Cosette Chichirău: Parcări mai scumpe nu înseamnă parcări mai multe
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

sambata, 15.05.2021

Cosette Chichirău: Parcări mai scumpe nu înseamnă parcări mai multe

GALERIE
chichirau
  • chichirau
- +

Deputatul USR Cosette Chichirău a trimis pe adresa redacției un articol de opinie pe tema creșterii tarifelor pentru folosirea parcărilor publice din Iași. Redăm textul ei în variantă integrală.

Pe ordinea de zi a ședinței de Consiliu Local se află proiectul de majorare a tarifelor percepute pentru utilizarea parcărilor publice din Iași. Ora de parcare în oraș va costa 5 lei în loc de 2, cât era până acum. Însă dincolo de detaliile privind noile tarife, proiectul ilustrează perfect lipsa de viziune a actualei administrații. Poate că Mihai Chirica nu știe, dar problemele ieșenilor nu sunt tarifele prea mici, ci parcările prea puține. Or, din acest punct de vedere, proiectul de hotărâre de Consiliu Local nu rezolvă absolut nimic.

Creșterea tarifului de parcare nu este în sine un lucru greșit. Greșit este altceva: faptul că această creștere nu este însoțită de măsuri complementare care să vizeze rezolvarea reală a problemei locurilor de parcare. Înainte de a le cere oamenilor mai mulți bani, Primăria ar trebui să le ofere mai multe facilități. Sau măcar să le prezinte un plan de soluții pentru ca peste doi sau trei ani lucrurile să se îmbunătățească. Ar trebui, cu alte cuvinte, ca administrația să-și asume un document de politici publice, o strategie coerentă, cu buget și termene limită pentru rezolvarea problemei parcărilor.

O astfel de strategie trebuie să plece în primul rând de la inventarierea reală a tuturor locurilor unde se poate parca legal în Iași. Potrivit datelor oficiale, sunt aproape 10.000 de locuri de parcare (dintre care doar 6.700 publice, restul private) pentru 110.000 de mașini înmatriculate în oraș. Îmi este imposibil să cred că 10 din 11 mașini sunt parcate ilegal în Iași. Sunt însă convinsă că majoritatea autoturismelor stau perfect legal, dar pe spații pe care municipalitatea nu le-a înregistrat ca locuri de parcare. De altfel, chiar în documentația aferentă proiectului de Hotărâre scrie că Iașul are 745 de locuri în parcări publice cu plată. Ceea ce este ridicol pentru un oraș în care trăiesc peste 400.000 de locuitori! Sunt centre comerciale care au de trei sau patru ori mai multe locuri de parcare decât are Iașul pe hârtie.

Inventarierea și marcarea tuturor locurilor unde se poate parca în mod legal în Iași este prima și cea mai simplă măsură care poate fi luată. O astfel de măsură, chiar și fără majorarea tarifelor, ar însemna creșterea de cinci ori a veniturilor obținute din parcări, adică mult peste cei 35% pe care îi promite Mihai Chirica în proiectul privind majorarea tarifelor de la 2 lei la 5 lei.

Următorul pas absolut necesar într-o politică municipală coerentă privind parcările Iașului este planificarea investițiilor. Avem nevoie de noi locuri de parcare în centru, în cartiere și la marginea orașului. Primăria trebuie să se preocupe de identificarea și amenajarea spațiilor adecvate. În cartiere sau în centru, acolo unde disponibilitatea de spațiu este redusă, se pot construi parcări de tip smart parking sau se pot amenaja parcări subterane. (Chiar dacă sunt costisitoare, aceste investiții pot fi rentabilizate printr-o politică de tarifare inteligentă). La marginea orașului trebuie construite mai multe facilități de tip park&ride, cu tarife modice și conectate la rețeaua de transpot public. Potrivit Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, Primăria ar trebui să amenajeze 4.200 de noi locuri de parcare. Cred însă că necesarul real trece de 10.000 și cred că acesta ar trebui să fie obiectivul pe care viitoarea administrație trebuie să și-l asume într-o primă etapă.

Strategia pentru parcări trebuie să integreze în mod obligatoriu soluțiile de tip smart city. Tehnologia oferă astăzi facilități pe care Primăria Iașului se încăpățânează să le ignore. În cazul parcărilor, tehnologia ar putea simplifica lucrurile în mod considerabil, de la încasarea tarifului (care se poate face în nenumărate moduri cu mult mai simple decât cele existente acum în oraș) până la găsirea unui loc liber sau până la identificarea prin QR code a statutului unui anumit loc de parcare (de reședință, cu plată pe oră etc.). Nu mai menționez beneficiile pe care utilizarea unor astfel de aplicații le-ar putea avea în materie de transparență a încasărilor și de monitorizare a respectării regulamentului de parcare.

Și pentru că am vorbit de regulament, evident, și el trebuie să fie parte a aceleiași strategii. Regulamentul poate să prevadă zone diferite de tarifare (sau intervale orare cu tarifare diferită). Este normal ca în centru parcarea să fie mult mai scumpă decât în cartiere. Iar o astfel de soluție este extrem de ușor de implementat atâta vreme cât există aplicația integrată de încasare a tarifelor. Nu va mai exista problema parcagiilor clandestini și nici scuza ”nu am știut” sau ”nu am avut schimb”.

Însă un regulament nu înseamnă nimic fără determinarea administrației de a veghea la respectarea lui. Poliția locală Iași a găsit ieri, 29 ianuarie a.c., doar 6 (șase!) autoturisme parcate ilegal pe trotuar. Șase numără oricare dintre noi doar dacă se uită acum pe fereastră. Nu sunt adepta sancțiunilor cu orice preț. Sunt convinsă că oamenii înțeleg să respecte regulile stabilite de Primărie atâta vreme cât și Primăria își face treaba. Dar în egală măsură, cred că cine nu respectă norma, trebuie sancționat potrivit normei. Altfel, nu am face decât să încurajăm haosul deja existent în oraș.

Probabil că proiectul de hotărâre privind majorarea tarifelor pentru parcare va trece. Așa cum am spus, nu aici este drama. Drama este că, după cinci ani de zile ca primar și zece ani ca director tehnic, Mihai Chirica tot nu înțelege cum funcționează o administrație modernă și tot nu știe cum să construiască pentru comunitate.

Parcările sunt doar un capitol din seria lungă a eșecurilor actualului primar. Aceeași incapacitate cronică de a înțelege cum se conduce un oraș răzbate din tot ce n-a făcut Mihai Chirica în materie de infrastructură, poluare, spații verzi, arhitectură, educație, cultură și tot ce ține de administrație publică locală.

O abordare sănătoasă este să oferi mai întâi servicii cetățenilor și apoi să-i taxezi, iar eu voi folosi această filozofie, ca primar, în toate domeniile de interes public.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Principiul lui Peter şi sportul

Nicolae GRECU

Principiul lui Peter şi sportul

Cei care nu izbutesc să treacă trec graniţa dintre competenţă şi incompetenţă se consideră insultaţi de către cei care observă aceasta.

Filmuletul zilei

opinii

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (VII)

Eugen MUNTEANU

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (VII)

În ultimul foileton al acestei serii sunt analizate două „contribuţii“ recente ale unor autori români, marcate de manipularea de tip protocronist a unor documente de istorie medievală europeană.

Nu poţi fi misogin când vorbeşti despre mironosiţe

pr. Constantin STURZU

Nu poţi fi misogin când vorbeşti despre mironosiţe

Ziua de mâine, a treia duminică a Paştilor, este consacrată femeilor mironosiţe (purtătoare de miruri la mormântul Domnului). Un bun prilej pentru a vorbi despre condiţia femeii în creştinism.

Este morala creştină compatibilă cu etosul capitalismului?

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Este morala creştină compatibilă cu etosul capitalismului?

Azi doresc să vă provoc la reflecţie, fără să mă implic impunând vreun punct de vedere personal care să mă înregimenteze într-o tabără pro sau contra. E un subiect incitant, argumentele variate ale apărătorilor şi acuzatorilor nefiind deloc futile în a decela un răspuns definitiv.

pulspulspuls

Senatoarea de la Iaşi a dat iar iama-n pălării

PULS

Senatoarea de la Iaşi a dat iar iama-n pălării

Nu ştim alţii cum sunt, dar noi, numai când vedem o nouă pălărie a madamei senator PNL de Iaşi Scântei, parcă ne tresaltă inima de ce procopseală pe capul nostru s-a ales încât să avem şansa unei aşa reprezentări în Parlament. Nu, nu vă gândiţi că e la Iaşi madama, căci auzim că pe-aici n-a mai dat de la alegeri încoace, ci undeva pe la Arad, de ziua Regelui, ştiţi voi pasiunea veche.

Caricatura zilei

WC spațial

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.