Copiii din Suedia vor începe școala cu un an mai devreme: „Școala trebuie să se întoarcă la elementele de bază”
Din 2028, copiii din Suedia vor începe şcoala la vârsta de şase ani, cu un an mai devreme decât în prezent, în cadrul unei revizuiri a sistemului educaţional al ţării, care marchează o renunţare la predarea prin joc pentru copiii mai mici, relatează News.ro.
Guvernul a anunţat că intenţionează să înlocuiască anul preşcolar obligatoriu pentru copiii de şase ani, cunoscut sub numele de förskoleklass, cu un an suplimentar în grundskola (şcoala primară).
Guvernul de coaliţie de centru-dreapta, condus de Moderaţi şi susţinut de Democraţii Suedezi considerați din dreapta radicală, a anunţat planul înainte de prezentarea bugetului pentru 2025, prevăzută pentru joi. Planul a fost pregătit de guvernul social-democrat anterior condus de Magdalena Andersson.
Ministrul Educaţiei, Johan Pehrson, a declarat că „şcoala trebuie să se întoarcă la elementele de bază” şi a adăugat că se va pune un accent mai puternic pe învăţarea timpurie a cititului şi scrisului, precum şi pe matematică.
„Acest lucru ar trebui să conducă la o mai bună oportunitate pentru elevi de a-şi dezvolta abilităţile de bază, cum ar fi cititul, scrisul şi număratul şi de a-şi atinge obiectivele în şcoală”, a spus el.
Nu toată lumea este convinsă de schimbarea sistemului școlar în Suedia.
Criticii spun că planul contravine cercetărilor care arată că dezvoltarea copiilor este cel mai bine susţinută de mediile de învăţare bazate pe joc, încurajându-i să exploreze, să creeze şi să se dezvolte prin joc, curiozitate şi descoperire ghidată.
Christian Eidevald, profesor invitat de educaţie preşcolară la Universitatea Södertörn, a declarat: „Prin obligarea copiilor în vârstă de şase ani să intre într-un cadru şcolar mai formalizat, riscăm să pierdem metodele esenţiale bazate pe joc care s-au dovedit a favoriza dezvoltarea copiilor. Aceasta nu este doar o preferinţă pedagogică: studiile confirmă faptul că joaca este fundamentală pentru învăţarea timpurie şi pentru dezvoltarea unor abilităţi esenţiale precum limbajul şi rezolvarea problemelor”.
Liderii sindicali se tem că această măsură ar putea trimite în şomaj multe cadre didactice specializate din învăţământul preşcolar.
Însă unii experţi au exprimat o părere pozitivă despre acest plan.
Johannes Westberg, profesor de educaţie la Universitatea Groningen din Olanda, a declarat că măsura are sens şi va alinia mai mult şcoala suedeză la restul Europei.
Publicitate și alte recomandări video