Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Cristian Mandeal: „Minutul de calitate maximă în concert este rezultatul orelor multe de repetiţii” (I)

GALERIE
Alex Vasiliu
  • Alex Vasiliu
- +

Sigur că tot talentul, pregătirea minuţioasă şi inspirată la Conservatorul din Bucureşti cu profesorul Constantin Bugeanu (din păcate, rolul său de pedagog în formarea dirijorilor afirmaţi ulterior este trecut astăzi sub tăcere...), pregătirea permanentă după absolvire l-au detaşat pe Cristian Mandeal din rândurile generaţiei sale, dorinţa de a învăţa în continuare, de a-şi înfăptui concepţia interpretativă fructificând ocaziile apărute, i-au asigurat evoluţia. 

„Cristian Mandeal a dovedit pe lângă o remarcabilă memorie (a dirijat Dixtuorul opus 14 de Enescu pe dinafară) şi o mână sigură. Sobrietatea gândirii sale s-a impus cu claritate, deşi interpretarea ar mai fi avut de câştigat dacă conducătorul ansamblului ar fi exteriorizat cu mai multă detaşare intenţiile sale creatoare.” (Dan Buciu, revista „Muzica”, nr. 6, iunie 1973, pag. 29)

„Stăpânirea foarte serioasă a operelor dirijate, rostuirea apreciabil de bună a tempo-urilor, un vădit temperament animator n-au putut trece neobservate. […] La unii dirijori sau instrumentişti tineri se întâlneşte, nu odată, risipa de forţe, din care filtrul evoluţiei maturizante captează mai târziu numai ce poate exprima cu adevărat esenţa unei creaţii, marile ei clipe, şi nu în special o furtună de iureşuri şi de izbucniri.” (Romeo Alexandrescu, „Muzica”, nr. 10, octombrie 1974)

La distanţă de numai un an şi patru luni, doi cronicari aveau impresii contrare despre un singur element profesional de bază în cazul aceluiaşi muzician, aflat în faţa a două orchestre: gestul dirijoral. Primul martor ce s-a exprimat în scris doar presupunea intenţiile, al doilea vedea desenul în aer al muzicii în linii prea tari. E adevărat, la începutul prezenţei în faţa complexului sonor, mai toţi dirijorii tineri exacerbează „gimnastica” mâinilor pentru a fi înţeleşi cât mai complet de toţi instrumentiştii - am întâlnit astfel de cazuri, rezolvate în timp. În ce-l priveşte pe Cristian Mandeal, toţi observatorii vieţii muzicale româneşti au subliniat calităţile tânărului dirijor: memoria prodigioasă, ce îi permitea modelarea substanţei muzicale fără grija confruntării simultane cu partitura, rigoarea descifrării fiecărui detaliu al textului, înlesnită (asta nu se prea spunea în cronici) de studiul portativelor ca pianist, puterea de a crea edificii sonore cu o viaţă interioară captivantă datorită luminării caracterului epic al textului muzical, punerii echilibrate în evidenţă a contradicţiilor ritmice şi expresive din care rezultă dramatismul desfăşurării, temperamentul şi harul lui Cristian Mandeal de a transmite, de a comunica prin muzică. Au fost virtuţi evidente la începutul destinului său de dirijor, şlefuite în ani. A mai fost o calitate, pe care o cred de trebuinţă oricărui conducător de orchestră: nu conformismul repertoriului alcătuit din lucrări de succes, cu puţine probleme tehnice, pe care le rezolvi repede fiindcă orchestra le-a cântat des şi ai succes garantat de public, ci curajul. Cristian Mandeal a deschis partituri grele din punctele de vedere ale construcţiei şi ethos-ului, masive ca dimensiuni, grandioase, pentru că a avut încă din tinereţe o viziune cuprinzătoare despre capodopere ale simfonismului cum sunt, spre exemplu, creaţiile lui George Enescu în genuri diferite, simfoniile de Anton Bruckner. La fel de curajos a fost în anii ’70 Ion Baciu creând evenimente la Bucureşti, la Iaşi prin noile sale versiuni ale opus-urilor simfonice de Ravel şi Enescu, la fel de curajos, a fost în deceniul 1991-2000 regretatul Camil Marinescu, învingător aproape deplin al integralei simfoniilor de Gustav Mahler cu acelaşi ansamblu al Filarmonicii din Iaşi.

Sigur că tot talentul, pregătirea minuţioasă şi inspirată la Conservatorul din Bucureşti cu profesorul Constantin Bugeanu (din păcate, rolul său de pedagog în formarea dirijorilor afirmaţi ulterior este trecut astăzi sub tăcere...), pregătirea permanentă după absolvire l-au detaşat pe Cristian Mandeal din rândurile generaţiei sale, dorinţa de a învăţa în continuare, de a-şi înfăptui concepţia interpretativă fructificând ocaziile apărute, i-au asigurat evoluţia. Mai întâi corepetitor la Opera Naţională Română din Bucureşti, apoi dirijor permanent, trei ani, la Filarmonica din Târgu Mureş, după care a ocupat aceeaşi funcţie mai mult timp, şapte ani, la Filarmonica din Cluj, iar din 1987 a devenit prin concurs, la fel, dirijor permanent la Filarmonica din Bucureşti. Concertele susţinute până în 1980 cu diferite orchestre din ţară au constituit tot atâtea rodaje îndrăzneţe ale concepţiei şi tehnicii sale dirijorale cu lucrări complexe, dificile, care i-au confirmat puterile, deschizând drumul performanţelor unice din România şi din străinătate. Cronicile deceniului 1971-1980 demonstrează că doi erau dirijorii cu efect covârşitor asupra publicului, asupra criticilor muzicali, Ion Baciu şi Cristian Mandeal. Amândoi au făcut epocă în viaţa artistică românească: Baciu interpretând cu orchestra Filarmonicii din Iaşi lucrările simfonice şi opera Oedip de George Enescu - Mandeal împlinind la Filarmonica din Cluj integrala simfoniilor de Anton Bruckner, în concerte publice înregistrate. Acele versiuni şi-au găsit locul meritat pe discuri „Electrecord”, circulând în lume datorită comercializării sub licenţă pe cd-uri publicate în Japonia.

Alex Vasiliu este jurnalist, muzicolog şi profesor

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Alianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin?

Cosmin PAȘCA

Alianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin?

Să luăm exemplul Iaşului. Peste un an-doi, Marius Ostaficiuc va afirma că filiala AUR a fost „capturată” şi va reveni la PSD, Tudor Ciuhodaru îşi va redescoperi „umanismul” şi se va întoarce la partidul lui Dan Voiculescu (aripa televizată a PSD), iar Ciprian Paraschiv îşi va aminti că a fost cândva liberal. Şi mulţi alţii, totul multiplicat cu 41 la nivel de ţară. Controlează azi PSD-PNL România cu 55%? Să vedeţi peste doi-trei ani când o să râdă de Putin cu alea 87% ale lui.

opinii

Bunici obraznici

Briscan ZARA

Bunici obraznici

Bunicii îşi descoperă în nepoţi un scop în viaţă şi nu-i lasă pe aceştia să înveţe nimic din propriile greşeli. Având mult timp la dispoziţie, ei execută toate treburile, odraslele neavând voie să mişte un deget. Mâncarea li se serveşte la pat, în faţa televizorului, totul este aranjat în farfurie în aşa fel încât plodul să nu facă altceva decât să îşi bage singur în gură. Dacă lenea e prea mare, chiar şi acest mic inconvenient se rezolvă de către mereu atenţii şi mereu săritorii bunici: copilul e hrănit în gură. El nu trebuie să îşi aleagă hainele, să îşi spele vasele din care a mâncat, nu mai vorbesc de gătit. Copiii crescuţi de bunici nu ştiu să facă nimic! Pentru că nu au fost lăsaţi să facă. Li s-a pus totul la nas.

Noi, femeile

Cristina DANILOV

Noi, femeile

O fată nu trebuie să rupă cămașa colegului pentru a scăpa de batjocura lui. O adolescentă are dreptul de a citi pe o bancă în parc, așa cum citeam eu cândva, fără să fie agresată și apoi umilită de autorități doar pentru că este femeie. Se poate? Desigur, egalitatea între sexe e un principiu care se învață și societatea de azi ne cere tuturor să facem efortul de a ieși din stereotipurile în care ne-am format și să participăm deschiși la această lecție a umanității.

Între artă şi credinţă

Nichita DANILOV

Între artă şi credinţă

Se pare că noi nu încercăm să ne împăcăm cu gândul că trăim într-o lume imperfectă şi dorim, cu tot dinadinsul să transformă imperfecţiune în perfecţiune, gândind şi, mai ales, acţionând, cât mai corect politic. Aliniindu-ne, cu alte cuvinte, la noile standarde ale politicilor culturale, care dau naştere la noi aberaţii ideologice, la fel de nocive ca şi cele din perioada comunismului, la ameninţări şi la vărsări de sânge.

pulspulspuls

Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate

Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate

Acuma, dacă tot s-a terminat cu agitaţia de la Vniversitatea din Copou, haideţi să facem două-trei observaţiuni mai detaşate, fără presiunea votului, presiune care a tot apăsat şi în afara instituţiei în aceste ultimel zile. 

Caricatura zilei

Putin a mai câștigat un mandat de președinte al Federației Ruse

Vladimir Putin a câstigat alegerile prezidentiale din Rusia cu 87,97 la suta.  

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri