Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
În vreme ce sursa banilor pentru construirea A8 lasă Guvernul indiferent, un al doilea comisar al CE recomandă apelarea la fondurile europene u solicitarea unui punct de vedere de la BEI privind finanţarea prin parteneriat public privat i-a scos din sărite pe liderii asociaţiilor care militează pentru autostradă.
Două secvenţe nu tocmai fericite s-au derulat la şedinţa anuală a Comisiei de Transporturi şi Turism a Parlamentului European la care a asistat delegaţia compusă din membrii asociaţiilor civice care militează pentru construirea de autostrăzi în Moldova.
Reuniunea, care a avut loc săptămâna trecută la Bruxelles, este singurul prilej în care reprezentanţi ai parlamentelor naţionale pot să prezinte aspecte şi să pună întrebări demnitarilor de la vârful Comisiei Europene – cu condiţia să se încadreze într-un minut.
Primul dintre participanţii români care au luat cuvântul a fost deputatul PNL de Sălaj, Lucian Bode, care e şi preşedintele Comisiei pentru transport şi infrastructură din camera inferioară a Parlamentului de la Bucureşti.
El a reuşit să se contrazică în două fraze consecutive, după ce a declarat că România intenţionează să finalizeze autostrăzile din reţeaua TEN-T (prioritară) până în 2030, „deşi există un decalaj major între nevoia de finanţare şi alocările estimate” pentru ţara noastră. Apoi a adăugat că absorbţia banilor europeni lasă de dorit.
Dacă Bode a prezentat situaţia mai degrabă din perspectiva unei regiuni unde se construieşte deja o autostradă (nord-vestul României), senatorul ieşean Vasilică Toma a încercat să atragă atenţia spre regiunea de nord-est, tampon între UE şi state aspirante la statutul de membru.
El l-a întrebat apoi pe directorul Departamentului Proiecte de Mobilitate din cadrul Băncii Europene de Investiţii dacă există posibilitatea implicării BEI într-un proiect de realizare a autostrăzii A8 Ungheni - Iaşi - Tg. Mureş printr-un proiect de parteneriat public privat.
Prezent în sală, Gavin Dunnett i-a răspuns: „Dacă obţinem o cerere de finanţare dintr-un stat membru, o evaluăm ţinând cont de cerinţele noastre, deci vă rog să faceţi o solicitare în ceea ce priveşte autostrada A8”.
Intervenţia senatorului ieşean a stârnit indignarea liderului asociaţiei „Împreună pentru A8”, prezent în sală. „Comisia Europeană ne spune clar că nu depunem proiecte pentru Moldova, pentru finanţări nerambursabile, iar noi cerem mereu altceva!”, a spus Cătălin Urtoi.
Ulterior, Toma ne-a explicat că întrebarea pe care i-a adresat-o reprezentantului BEI vine în contextul în care Guvernul a simplificat, luna trecută, procedurile de achiziţii publice şi, tot atunci, a promis că, în termen de trei luni, va prezenta documentaţia pentru construirea segmentului Ungheni - Iaşi - Tg. Neamţ printr-un parteneriat public privat.
Între timp însă, posibilitatea obţinerii finanţării europene pentru acest segment nu a fost abandonată, susţine parlamentarul, amintind că există deja o estimare a costurilor (1,2 miliarde de euro).
Vasilică Toma a recunoscut şi că, într-adevăr, procedurile de actualizare a studiului de fezabilitate şi a nelipsitei documentaţii trebuiau să demareze în primul trimestru al anului, dar a arătat spre Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere ca fiind locul unde se încurcă iţele.
Concluzia aparţine însă comisarului pentru Buget şi Resurse Umane al Comisiei Europene, Günther Oettinger. Prezent şi el la reuniunea Comisiei de Transport şi Turism, Oettinger a răspuns indirect la ideea parteneriatului public privat, după ce a dat asigurări că bugetul UE pentru transport din 2021-2027 nu va fi redus după ieşirea Marii Britanii din Uniune:
„Dacă privaţii vin cu competenţele lor inginereşti, e foarte bine. Dar, dacă vin doar cu bani şi vor să câştige bani, mă tem că finanţarea privată va fi mai scumpă decât finanţarea prin bugetul public”. Aşadar, încă un semnal de la Bruxelles că realizarea A8 e de preferat să fie făcută cu bani europeni.
Cuvinte cheie: + autostrada, moldova, bani, ue
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Cum e să lucrezi într-o universitate (şi să participi la alegeri)
Ghici cine este blondina din acest tandem liberal indestructibil?
Publicitatea convenției matrimoniale și modificarea acesteia
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |