Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Într-un interviu acordat g4media, ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, a vorbit și despre autostrada Tg.Mureș- Iași-Ungheni. Soluția pe care o propune pentru realizarea autostrăzii este crearea unei companii de proiect, o companie nouă cu sediul la Iași în care acționari să fie, pe lângă autoritățile centrale, și autoritățile locale din județele traversate de autostradă.
Fragmentele relevante din interviul cu Marcel Boloș:
Rep: Autostrada Unirii, Târgu Mureș – Iași – Ungheni. Care este planul de finanțare din fonduri europene?
Marcel Boloș: Nu cred că are altă alternativă de finanțare. E un tronson de autostradă de 223 km, foarte complex din perspectiva traversării munților și a structurii solului – 47 km de rocă fragilă pe traseu care va presupune soluții specifice. Mai adăugăm și siturile Natrua 2000 prin care trece.
Dacă nu se va gândi un mecanism instituțional sperat, poate fi în discuție și o companie de proiect special dedicată. Aș face-o împreună cu autoritățile locale, să fie acționari, cu sediul la Iași și aș crea perspectiva de implicare a autorităților locale. Dar este o decizie la nivel de guvern.
Rep: Ați discutat în guvern această idee?
Marcel Boloș: Nu, nu e discutată, e atributul guvernului și al premierului. Aceasta este opinia mea. În ce privește finanțarea, cred că trebuie să fie mixtă. O parte de autostrada Tg Mureș – Tg Neamț pe fonduri UE, iar tronsonul Tg Neam – Iași – Ungheni să fie realizată fie printr-un împrumut cu instituțiile finacnciare internaționale, fie prin PPP. Nu știu dacă încercările noastre de PPP de până acum sunt viabile. Luați ca exemplu Comarnic – Brașov, se discută de zeci de ani, nu știu cât de pregătiți suntem.
Rep: E fezabil să vedem Autostrada Unirii terminată până la finalul viitorului exercițiu financiar (2027)?
Marcel Boloș: Greu de spus. Trebuie terminată documentația tehnic-economică, care face un pas înainte, doi înapoi, or mersul trebuie să fie într-un singur sens. Apoi mai e hopul procedurii de achiziție publică – avem exemple nefericite ale tronsoanelor de cale ferată la care a durat 3 ani licitația. Deci dacă luăm în calcul 1-2 ani pentru licitație, apoi implementarea, ne pun într-o situație delicată față de asumarea unui dead-line.
Dar cred că această concentrare de eforturi special pentru această autostradă într-o companie de proiect e o soluție viabilă pe termen lung ca să protejăm proiectul de instabilitatea politică și schimbările de miniștri, schimbările de conduceri de companii.
Eu cred că o astfel de idee nu e de neluat în seamă. Sunt țări cu astfel de modele, Germania practică frecvent acest tip de companii de proiect. Costul ei de funcționare nu se compară cu efectele și impactul asupra dezvoltării României, vorbim de un proiect cu valori estimate între 7 și 9 miliarde de lei.
Textul interal, pe g4media
Cuvinte cheie: + autostrada Tg.Mureș- Iași-Ungheni, companie, iasi
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
S-a aprobat o nouă majorare de tarife la CFR Călători. Intră în vigoare luni
Guvernul PSD și Antibiotice Iași: un parteneriat strategic pentru sănătatea românilor (P)
Diana Şoşoacă: Mă gândesc foarte serios să candidez la primăria Iaşiului. Cred că voi candida
Doliu la Tribunalul Iaşi. „A fost un accident”. O judecătoare abia pensionată a murit la 54 de ani
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Angajat al Primăriei Timișoara, prins de primar copiind la examen cu o cască (P)
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |