
Condamnare cu executare după un accident cumplit. A încercat să dea vina pe participanți la trafic imaginari

Un ieșean a murit, iar fiica acestuia a fost grav rănită într-un carambol provocat de o autoutilitară care a derapat într-o curbă. Șoferul acesteia a încercat să dea vina pe ceilalți sau chiar pe mașini imaginare. Sentința definitivă a fost pronunțată cu doar o săptămână înainte ca faptele să înceapă să se prescrie
Un ieșean va ajunge în spatele gratiilor, cu un mort pe conștiință. Conducând cu viteză excesivă, a provocat un accident în lanț la ieșirea din Bălțați. Dacă șoferul nu este băut, judecătorii tind să aplice în cazul uciderii din culpă pedepse cu suspendare. De această dată, accidentul a fost însă prea grav, iar șoferul nu a catadicsit măcar să-și recunoască formal vina.
Tragedia s-a petrecut în dimineața zilei de 26 septembrie 2019. În jurul orei 7.20, Vasile Luță se afla la volanul unei autoutilitare VW Transporter, conducând dinspre Iași spre Târgu Frumos. La ieșirea din Bălțați, el a abordat o curbă deosebit de periculoasă la dreapta cu o viteză de 95 km/h, în condițiile unui carosabil umed. Din cauza vitezei, autoutilitara a derapat și a pătruns pe contrasens, lovind lateral un VW Golf. Autoturismul a fost împins pe acostament, iar Transporter-ul s-a răsucind, ajungând perpendicular pe axul drumului și lovind partea frontală a unui VW Passat care venea tot din sens contrar. Din spatele acestuia se apropia un Mercedes Benz. Șoferul a frânat și a virat dreapta, dar nu a mai putut evita impactul, lovind Transporter-ul și Passat-ul.
„Inculpatul a încercat să dea vina pe oricine altcineva”
Șoferul Passat-ului și fiica acestuia, aflată pe scaunul din dreapta față au rămas încarcerați în autoturismul distrus în proporție de 90%. Șoferul nu a avut nicio șansă. Suferise fracturi costale, dar și o ruptură de arteră care a condus la decesul aproape instantaneu. Fiica sa a suferit o fractură de femur stâng, fracturi ale brațelor și fracturi costale, având nevoie de patru luni de îngrijiri medicale, dar fără a-i fi viața pusă în pericol. Și Luță a fost rănit, fiind transportat la spital.
La doi ani după accident, Luță a fost trimis în judecată pentru ucidere din culpă și vătămare corporală din culpă. Expertiza tehnică efectuată în timpul procesului a stabilit că șoferul VW-ului Golf nu avusese timp să reacționeze în niciun fel. Al doilea șofer, care decedase, ar fi putut evita impactul dacă s-ar fi deplasat cu o viteză de cel mult 49,83 km/h, iar al treilea, dacă s-ar fi deplasat cu cel mult 66,15 km/h. Instanța a reținut că celor trei șoferi acroșați de mașina lui Luță nu avuseseră nicio culpă, singurul vinovat fiind inculpatul.
În cursul urmăririi penale, Luță s-a prevalat de dreptul la tăcere. Audiat de judecători, el a explicat că fusese forțat de alt autoturism să ajungă pe contrasens. El nu a explicat însă în ce fel ar fi fost șicanat, iar un alt șofer, aflat în spatele lui, nu văzuse nimic în acest sens.
„Inculpatul a încercat, fără nici o bază probatorie să dea vina pe oricine altcineva în afară de el, declaraţia sa referitoare la modalitatea de producere a accidentului fiind una vădit nesinceră şi plină de eludări. Acesta nu a recunoscut fapta şi a încercat să dea vina pe ceilalţi participanţi la trafic, unii chiar imaginari, pentru a se disculpa”, au conchis magistrații Judecătoriei Pașcani.
Luță a fost condamnat de prima instanță la 4 ani și 6 luni de închisoare, fiindu-i interzis și dreptul de a conduce timp de patru ani, după liberare. „Instanța a remarcat cu îngrijorare lipsa de empatie și disprețul inculpatului față de valorile sociale încălcate, evidențiate atât prin comportamentul său în timpul procesului, cât și prin lipsa de remușcări față de consecințele grave ale acțiunilor sale. În plus, istoricul său recent de abateri repetate de la normele rutiere, inclusiv utilizarea telefonului mobil și nefolosirea centurii de siguranță, indică un comportament teribilist și sfidător, ceea ce sugerează o tendință de nerespectare sistematică a legii”, au explicat magistrații. Aceștia au dispus și plata unor daune morale în valoare de 137.000 de euro.
Sentință pronunțată aproape în ultima zi
Sentința a fost contestată atât de inculpat, cât și rudele șoferului decedat, acestea cerând majorarea cuantumului despăgubirilor. La rândul său, Luță a invocat prescripția răspunderii penale, întrucât trecuseră mai mult de cinci ani de la comiterea faptei. Această excepție a fost respinsă de magistrații Curții de Apel, care au arătat că pentru ucidere din culpă, termenul de prescripție este de 8 ani. Pentru vătămare corporală din culpă, termenul de prescripție era de cinci ani și s-ar fi împlinit în septembrie. Doar că, în perioada în care pe teritoriul României a fost valabilă starea de urgență decretată în contextul pandemiei COVID, respectiv martie-mai 2020, activitatea instanțelor a fost suspendată. Cele două luni nu sunt luate în calcul în cazul prescripției. Prin urmare, cei 5 ani se împlineau nu pe 26 septembrie 2024, ci pe 26 noiembrie. Încă era timp pentru pronunțarea unei sentințe definitive.
De partea inculpatului, în apel a fost adus și argumentul culpei comune. Astfel, autoturismul VW Passat se deplasa cu 122 km/h. Dacă ar fi avut doar 50 km/h, cât este permis într-o curbă deosebit de periculoasă, ar fi putut evita accidentul. Și acest argument a fost respins însă de Curtea de Apel.
„Faptul că victima rula cu o viteză ce depășea cu mult limita maximă prevăzută pentru acel segment de drum, ca și inculpatul, de altfel, nu schimbă cu nimic dinamica producerii accidentului, care se datorează exclusiv faptului că inculpatul a pierdut controlul autoturismului, neadaptând viteza la condițiile carosabilului umed într-o curbă periculoasă, autoturismul derapând și intrând pe contrasens”, au argumentat judecătorii. Victima nu fusese suprinsă, din cauza vitezei cu care circula, de o scenă statică, ci de una dinamică, imprevizibilă. Chiar la 50 km/h, șoferul nu putea evita impactul, câtă vreme mașina condusă de Luță venea spre el cu 84 km/h, cât mai avea după primul impact. Curtea de Apel a menținut sentința penală a Judecătoriei Pașcani, aceasta devenind definitivă.
Citește și:
Publicitate și alte recomandări video