
Elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) pot beneficia de timp suplimentar de lucru, pauze la cerere și sprijinul unui profesor asistent în timpul examenelor naționale.
Pentru a solicita adaptarea condițiilor, părinții trebuie să depună o cerere la secretariatul școlii, însoțită de documente justificative, până pe 20 decembrie pentru Bacalaureat sau până pe 17 martie pentru Evaluarea Națională din 2024.
Solicitarea se face în baza certificatului de orientare școlară și profesională ori a certificatului de încadrare în grad de handicap ori a certificatului A5 eliberat de medicul specialist ori a unei adeverințe medicale eliberate de medicul specialist din comisia medicală județeană de orientare școlar-profesională.
Conform procedurii de asigurare a condițiilor de egalizare a șanselor, cererea trebuie să includă detalii privind „modalitatea de adaptare a condițiilor de examinare, în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice deficienței”. Potrivit art. 5 din procedură, „cererea înregistrată la unitatea de învățământ este valabilă atât pentru simularea examenelor naționale, cât și pentru examenele naționale”.
Termenele de depunere a cererilor
Părinții, tutorii sau reprezentanții legali ai elevilor, precum și elevii majori, trebuie să depună cererea înainte de simularea examenelor naționale, dar nu mai târziu de data limită prevăzută în Calendarul de desfășurare al examenelor naționale privind înscrierea absolvenților la examenele naționale.
În cazul examenului de Bacalaureat 2025 cererile trebuie depuse „înainte de data limită prevăzută în calendar pentru înscrierea candidaților în vederea susținerii probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025”, adică până pe 20 decembrie, ultima zi de înscriere pentru probele de competențe.
„Candidații din seria curentă care nu au depus cererea în perioada de înscriere în vederea susținerii probelor de competențe, precum și candidații din seriile anterioare care au susținut probele de competențe, pot depune, ulterior, cererea, dar nu mai târziu de data limită de înscriere la examenul național de bacalaureat”, a transmis Gabriela Raus, inspector școlar pentru învățământ special din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Iași.
Pentru Evaluarea Națională, părinții pot depune cererea pentru adaptarea condițiilor de examen înainte de organizarea simulării naționale, adică până pe 17 martie 2025.
Modificarea cererilor în funcție de necesități
Unitățile de învățământ transmit toate cererile către Comisia județeană de organizare a Evaluării Naționale, respectiv către Comisia județeană de organizare a examenului de Bacalaureat, care urmează să decidă aprobarea sau respingerea acestora.
„În cazul în care intervin modificări față de cererea inițială, părinții/tutorii/reprezentanții legali/elevii majori care fac obiectul prezentei proceduri se pot adresa cu o nouă cerere, în perioada prevăzută de calendarul examenelor naționale”, a explicat Gabriela Raus.
Cerințele speciale ce pot fi solicitate
Potrivit procedurii Ministerului Educației, elevii cu deficiențe de vedere, de auz și tulburări de neurodezvoltare pot beneficia de măsuri adaptate, precum redactarea lucrărilor pe calculator, timp suplimentar (maximum două ore) sau susținerea examenului într-o sală separată. În cazul tulburărilor de neurodezvoltare sunt incluse: tulburare de spectru autist cu sau fără tulburări de sănătate intelectuală asociate, tulburări specifice de învățare, tulburări cu deficit de atenție/hiperactivitate, tulburări de dezvoltare intelectuală și alte tulburări de neurodezvoltare.
Părinții/tutorii legal instituiți/reprezentanții legali ai elevilor/elevii majori pot alege și alte opțiuni de adaptare a examenului, în funcție de tipul și gradul deficienței. Alte opțiuni sunt disponibile în funcție de tipul deficienței sunt:
Pentru candidații cu deficiențe de vedere
- asigurarea subiectelor în scriere obișnuită și cu caractere mărite – în format A3 în loc de A4;
- asigurarea subiectelor în sistemul de scriere barille;
- utilizarea mașinii de scris în sistem braille pentru redactarea lucrării scrise sau a ciornelor;
- transmiterea subiectelor prin dictare directă de către unul dintre profesorii asistenți;
- redactarea lucrării scrise prin dictare de către candidat către unul dintre profesorii asistenți;
- utilizarea tehnologiei asistive (voce sintetică pe laptop, PC etc.) pentru citirea subiectelor/pentru redactarea lucrărilor scrise;
- utilizarea Stiloului Prietenos (PenFriend);
- utilizarea cubaritmului sau a unor instrumente geometrice accesibilizate;
- posibilitatea de a redacta descrierea figurilor geometrice.
- utilizarea mijloacelor optice de sprijin (lupte sau lentile speciale), mijloacelor electronice de sprijin (lupte electronice portabile sau aparate de mărit cu circuit închis), proprii sau puse la dispoziție de unitățile de învățământ.
Pentru candidații cu deficiențe de auz
- susținerea probelor în prezența unui interpret al limbajului mimico-gestual;
- cunoaștearea interpretului de către candidat, în cazul în care acesta este propus de ISJ, cu cel mult 10 zile lucrătoare înainte de prima probă;
- redactarea lucrării scrise prin dictare de către candidat către unul dintre profesorii asistenți;
- lucrarea redactată de candidat pe calculator.
Pentru candidații cu tulburări de neurodezvoltare – în funcție de afecțiune pot alege dintre:
- transmiterea subiectelor prin dictare de către unul dintre profesorii asistenți;
- redactarea lucrării scrise prin dictare de către candidat către unul dintre profesorii asistenți;
- susținerea probei în prezența unui însoțitor;
- utilizarea în timpul probei a unui sistem de recompensă tangibil sau vizual;
- redactarea lucrării scrise prin utilizarea unui calculator;
- utilizarea calculatorul de buzunar/birou, tabla pitagoreică, tabelele cu formule matematice;
- folosirea instrumentelor compensatorii, cum ar fi: hărți mentale, scheme conceptuale;
- cadru didactic itinerant și de sprijin, sau cadru didactic cu specializarea Psihopedagogie specială/Psihologie/Pedagogie, sau psiholog/specialist-terapeut personal;
- cunoașterea dintre candidat și însoțitor, în cazul în care a fost desemnat de ISJ, pentru evitarea blocajelor sau stărilor de anxietate cauzate de introducerea elevului cu tulburare de spectru autist într-un mediu nefamiliar;
- acordarea pauzelor, la cerere, în timpul probelor scrise, cu respectarea termenului maxim prevăzut pentru redactarea lucrării;
Procedura cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin Evaluarea Națională și Examenul Național de Bacalaureat sesiunea 2024 este aprobată de Ministerul Educației și poate fi găsită aici.
Cerere model pentru examenul de Bacalaureat: https://cdn.edupedu.ro/wp-content/uploads/2024/11/Cerere-egalizare-sanse-Bacalaureat-2025.pdf
Cerere model pentru Evaluarea Națională: https://cdn.edupedu.ro/wp-content/uploads/2024/11/Cerere-egalizare-sanse-Evaluare-Nationala-2025.pdf
Publicitate și alte recomandări video