Impact FM regional

Conjuncţie rară a trei dintre sateliţii principali ai planetei Jupiter, fotografiată de NASA

hubble-jupiter-moon-triple-transit
  • hubble-jupiter-moon-triple-transit

Un fenomen astronomic foarte rar, conjucţia a trei dintre sateliţii galileeni ai planetei Jupiter - Io, Callisto şi Europa -, a fost surprins de NASA cu ajutorul unor fotografii realizate de telescopul spaţial Hubble, informează 20minutes.fr.

Fenomenul a avut loc pe 24 ianuarie. În acea zi, planeta Jupiter a oferit pasionaţilor de astronomie o imagine foarte rară: trecerea simultană prin dreptul ei a trei dintre cei mai mari sateliţi ai săi, fotografiaţi de telescopul Hubble. Acest eveniment se produce doar o dată sau de cel mult două ori într-un deceniu, precizează site-ul NASA.

Jupiter are 67 de sateliţi naturali cunoscuţi, dintre care patru sunt numiţi „sateliţi galileeni” - cei mai mari dintre sateliţii săi, descoperiţi de Galileo Galilei: Ganymede, Io, Callisto şi Europa. Cei trei din urmă sunt aceia care apar în imaginile realizate de telescopul spaţial Hubble.

Într-o primă imagine apar Callisto şi Io, ca şi umbrele lor lăsate pe suprafaţa planetei Jupiter. Există o distanţă foarte mare între Callisto şi umbra sa, datorită orbitei mai îndepărtate a acestui satelit. În acea primă imagine, astronomii pot doar să ghicească sosirea în acelaşi plan a satelitului Europa, o venire anunţată de umbra sa, în stânga fotografiei.

În a doua fotografie, realizată după 42 de minute, cei trei sateliţi sunt prezenţi în acelaşi plan. Callisto, de culoare cafenie, care parcurge o orbită lentă, pare că nu s-a mutat din loc. În schimb, Io, de culoare portocalie, mult mai rapid, este deja pe cale să iasă din câmpul vizual surprins de Hubble. Satelitul Europa, în nuanţe alb-gălbui, a apărut şi el în imagine.

Europa, un satelit care deţine un ocean ce ar putea să găzduiască forme de viaţă, va fi explorat în următorii ani de cercetătorii de la NASA prin intermediul unei misiuni spaţiale robotizate. (Mediafax)

Pohtiţi la fotbal!

Pohtiţi la fotbal!

N-a fost nevoie de îndemnuri bombastice precum cele din titluri; românii reîncep să vină la fotbal pentru că au pentru cine.

Mitocanul de la volan (I)

Mitocanul de la volan (I)

Suntem asaltați zilnic cu știri și imagini despre accidente de circulație atroce. Statisticile spun că România este țara europeană cu cei mai mulți morți în accidente de circulație. Dincolo de precaritatea șoselelor, cred că o cauză a acestei situații îngrijorătoare este și existența în libertate a fiarei sălbatice pe care am ales să o numesc mitocanul de la volan.

Dobânda, de la păcat (medieval), la virtute (modernă)

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Dobânda, de la păcat (medieval), la virtute (modernă)

Știința economică modernă s-a desprins din ceea ce era cunoscut în mediul academic timpuriu drept filosofie morală. Acțiunile și comportamentele din sfera economică (de exemplu, comerțul, formarea prețurilor, rolul dobânzii în tranzacțiile comerciale, etc.) erau reglementate de Biserică vreme de secole întregi.

O limbă din prefabricate

O limbă din prefabricate

Un fenomen frapant care se petrece astăzi este ceea ce aş numi proliferarea prefabricatelor. Nu e ceva nou, dar devine tot mai accentuat şi, pentru cine ţine la expresivitatea limbii, tot mai supărător. Spun „prefabricate” pentru că e vorba de cuvinte şi formule luate de-a gata şi puse uneori în cele mai neaşteptate contexte. Au făcut de pe acum o glorioasă carieră la televiziune, politicienii şi jurnaliştii le rostesc cu o voluptate solemnă, convinşi că impresionează publicul printr-un limbaj elevat.

O cabală preoţească ţesută pe îndelete de multă vreme

Ehehei, iubiţi dreptcredincioşi, iată că încurcate mai sunt căile Domnului de când treburile lumeşti şi dorinţele de parvenire şi câştig şi-au băgat coada tot mai adânc în sânul şi buzunarele largi de popă ale unor înalţi prelaţi din mitropolia noastră de la Iaşi, atât de greu încercată în ultima vreme. Iacătă aşadar, dragilor, ce au mai putut zămisli minţile întunecate de aceste lucrături diavoleşti: citiţi şi vă cruciţi, nu alta!

Ambulanța