duminica, 02.04.2023
Sociologul Barbu Mateescu, mutat recent la Cluj, face o comparaţie între Iaşi şi Timişoara privind dezvoltarea şi atractivitatea celor două oraşe.
“Vizibilitatea Clujului este în creștere, cea a Bucureștiului va rămâne înaltă din cauze obiective, însă România nu va depinde în anii următori doar de evoluția sau involuția acestor două localități.
De o parte și de cealaltă a liniei imaginare care unește capitala României de cel mai mare oraș al Transilvaniei se află două metropole puternice și ambițioase, cu prestigiu regional şi cu un număr considerabil de locuitori: Timişoara şi Iaşi.
Ambele vor să devină următorul mare pol de creștere al ţării, popular și simpatizat − un reper sau un model pentru alte municipalități.
Le-am evaluat şi comparat imaginându-ne că se află într-o competiție semnificativă, dar tăcută.
Trecutul
1. În perioada comunistă, Timișoara a căpătat un profil industrial. Dezagregarea economiei ceaușiste nu a dus însă la o criză socio-economică majoră, pentru că investițiile străine au menţinut orașul drept un important centru de producție.
Această conversie de la o generație industrială la alta a fost inspirată și, probabil, nu are egal în România.
Prin contrast, trecerea la capitalism a Iașului − oraș cu o tradiție culturală și intelectuală extrem de puternică − a adus dificultăți majore elitei locale, fiindcă a eliminat în bună parte mecanismele de susținere și promovare pe care le putea furniza, măcar parțial, statul român.
Precum era de așteptat, industria ieșeană a suferit lovituri puternice, ceea ce a complicat evoluția orașului în primele două decenii de după Revoluție.
Punct pentru Timişoara.
2. În ciuda istoriei foarte diferite, cele două orașe au avut evoluții similare din punct de vedere demografic.
În regimul Ceaușescu, numărul de locuitori aproape li s-a dublat: Iașul a urcat de la 160.000 la 344.000, iar Timișoara, de la 174 .000 la 334.000.
Perioada post-comunistă a fost mai blândă cu Timișoara decât cu Iași.
Conform datelor oficiale, capitala Banatului are o populație aproape egală cu cea din 1992, în timp ce migrația spre Vest și către București a redus populația Iașului de la 344 .000 (atunci) la 290.000 (la recensământul din 2011).
Punct pentru Timişoara.
3. Oamenii sunt cea mai mare bogăție a unui oraș. Capacitatea de a-i atrage este definitorie pentru viitorul oricărei localități, dar în cazul României există și o limitare culturală, anume prudența.
A-ţi părăsi familia sau localitatea de rezidență pentru o urbe aflată la o distanță considerabilă reprezintă excepția, și nu regula.
Din acest punct de vedere, Timișoara ar trebui să fie dezavantajată cel puţin teoretic.
Banatul românesc nu este o regiune mare nici ca dimensiuni, nici ca populație, iar când vine vorba de a atrage forță de muncă și studenți, Timișoara se află în competiție cu Bucureștiul, Craiova și Cluj-Napoca.
Prin comparație, Iașul este de departe cel mai dezvoltat oraș al Moldovei, o regiune cu peste 4 milioane de locuitori.
În practică, marea migrație a moldovenilor spre Vest de acum 10-15 ani a arătat că Iașul nu era perceput drept o soluție autentică pentru un job bine plătit.
După cum veți vedea mai jos, situația este în schimbare, iar Iașul devine tot mai atrăgător pentru moldovenii din afara orașului care își caută un loc de muncă.
Punctul se acordă, la limită, Iaşului.
4. Fluxul istoriei a făcut ca principalul oraş al Moldovei să se afle astăzi lângă un mic stat care nu e parte a Uniunii Europene, dar care furnizează un număr consistent de migranți.
Timișoara este conectată la economia central-europeană, poziție care se va îmbunătăți dacă Serbia va adera și ea la UE.
Remiză.
5. În miliarde de lei, veniturile companiilor din Timișoara sunt duble față de cele ale companiilor din Iași (vezi studiul Băncii Mondiale, pagina 87), deși numărul persoanelor cu studii superioare este aproape egal (89.000 în Timișoara, 81.000 în Iași).
Această situație se explică în bună parte prin lipsa infrastructurii care să conecteze producția industrială din Iași de cea europeană.
Dar ascensiunea IT-ului în Iaşi (20.000 de angajați în prezent) asigură municipiului condiții prielnice pentru dezvoltare.
Punct pentru Timişoara.
6. Economiile celor două orașe sunt sofisticate și complexe.
Pentru a arăta concret despre ce e vorba, se poate folosi "indicele Hachman", o valoare care măsoară diversificarea unei economii: cu cât aceste indice este mai apropiat de 1, cu atât această diversificare este mai înaltă şBanca Mondială, pagina 83ţ.
Cele două orașe au indici Hachman aproape identici (0.45 - Timișoara, 0.46 - Iași), orașul moldav recuperând mult în ultimii ani.
Remiză.
7. Câți oameni călătoresc în și din orașul tău? O parte a răspunsului e dată de numărul de pasageri ai aeroportului local.
Din acest unghi, Iașul aproape prinde din urmă Timișoara (Banca Mondială, pagina 138).
Ca în multe alte privințe, punctul de pornire al Iașului a fost mai jos, însă, în perioada 2005-2016, numărul pasagerilor care au utilizat aeroportul din Timișoara a crescut în medie cu 6% pe an, în timp ce, la Iași, creșterea medie anuală a fost de 32%.
Punct pentru Iaşi.”
Citeşte continuarea pe pressone.ro
Cuvinte cheie: + competitie, iasi, timisoara, cluj
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
În Rusia începe campania de recrutare de primăvară, în care sunt chemaţi sub arme 147.000 de tineri
Oradea va avea un parc fotovoltaic cu peste 15.000 de panouri, o premieră în România
Procesul lui Gwyneth Paltrow, urmărit de 30 de milioane de persoane
Premier League: Manchester City a învins pe FC Liverpool cu 4-1, revenind de la 0-1
O ieşeancă, aleasă pe una dintre poziţiile de vicepreşedinte la Organizaţia Femeilor Liberale
El este motociclistul care se află în comă după accidentul din Agronomie - FOTO
2 Aprilie, Ziua Internațională pentru Conștientizare a Autismului - Iașul albastru
CALCULE - S-a scumpit curentul: mai rentează maşina electrică? Iată ce spun ieşenii proprietari!
O fi ea mare, dar nici la pensie nu-i tihneşte lui dom’colonel. Cine i-a stricat tihna şi de ce?
Şofer băut, trimis la puşcărie după ce judecătorul l-a sunat iar el a închis. „Sfidarea Curţii”
Fotbalul nu te iartă când îl pui pe planul doi! Urcăm pe primul loc cu regrete mari
Andreea Mitu, învinsă la simplu, dar finalistă la dublu la Murska Sobota
Fraţii Tate, eliberaţi din arest preventiv şi plasaţi în arest la domiciliu
Şoferul unui autobuz cu pasageri, depistat la volan cu 1,44 mg/l alcool pur în aerul expirat
Nouă persoane, implicate într-un accident rutier produs pe DN 3
Rafila: Consumăm de trei ori mai multe antibiotice decât consumă Olanda sau Austria
Ucraina promite să nu uite şi să nu ierte niciodată ce s-a petrecut la Bucea
Document oficial! Vladimir Putin vrea să elimine ''dominaţia occidentalilor" în lume
Un bărbat care ar fi întreţinut relaţii sexuale cu un minor de 14 ani a fost reţinut
Trump nu va fi încătuşat când se va preda poliţiei. El va pleda nevinovat, au anunţat avocaţii săi
Ce a spus Geoană după prelungirea mandatului de adjunct al NATO
Oscar Pistorius rămâne în închisoare. Judecătorii nu i-au aprobat cererea de eliberare condiţionată
Elisabeta Moraru (Google): Sunt zeci de canale de YouTube româneşti cu peste 1 milion de abonaţi
Twitter lansează abonamentele pentru companii: 1.000 de dolari/ lună
Credit Suisse şi UBS vor plăti dobânzi de aproape 11 miliarde de dolari pentru linia de salvare
Bianca Patrichi, concurentă Survivor, a fost extrem de fericită că a ajuns pe masa de masaj
Inedit! O concurentă de la Survivor România 2023 s-a îngrăşat în loc să slăbească
Adrian Minune, internat de urgenţă. Ce probleme de sănătate are manelistul?
Amalia Enache, prezentatoarea ştirilor de la Pro TV, a revenit la greutatea din timpul liceului
Iaşi: Un TIR plin cu vite s-a răsturnat pe şosea. Vacile au luat-o la fugă pe câmp - FOTO
Nicolae GRECUGreierii din capul „furnicuţei” |
Eugen MUNTEANUEufemismele (V) |
Dorin DOBRINCUUnionismul ca perdea de fum pentru goarnele Moscovei |
Ioan STANOMIRConstituţia de la 1923 şi posteritatea ei |
PULSO fi ea mare, dar nici la pensie nu-i tihneşte lui dom’colonel. Cine i-a stricat tihna şi de ce? |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.