Cosette Chichirău: Soluții, nu diversiuni! Cum facem respirabil aerul din Iași
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

sambata, 15.05.2021

Cosette Chichirău: Soluții, nu diversiuni! Cum facem respirabil aerul din Iași

GALERIE
cosette
  • cosette
- +

Primarul Chirica a lansat recent ideea interzicerii înmatriculării în România a mașinilor sub Euro 4, prin inițiativă legislativă a unor parlamentari. Dat fiind că această măsură s-ar aplica doar pe viitor, ea nu ar avea niciun efect asupra calității aerului din Iași. Propunerea lui Mihai Chirica este o diversiune mediatică, prin care fuge de răspundere și dă de înțeles că soluția ar fi la Parlament și nu la Primărie. Lucrurile nu sunt însă deloc așa. 

De ani buni, Iașul este cel mai poluat oraș din țară (peste București și Brașov). Datele arată că în ultimii cinci ani, în mandatul lui Mihai Chirica, calitatea aerului pe care îl respiră ieșenii a scăzut constant. În loc să recunoască acest adevăr și să prezinte un set coerent de măsuri, primarul Iașului speră să dea vina pentru incompetența lui pe altcineva.

Propunerea lui de a interzice înmatricularea în România a vehiculelor sub Euro 4 nu rezolvă de fapt nimic. Chiar dacă s-ar adopta o astfel de lege, toate mașinile existente sub Euro 4, inclusiv tirurile și camioanele, vor putea circula în continuare pe străzile Iașului. Și vor polua ca și până acum.

Discuția care contează în Iași nu este despre interzicerea mașinilor sub Euro 4, ci despre măsurile ce pot fi luate de Primărie pentru ca aerul să redevină respirabil. Tentativa primarului Mihai Chirica de a muta atenția de la responsabilitățile ce-i revin nu ține loc de soluții. Sunt multe soluții care ar fi trebuit luate în acești ani, dar pe care actuala administrație le-a ignorat, din nepăsare sau incompetență:

1. Finalizarea variantelor ocolitoare și a soluțiilor de deviere a traficului greu în afara orașului;

2. Îmbunătățirea transportului public, astfel încât să fie mai convenabil decât utilizarea mașinii personale: extinderea rețelei, modernizarea mijloacelor de transport, creștera numărului acestora, îmbunătățirea accesului, noduri intermodale, benzi unice;

3. Realizarea de Investiții suplimentare în infrastructură: modernizare drumuri, poduri și traversări linii de tren;

4. Implementarea unui sistem inteligent de management al traficului, atât pentru fluidizarea traficului cât și pentru prioritizarea transportului în comun;

5. Verificarea respectării normelor legale de către firmele de construcții pe șantierele din municipiu și de către marii agenți economici potențial poluatori (gropi de gunoi, operatori industriali);

6. Plantarea de arbori, creșterea suprafeței spațiilor verzi și întreținerea corespunzătoare a acestora;

7. Reabilitarea termică a blocurilor: o izolare mai bună înseamnă un consum mai mic, un consum mai mic înseamnă arderi mai puține de combustibil, indiferent dacă vorbim despre CET sau centrale individuale, iar mai puține arderi înseamnă mai puțină poluare;

8. Implementarea unei rețele de măsurare a calității aerului, care să acopere tot orașul, și informarea permanentă a publicului cu privire la nivelul poluării;

9. Încurajarea soluțiilor alternative de mobilitate urbană (car-sharing, piste de bicicletă, artere pietonale, zone cu utilizare mixtă pietonal – transport în comun);

10. Amenajarea unor parcări noi, astfel incât parcarea să se poată face fără blocarea primei benzi de circulație, fără parcare pe spațiul verde, fără obstrucționarea traficului sau a mijloacelor de transport în comun.

Măcar aceste 10 măsuri simple dacă ar fi fost puse în aplicare, Iașul ar fi avut un aer mai curat. Și nu ar mai fi fost nevoie de propuneri care nu rezolvă nimic. Nici măcar nevoia actualului primar de a fugi de răspunderea pe care o poartă pentru aerul irespirabil din Iași.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Principiul lui Peter şi sportul

Nicolae GRECU

Principiul lui Peter şi sportul

Cei care nu izbutesc să treacă trec graniţa dintre competenţă şi incompetenţă se consideră insultaţi de către cei care observă aceasta.

Filmuletul zilei

opinii

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (VII)

Eugen MUNTEANU

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (VII)

În ultimul foileton al acestei serii sunt analizate două „contribuţii“ recente ale unor autori români, marcate de manipularea de tip protocronist a unor documente de istorie medievală europeană.

Nu poţi fi misogin când vorbeşti despre mironosiţe

pr. Constantin STURZU

Nu poţi fi misogin când vorbeşti despre mironosiţe

Ziua de mâine, a treia duminică a Paştilor, este consacrată femeilor mironosiţe (purtătoare de miruri la mormântul Domnului). Un bun prilej pentru a vorbi despre condiţia femeii în creştinism.

Este morala creştină compatibilă cu etosul capitalismului?

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Este morala creştină compatibilă cu etosul capitalismului?

Azi doresc să vă provoc la reflecţie, fără să mă implic impunând vreun punct de vedere personal care să mă înregimenteze într-o tabără pro sau contra. E un subiect incitant, argumentele variate ale apărătorilor şi acuzatorilor nefiind deloc futile în a decela un răspuns definitiv.

pulspulspuls

Senatoarea de la Iaşi a dat iar iama-n pălării

PULS

Senatoarea de la Iaşi a dat iar iama-n pălării

Nu ştim alţii cum sunt, dar noi, numai când vedem o nouă pălărie a madamei senator PNL de Iaşi Scântei, parcă ne tresaltă inima de ce procopseală pe capul nostru s-a ales încât să avem şansa unei aşa reprezentări în Parlament. Nu, nu vă gândiţi că e la Iaşi madama, căci auzim că pe-aici n-a mai dat de la alegeri încoace, ci undeva pe la Arad, de ziua Regelui, ştiţi voi pasiunea veche.

Caricatura zilei

WC spațial

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.