marti, 19.03.2024
Sigur că tot talentul, pregătirea minuţioasă şi inspirată la Conservatorul din Bucureşti cu profesorul Constantin Bugeanu (din păcate, rolul său de pedagog în formarea dirijorilor afirmaţi ulterior este trecut astăzi sub tăcere...), pregătirea permanentă după absolvire l-au detaşat pe Cristian Mandeal din rândurile generaţiei sale, dorinţa de a învăţa în continuare, de a-şi înfăptui concepţia interpretativă fructificând ocaziile apărute, i-au asigurat evoluţia.
„Cristian Mandeal a dovedit pe lângă o remarcabilă memorie (a dirijat Dixtuorul opus 14 de Enescu pe dinafară) şi o mână sigură. Sobrietatea gândirii sale s-a impus cu claritate, deşi interpretarea ar mai fi avut de câştigat dacă conducătorul ansamblului ar fi exteriorizat cu mai multă detaşare intenţiile sale creatoare.” (Dan Buciu, revista „Muzica”, nr. 6, iunie 1973, pag. 29)
„Stăpânirea foarte serioasă a operelor dirijate, rostuirea apreciabil de bună a tempo-urilor, un vădit temperament animator n-au putut trece neobservate. […] La unii dirijori sau instrumentişti tineri se întâlneşte, nu odată, risipa de forţe, din care filtrul evoluţiei maturizante captează mai târziu numai ce poate exprima cu adevărat esenţa unei creaţii, marile ei clipe, şi nu în special o furtună de iureşuri şi de izbucniri.” (Romeo Alexandrescu, „Muzica”, nr. 10, octombrie 1974)
La distanţă de numai un an şi patru luni, doi cronicari aveau impresii contrare despre un singur element profesional de bază în cazul aceluiaşi muzician, aflat în faţa a două orchestre: gestul dirijoral. Primul martor ce s-a exprimat în scris doar presupunea intenţiile, al doilea vedea desenul în aer al muzicii în linii prea tari. E adevărat, la începutul prezenţei în faţa complexului sonor, mai toţi dirijorii tineri exacerbează „gimnastica” mâinilor pentru a fi înţeleşi cât mai complet de toţi instrumentiştii - am întâlnit astfel de cazuri, rezolvate în timp. În ce-l priveşte pe Cristian Mandeal, toţi observatorii vieţii muzicale româneşti au subliniat calităţile tânărului dirijor: memoria prodigioasă, ce îi permitea modelarea substanţei muzicale fără grija confruntării simultane cu partitura, rigoarea descifrării fiecărui detaliu al textului, înlesnită (asta nu se prea spunea în cronici) de studiul portativelor ca pianist, puterea de a crea edificii sonore cu o viaţă interioară captivantă datorită luminării caracterului epic al textului muzical, punerii echilibrate în evidenţă a contradicţiilor ritmice şi expresive din care rezultă dramatismul desfăşurării, temperamentul şi harul lui Cristian Mandeal de a transmite, de a comunica prin muzică. Au fost virtuţi evidente la începutul destinului său de dirijor, şlefuite în ani. A mai fost o calitate, pe care o cred de trebuinţă oricărui conducător de orchestră: nu conformismul repertoriului alcătuit din lucrări de succes, cu puţine probleme tehnice, pe care le rezolvi repede fiindcă orchestra le-a cântat des şi ai succes garantat de public, ci curajul. Cristian Mandeal a deschis partituri grele din punctele de vedere ale construcţiei şi ethos-ului, masive ca dimensiuni, grandioase, pentru că a avut încă din tinereţe o viziune cuprinzătoare despre capodopere ale simfonismului cum sunt, spre exemplu, creaţiile lui George Enescu în genuri diferite, simfoniile de Anton Bruckner. La fel de curajos a fost în anii ’70 Ion Baciu creând evenimente la Bucureşti, la Iaşi prin noile sale versiuni ale opus-urilor simfonice de Ravel şi Enescu, la fel de curajos, a fost în deceniul 1991-2000 regretatul Camil Marinescu, învingător aproape deplin al integralei simfoniilor de Gustav Mahler cu acelaşi ansamblu al Filarmonicii din Iaşi.
Sigur că tot talentul, pregătirea minuţioasă şi inspirată la Conservatorul din Bucureşti cu profesorul Constantin Bugeanu (din păcate, rolul său de pedagog în formarea dirijorilor afirmaţi ulterior este trecut astăzi sub tăcere...), pregătirea permanentă după absolvire l-au detaşat pe Cristian Mandeal din rândurile generaţiei sale, dorinţa de a învăţa în continuare, de a-şi înfăptui concepţia interpretativă fructificând ocaziile apărute, i-au asigurat evoluţia. Mai întâi corepetitor la Opera Naţională Română din Bucureşti, apoi dirijor permanent, trei ani, la Filarmonica din Târgu Mureş, după care a ocupat aceeaşi funcţie mai mult timp, şapte ani, la Filarmonica din Cluj, iar din 1987 a devenit prin concurs, la fel, dirijor permanent la Filarmonica din Bucureşti. Concertele susţinute până în 1980 cu diferite orchestre din ţară au constituit tot atâtea rodaje îndrăzneţe ale concepţiei şi tehnicii sale dirijorale cu lucrări complexe, dificile, care i-au confirmat puterile, deschizând drumul performanţelor unice din România şi din străinătate. Cronicile deceniului 1971-1980 demonstrează că doi erau dirijorii cu efect covârşitor asupra publicului, asupra criticilor muzicali, Ion Baciu şi Cristian Mandeal. Amândoi au făcut epocă în viaţa artistică românească: Baciu interpretând cu orchestra Filarmonicii din Iaşi lucrările simfonice şi opera Oedip de George Enescu - Mandeal împlinind la Filarmonica din Cluj integrala simfoniilor de Anton Bruckner, în concerte publice înregistrate. Acele versiuni şi-au găsit locul meritat pe discuri „Electrecord”, circulând în lume datorită comercializării sub licenţă pe cd-uri publicate în Japonia.
Alex Vasiliu este jurnalist, muzicolog şi profesor
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Diana Șoșoacă spune că a fost filmată la duș: "Dacă nu-mi dau demisia vor da filmări intime"
Produse din hârtie: Esențiale în igiena și confortul zilnic (P)
Numărul trei din Hamas a fost ucis de o operaţiune israeliană, afirmă SUA
Idei de cadouri pentru cei dragi - Cum să îi surprinzi plăcut! (P)
Revine zăpada la Iaşi: Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
VIDEO Dronele ucrainene au pătruns 1.000 de km în Rusia și au aruncat în aer două rafinării
VIDEO Un român este cel care a dat ”voce” deșertului Arrakis în superproducția Dune 2. Cine este
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |