universitatea Naţională de Arte G. Enescu Iași, Sala George Pascu, din str. C. Negruzzi, nr. 7-9.

Vor fi prezentate lucrările coautorilor volumului al XIV-lea de Studii de Muzicologie – cadre didactice universitare, preuniversitare, doctoranzi, masteranzi, studenți, precum și elevi.

ora 11.30 – Expoziţie şi lansare de carte – GYÖRGY LIGETI. O PRIVIRE ÎN UNIVERSUL SONOR SAU MATEMATICI PE CLAVIATURĂ, autor – prof. dr. AMALIA SZŰCS-BLĂNARU

MODERATORI:

Prof. MARIA GEORGETA POPESCU

Prof. univ. dr. GHEORGHE DUŢICĂ

La această ediţie – XXI, volumul Studii de muzicologie XIV debutează cu secţiunea: In Honorem, în care sunt prezentate cinci Scrisori deschise adresate aniversatului nostru – compozitorul, muzicologul şi pedagogul – profesorul univ. dr. Viorel Munteanu. Semnatarii acestor epistole sunt colegi, colaboratori pe parcursul mai multor ani de rectorat: prof. univ. dr. Dan Buciu şi prof. univ. dr. Dan Dediu de la Universitatea Naţională Bucureşti, prof. univ. dr. Adrian Pop – Academia de Muzică Gheorghe Dima Cluj-Napoca, Preot Constantin Sturzu, sfătuitor-conlucrător apropiat în domeniul muzicii bizantine şi jurnalist senior, dr. Alex Vasiliu, colaborator în domeniul mass-media audio și video.

În 2019 Studiile de Muzicologie reunesc un număr de 26 de lucrări, dintre care şapte sunt semnate de viitorii muzicieni-muzicologi: Mihaela Rusu, anul II Master Muzicologie, Universitatea Națională de Arte G. Enescu, Iași; Larisa Neculai și Paula Vraciu, anul IV Muzicologie, îndrumători științifici – prof. univ. dr. Gh. Duțică și conf. univ. dr. Diana-Beatrice Andron; Dragoş Andrei Cantea, doctorand al Universităţii Naţionale de Arte ieşene, dar şi masterand la clasa de pian de la Norwegian Academy of Music din Oslo, precum și elevii Colegiului Național de Artă O. Băncilă Iași: Andreea Moroşanu, Beatrice Rotopănescu, Emilian Teodor Dănilă – toţi în clasa a XII-a şi, tot în aceeaşi clasă, Ioana Bălteanu, de la Colegiul Naţional din oraşul nostru. Ei alcătuiesc secţiunea a treia a volumului de Studii de muzicologie, având posibilitatea să-şi prezinte căutările muzicologice. Subiectele preferate de ei reprezintă preocuparea de a analiza genurile pe care le studiază la clasele de instrument, precum și problemele de interpretare instrumentală, cu particularitățile fiecărui creator: L. Janáček – Sonată pentru pian, M. Ravel – Sonatină tot pentru pian, C. Forsyth – Concert pentru violă, A. Dvořák – Liedul Als die alte Mutter sau istoricul Imnului Colegiului Naţional din Iaşi.

Tematica Colocviului – ARTA SONORĂ și INTERDISCIPLINARITATEA este incitantă prin diversitate: de la redescoperirea intonațiilor bizantine în creaţia sec. XX – Structura retorico-estetică a răspunsurilor din Liturghia Sfântul Ioan Gură de Aur de Gh. Dima - prof. dr. Ágnes Orbán (Cluj-Napoca), la noi sisteme de compoziție – György Ligeti. O privire în univers sau matematici pe claviatură, prof. dr. Amalia Szücs Blănaru (Gheorghieni). Tradițiile folclorice reprezintă un interes deosebit pentru studiu, documentare şi le vom descoperi multiple valenţe în lucrări precum: Rolul şi importanţa folclorului în învăţământul preuniversitar – prof. Theodora Bînzari şi drd. Veaceslav Bînzari (Iaşi), Nunta la aromânii din Dobrogea – prof. dr. Adrian Roşu (Constanţa), Incursiune în stilistica muzicii lăutărești, emanciparea creatoare a solistului acordeonist – prof. dr. George-Toderică Mucea (Rădăuţi), sau analiză asupra Originalităţii expresiei în Trei dansuri pentru vioară şi pian de Filip Lazăr, lucrare concepută de prof. univ. dr. Daniela Cojocaru (Constanţa), iar prof. drd. Carmen Almășanu este preocupată de Sonorităţi româneşti în muzica contemporană din bisericile neoprotestante. Un alt subiect actual, aflat în atenţia pedagogilor noştri, este didactica. Un număr de cinci profesori îşi vor prezenta experienţele proprii ¬în lucrările – Interdisciplinaritatea – concepte, direcţii şi aplicabilitate în educaţia muzicală – prof. dr. Mariana-Cristina Arghir (Bucureşti), Despre originile scriiturii şi efectul instrumental pianistic „al celor trei mâini” – prof. dr. Andreea Bratu (Constanţa), Fantasia, între Bach şi Metoda Dalcroze – prof. dr. Cătălina Constantinovici (Botoşani), Jocul inspirat, punte între muzică şi poezie – prof. dr. Claudia Nezelschi (Iaşi), Metamorfoze ale ritmului – experiment didactic – prof. Simona Ţărnă (Piatra Neamţ). Menționăm şi temele de fenomenologia muzicii - Ḗrik Satie – avangardismul lent și subteran. Trois morceaux en forme de poire – prof. dr. Mihaela Sanda Popescu (Tg. Jiu) şi de la universitatea bucureşteană, doamna conf. dr. Veronica Gaspar  prezintă – O perspectivă muzicală asupra timpului. Dorim să subliniem în mod special prezenţa doamnei profesoare şi pianiste Liana Şerbescu de la Academy of Music and Performing Arts Tilburg din Olanda, cu o lucrare recuperatorie despre personalitatea pianistului şi compozitorului Alexandru Hrisanide, mai puţin cunoscut și promovat în ţară, în învăţământul muzical românesc – Enigma Alexandru Hrisanide. Reflecţii pe marginea cântului de lebădă – Concerto per cello. The Past, the Present and …

Preocuparea pentru editarea articolelor de specialitate a necesitat eforturile întregii echipe de redacție – profesorii: dr. Loredana-Elena Filipescu, drd. Gabriela Rusu, Gabriela Laslău de la Colegiul Ferdinand I, din Bacău, dr. Ilie Gorovei, într-o colaborare permanentă cu consilierii editoriali de la Universitatea Națională de Arte George Enescu din Iași – Prof. univ. dr. Gheorghe Duțică și Conf. univ. dr. Diana-Beatrice Andron. Trebuie subliniat că suntem susținuți de Centrul de Cercetare Știința Muzicii – director, Prof. univ. dr. Laura Otilia Vasiliu, inclusiv de Editura Artes – director, Conf. univ. dr. Diana-Beatrice Andron. Astfel, putem să ne bucurăm și în acest an de publicarea celui de-al XIV-lea volum de Studii de muzicologie.

Pentru împlinirea noastră de astăzi, îi mulțumim ctitorului de

Școală de muzicologie și critică muzicală – Profesorului George Pascu!

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri