Creierul uman ar putea memora o cantitate de date echivalentă cu întregul Internet
Oala cu Gust

sambata, 23.10.2021

creier, informatii
  • creier, informatii

Creierul uman este capabil să stocheze în memorie atât de multe informaţii cât conţine întreg internetul, relevă un studiu. Cercetătorii au descoperit că o celulă cerebrală utilizează 26 de moduri diferite de a codifica "biţii" săi, scrie Descoperă.

Specialiștii au descoperit că, spre deosebire de un calculator clasic, care codifică informaţiile în coduri precum 0 şi 1, o celulă cerebrală utilizează 26 de moduri diferite de a codifica "biţii" săi. Astfel, potrivit calculelor cercetătorilor, creierul uman ar putea stoca un petabyte (sau cvadrilion de bytes) de informaţii.

"Aceasta este o bombă reală în domeniul neurologiei. Noile noastre măsurări ale memoriei creierului cresc estimările conservatoare cu un factor de 10", a declarat Terry Sejnowski, biolog la Institutul Salk din La Jolla, California.

Totodată, creierul uman poate stoca această cantitate uluitoare de informaţii în timp ce consumă energie suficientă pentru a conecta un bec slab.

Prin contrast, un computer cu aceeaşi memorie şi putere de procesare ar avea nevoie de un gigawatt de putere, sau "puterea unei întregi centrale nucleare pentru a rula un calculator asemenea "computerului" uman care face acelaşi lucru cu 20 de waţi", a declarat co-autorul studiului, Tom Bartol, un neurolog la Institutul Salk.

Echipa şi-a concentrat atenţia, în special, asupra hipocampusului, o regiune a creierului care joacă un rol-cheie în memoria şi învăţarea pe termen scurt.

Echipa de cercetare a luat o minusculă parte din hipocampusul unui şobolan, a pus-o în lichidul de îmbălsămare, apoi a feliat-o în părţi şi mai mici cu un cuţit de diamant extrem de ascuţit. "A fost un proces asemănător cu felierea unei portocale", a explicat Bartol.

Deşi creierul unui şobolan nu este identic cel uman, caracteristicile anatomice de bază şi funcţiile sinapselor sunt foarte similare la toate mamiferele.

Cercetătorii de la la Institutul Salk au petrecut un an, urmărind fiecare tip de celule, apoi au numărat toţi neuronii compleţi sau celulele creierului din ţesut şi au totalizat 450. Din acest număr, 287 au avut structurile complete ce i-au interesat pe cercetători, citează Descoperă.

După ce au realizat mai multe experimente, cercetătorii au fost în stare să calculeze exact cât de multe informaţii pot fi transmise între oricare doi neuroni. Informaţiile pe calculatoare sunt depozitate în biţi, care pot avea două valori potenţiale, și anume 0 sau 1. Acelaşi mesaj binar, provenind de la un neuron, poate produce 26 de dimensiuni diferite de neuroni. Deci, ei au folosit teoria informaţiilor de bază pentru a calcula cât de mulţi biţi de date poate deţine fiecare neuron.

"Pentru a converti numărul 26 în unităţi de biţi, ridicăm 2 la puterea n şi este egal cu 26 şi ne rămâne să-l aflăm pe n. În acest caz, n = 4.7 biţi", a explicat neurologul.

Conform Descoperă, majoritatea neuronilor nu se activează ca răspuns la semnalele de intrare, dar trupul este extrem de precis în traducerea acestor semnale la nivelul structurilor fizice. Acest lucru explică în parte de ce creierul este mult mai eficient decât un computer. Cea mai mare parte dintre aceste formaţiuni sunt pasive în majoritatea timpului.

"Cealaltă parte a istorioarei ar putea avea legaătură cu modul în care funcţionează biochimia, comparativ cu modul în care electronii sunt activaţi într-un computer. Calculatoarele folosesc electroni pentru a face calculele, electronii generează căldură, iar această căldură iroseşte energie. Căile biochimice pot fi pur şi simplu mult mai eficiente", a conchis Bartol.

Sportul, tărâm de rai pentru conspiraţionişti

Sportul, tărâm de rai pentru conspiraţionişti

„E dreptul meu să fac ce vreau cu organismul meu” este un leit motiv al declaraţiilor fotbaliştilor pe posturile TV, fără a pomeni vreunul de vieţile altora.

Etimologicale pescăreşti (IX)

Etimologicale pescăreşti (IX)

Povestea ajunge, în fine, la descrierea „tehnicăˮ a lotcii.

Împărţiţi, dar nedespărţiţi

Împărţiţi, dar nedespărţiţi

În slujba logodnei, într-una dintre rugăciuni, ne adresăm lui Dumnezeu cu aceste cuvinte: "Care pe cele despărţite le aduni întru unire şi ai pus dragostea legătură neîntreruptă". Căderea primilor oameni, a protopărinţilor Adam şi Eva, a însemnat nu doar ruperea lor de Creator, ci şi dezbinarea acestora şi a urmaşilor lor. Prima crimă din istoria umanităţii a fost săvârşită asupra unui frate.

La plimbare pe axa culturală (3)

arh. Ionel OANCEA

La plimbare pe axa culturală (3)

Arhitectura, prin conţinutul simbolic, estetic, funcţional, este interpretată în cheie diferită de fiecare persoană în parte. Un exerciţiu simplu poate demonstra această realitate.

Ciucă desemnatul de la Bucureşti şi relaţia cu Mihăiţă& Costel de la Iaşi

La trei zile după ce a dat cu artificii la Palat, şi asta după ce  nu a avut nicio reţinere să aprobe şi târgul de căciuli de la Hală, dar şi coada la moaşte la liber, auzim că Mihai Chirica a vorbit către presa centrală spunând pe un ton foarte doct şi sfătos că musai este nevoie de un lockdown total, cu închidere în casă mai ceva ca anul trecut.

Ciucă 2

Cercetatorii ardeleni au descoperit ca oricâta mâncare le-ai da musafirilor, tot se îmbata.

Ar trebui închise școlile dacă se trece de 6 la mie?