Cristian Mungiu, pentru a doua oara in Competitia Oficiala a Festivalului de la Cannes
"Francois Truffat spunea ca in curind vom fi judecati de oameni care n-au vazut Aurora", scrie Gilles Jacob, presedintele Festivalului de la Cannes, in cuvintul introductiv al dosarului care anunta, in 19 mai, Selectia Oficiala a celei de-a 65-a editii a festivalului. Ca nu se referea la filmul lui Cristi Puiu, ci la cel al lui F.W. Murnau confirma spusele lui Gilles Jacob care si-a bazat textul din acest an pe tema rememorarii. Si continua: "Daca ii intrebi pe tinerii de 15-20 de ani citi au auzit de Murnau, Eisenstein, Griffith, Gance, Stroheim, Mizoguchi, Satiajit Ray, Bunuel… " si lista ramine suspendata in puncte de suspensie. Cuvintele lui Gilles Jacob sint si o profesiune de credinta, dar insotesc si partea a patra a serialului Histoire de Festival. Une journee particuliere de Gilles Jacob si Samuel Faure, care va fi prezentat in proiectie de gala in ziua de 20 mai, se opreste la momentul cind, in 2007, 35 de cineasti au venit la Cannes pentru premiera filmului-omnibus Chacun son cinema.
Elementul comun al filmelor din Competitia Oficiala: inspiratia livresca
Dupa dealuri de Cristian Mungiu va fi cel mai lung film din Competitia Oficiala a celei de-a 65-a editii a Festivalului de la Cannes. Filmul are doua ore si 35 de minute si va concura din nou pentru Palme d’Or alaturi de cele mai recente creatii ale unor cineasti recunoscuti (dintre care unii au luat deja, ca si Mungiu, Palme d’Or-ul) cum ar fi Amour de Michael Haneke, The Angel’s Share de Ken Loach, Like Someone in Love de Abbas Kiarostami, Vous n’avez encore rien vu de Alain Resnais. Competitia Oficiala geme de nume sonore. Jacques Audiard vine din nou la Cannes cu De rouille et d’os, David Cronenberg isi aduce al sau Cosmopolis, Carlos Reygadas aduce Post tenebras lux, iar Matteo Garrone revine dupa Gomora cu Reality. La prima vedere, elementul comun al filmelor din Competitia Oficiala e inspiratia livresca. Citeva exemple: daca Dupa dealuri se bazeaza pe romanele non-fictionale ale Tatianei Niculescu Bran, Walter Salles ataca nici mai mult, nici mai putin decit On the Road de Jack Kerouac. Vous n’avez encore rien vu, filmul aproape nonagenarului Alain Resnais (care revine la Cannes dupa Les herbes folles), e o adaptare dupa Euridice de Jean Anouilh si il are pe Mathieu Amalric in rolul principal. Cosmopolis de David Cronenberg adapteaza romanul lui Don DeLillo. Si filmul care inchide festivalul e o adaptare, desi nu face parte din Competitia Oficiala. In 4 aprilie, la putin timp dupa ce a terminat montajul la Therese Desqueyroux, adaptare dupa Francois Mauriac, cineastul Claude Miller a murit. Festivalul ii aduce un omagiu, asa cum ii aduce si lui Marilyn Monroe, pusa pe afisul editiei. In 2012 sint 50 de ani de la moartea ei.
La o a doua privire e de semnalat absenta lui Terrence Malick din Selectia Oficiala, desi se zvonea ca ar putea fi cu The Funeral. La a treia privire (sau invers) sare in ochi filmul ucraineanului Serghei Loznitsa, Im Nebels (Dans la brume), a carui imagine e facuta din nou de Oleg Mutu (dupa My Joy) si printre ai carui actori se numara din nou Vlad Ivanov.
Alti romani merg in sectiunea Cinefondation si sint cei din echipa scurtmetrajului Tabara de la Razoare, semnat de Cristi Iftime. Avind in centru doi absolventi de facultate plecati pe munte (Alexandru Potocean si Lorena Zabrautanu), filmul de absolventa a masteratului la UNATC al regizorului nascut in Iasi trateaza despre maturizare. In fine, Adina Pintilie isi promoveaza proiectul lungmetrajului de debut Nu ma atinge-ma! in Atelierul festivalului. Ea nu poate debloca finantarile din strainatate pentru ca CNC-ul nu i-a dat o minima finantare. "Savantul are par pe frunte, vom reveni cu amanunte" (citat, pentru cine nu stie de Aurora, din Apolodor).
Competitia Oficiala:
Amour de Michael Haneke
The Angel’s Share de Ken Loach
Baad EL Mawkeaa (Apres la bataille) de Yousry Nasrallah
Beyond the Hills/Dupa dealuri de Cristian Mungiu
Cosmopolis de David Cronenberg
Holy Motors de Leos Carax
The Hunt de Thomas Vinterberg
In Another Country de Hong Sang- Soo
Im Nebels (Dans la brume) de Sergei Loznitsa
Killing Them Softly de Andrew Dominik
Lawless de John Hillcoat
Like Someone in Love de Abbas Kiarostami
Moonrise Kingdom de Wes Anderson
Mud de Jeff Nichols
On the Road de Walter Salles
Paradies: Liebe de Ulrich Seidl
The Paperboy de Lee Daniels
Post tenebras lux de Carlos Reygadas
Reality de Matteo Garrone
Rust & Bone/De rouille et d’os de Jacques Audiard
Taste of Money de Im Sang-Soo
Vous n’avez encoure rien vu de Alain Resnais
Un Certain Regard:
Miss Lovely de Ashim Ahluwalia
La Playa de Juan Andres Arango
Les chevaux de Dieu de Nabil Ayouch
Trois mondes de Catherine Corsini
Antiviral de Brandon Cronenberg
7 Days in Havana de Benicio Del Toro, Laurent Cantet, Gaspar Noe etc.
Le grand soir de Benoit Delepine & Gustave Kervern
Laurence Anyways de Xavier Dolan
Despues de Lucia de Michel Franco
Aimer a perdre la raison de Joachim Lafosse
Mystery de Lou Ye
Student de Darezhan Omirbayev
La Pirogue de Moussa Toure
Elefante blanco de Pablo Trapero
Confession of a Child of the Century de Sylvie Verheyde
11.25: The Day He Chose His Own Fate de Koji Wakamatsu
Beasts of the Southern Wild de Benh Zeitlin
In afara competitiei:
Madagascar 3: Europe’s Most Wanted de Eric Darnell, Tom McGrath
Io e te de Bernardo Bertolucci
Hemingway & Gellhorn de Philip Kaufman
65 anniversaire:
Une journee particuliere de Gilles Jacob si Samuel Faure
Seances de minuit:
Dario Argento’s Dracula de Dario Argento
Ai to makoto de Takashi Miike
Proiectii speciale:
Der Mull Im Garten Eden de Faith Akin
Mekong Hotel de Apichatpong Weerasethakul
Villegas de Gonzalo Tobal
A musica segundo Tom Jobim de Nelson Pereira Do Santos
Journal de France de Claudine Nougaret & Raymond Depardon
Les Invisibles de Sebastien Lifshitz
The Central Park Five de Ken Burns, Sarah Burns, David McMahon
Roman Polanski: A Film Memoir de Laurent Bouzereau
Publicitate și alte recomandări video