Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Comisarul european despre autostradă în Moldova: „Finanţarea privată este mai scumpă decât cea din bani publici”

GALERIE
autostrada
  • autostrada
- +

În vreme ce sursa banilor pentru construirea A8 lasă Guvernul indiferent, un al doilea comisar al CE recomandă apelarea la fondurile europene u solicitarea unui punct de vedere de la BEI privind finanţarea prin parteneriat public privat i-a scos din sărite pe liderii asociaţiilor care militează pentru autostradă.

Două secvenţe nu tocmai fericite s-au derulat la şedinţa anuală a Comisiei de Transporturi şi Turism a Parlamentului European la care a asistat delegaţia compusă din membrii asociaţiilor civice care militează pentru construirea de autostrăzi în Moldova.

Reuniunea, care a avut loc săptămâna trecută la Bruxelles, este singurul prilej în care reprezentanţi ai parlamentelor naţionale pot să prezinte aspecte şi să pună întrebări demnitarilor de la vârful Comisiei Europene – cu condiţia să se încadreze într-un minut.

Primul dintre participanţii români care au luat cuvântul a fost deputatul PNL de Sălaj, Lucian Bode, care e şi preşedintele Comisiei pentru transport şi infrastructură din camera inferioară a Parlamentului de la Bucureşti.

El a reuşit să se contrazică în două fraze consecutive, după ce a declarat că România intenţionează să finalizeze autostrăzile din reţeaua TEN-T (prioritară) până în 2030, „deşi există un decalaj major între nevoia de finanţare şi alocările estimate” pentru ţara noastră. Apoi a adăugat că absorbţia banilor europeni lasă de dorit.

Dacă Bode a prezentat situaţia mai degrabă din perspectiva unei regiuni unde se construieşte deja o autostradă (nord-vestul României), senatorul ieşean Vasilică Toma a încercat să atragă atenţia spre regiunea de nord-est, tampon între UE şi state aspirante la statutul de membru.

El l-a întrebat apoi pe directorul Departamentului Proiecte de Mobilitate din cadrul Băncii Europene de Investiţii dacă există posibilitatea implicării BEI într-un proiect de realizare a autostrăzii A8 Ungheni - Iaşi - Tg. Mureş printr-un proiect de parteneriat public privat.

Prezent în sală, Gavin Dunnett i-a răspuns: „Dacă obţinem o cerere de finanţare dintr-un stat membru, o evaluăm ţinând cont de cerinţele noastre, deci vă rog să faceţi o solicitare în ceea ce priveşte autostrada A8”.

Intervenţia senatorului ieşean a stârnit indignarea liderului asociaţiei „Împreună pentru A8”, prezent în sală. „Comisia Europeană ne spune clar că nu depunem proiecte pentru Moldova, pentru finanţări nerambursabile, iar noi cerem mereu altceva!”, a spus Cătălin Urtoi.

Ulterior, Toma ne-a explicat că întrebarea pe care i-a adresat-o reprezentantului BEI vine în contextul în care Guvernul a simplificat, luna trecută, procedurile de achiziţii publice şi, tot atunci, a promis că, în termen de trei luni, va prezenta documentaţia pentru construirea segmentului Ungheni - Iaşi - Tg. Neamţ printr-un parteneriat public privat.

Între timp însă, posibilitatea obţinerii finanţării europene pentru acest segment nu a fost abandonată, susţine parlamentarul, amintind că există deja o estimare a costurilor (1,2 miliarde de euro).

Vasilică Toma a recunoscut şi că, într-adevăr, procedurile de actualizare a studiului de fezabilitate şi a nelipsitei documentaţii trebuiau să demareze în primul trimestru al anului, dar a arătat spre Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere ca fiind locul unde se încurcă iţele.

Concluzia aparţine însă comisarului pentru Buget şi Resurse Umane al Comisiei Europene, Günther Oettinger. Prezent şi el la reuniunea Comisiei de Transport şi Turism, Oettinger a răspuns indirect la ideea parteneriatului public privat, după ce a dat asigurări că bugetul UE pentru transport din 2021-2027 nu va fi redus după ieşirea Marii Britanii din Uniune:

„Dacă privaţii vin cu competenţele lor inginereşti, e foarte bine. Dar, dacă vin doar cu bani şi vor să câştige bani, mă tem că finanţarea privată va fi mai scumpă decât finanţarea prin bugetul public”. Aşadar, încă un semnal de la Bruxelles că realizarea A8 e de preferat să fie făcută cu bani europeni.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri