TeleM
Impact FM regional

Critica „de întâmpinare”?

nicolae cretu
  • nicolae cretu
- +

Nu se mai vorbeşte prea mult, de deja destul de multă vreme, despre o critică de întâmpinare. Ceea ce nu înseamnă, totuşi, că ea ar fi dispărut cu totul, poate, mult mai curând şi de înţeles într-o măsură, doar că a suferit, în noi „contexte”, nu puţine mutaţii, deformări, probabil şi pervertiri. Faţă de ce era ea cel mai adesea, deşi nu lipseau nici atunci simulacrele de „critică”, doar fardate cu aşa o etichetă indulgentă, sub regimul comunist şi controlul lui (nu numai cenzura) asupra activităţii editoriale.

În înţelesul ei cel mai onorabil, sintagma numea actul interpretativ şi evaluator de susţinere a valorii autentice (cartea şi, prin ea, autorul) în drumul ei spre public. Sigur că reacţia critică era diferenţiată în funcţie de factori de neignorat, de pildă între un debut, un nume nou, la început de drum şi, supus unui alt nivel de exigenţă, sau vreun autor cu pretenţii de „experienţă” măcar, dacă nu cumva chiar de… „consacrare”. Dacă de a veni în întâmpinarea unei cărţi care să merite o astfel de primire e vorba, atunci critica nu are de ce să abdice de la esenţa ei de judecată întemeiată pe argumente şi eventualele rezerve sau îndoieli nu fac decât să întărească încrederea cititorului în ceea ce este pe celălalt talger al „balanţei” cu care criticul „cântăreşte” ce şi pentru ce anume decide să recomande, onest. Susţinerea astfel motivată, ieşirea „în întâmpinare” nu sunt nocive competiţiei, dimpotrivă, esenţialul: nu se „alunecă” în înşelătorie, nu se cultivă impostura nimănui (autor, editor, critic), nu se cade în mediocrizare în lanţ.

Evident, responsabilitatea decisivă revine instanţei critice. Înmulţirea editurilor (nu şi a adevăraţilor editori, competenţi şi exigenţi, căci a edita este un act critic, de selecţie implicită şi nu la măsura, atât de indulgentă, de… doar „publicabil”), a revistelor, concursurilor, festivalurilor a sporit presiunea aspiranţilor (şi veleitarilor), consecinţele se văd în scăderea încrederii publice în mare parte din ceea ce apare, se „lansează”, ba nu rareori este şi „premiat”.

Cele mai vizibile simptome de degradare a lucrurilor apar, cred, la „lansări”, totul depinzând, de fapt, de calitatea intelectuală şi morală (de nivelul acesteia) a vorbitorilor - „lansatori”, care, dacă rămân critici, profesionişti ai lecturii exigente, nu au de ce să laude necondiţionat (şi pedalând în gol) frumuseţea „miresei” din butada de pomină a lui Emil Iordache. Ştiu că se mizează uneori şi pe faptul că verificarea elogiilor fără temei va fi tardivă, după „lansare” şi, eventual, cumpărare. Dar va veni totuşi. Şi ce credibilitate va mai avea, de atunci mai departe, „vocea” aceea, compromisă de fumul ei de tămâie, menit „să nu supere” pe nimeni.

Lansările, secvenţe de mondenitate culturală, pot avea şi substanţă, şi demnitate. De ele, doar de asemenea lansări e nevoie, ca nou născuta carte să fie un prilej de apreciere şi bucurie, fecunde.

Nicolae Creţu este profesor doctor în cadrul Facultăţii de Litere, Universitatea „Alexandru  Ioan Cuza” din Iaşi, critic şi istoric literar

300 km autostradă pe an, 15 spitale, 4,6 milioane salarii peste medie

Dan CONSTANTIN

Iată ce s-ar putea face cu o mai bună colectare a TVA! Rezolvarea acestei probleme ar crea o sursă importantă de venit la buget, şi nu ar mai fi nevoie de creşterea impozitului pe venituri.

Biberonul

Nichita DANILOV

Biberonul

Mult timp am fost obsedat de casa copilăriei mele. Ea îmi revenea deschizându-şi larg uşile până şi în vis. Dacă se întâmpla însă să-i trec pragul, mă simţea străin. Nici un lucru pe care-l cunoşteam nu se mai afla la locul său, căci spaţiul intim din interiorul casei se transforma într-un adevărat labirint, prin care înaintam încercând să-mi reconstitui anumite scene petrecute în copilărie.

Despre câteva lucruri interesante din Anuarul Statistic al Judeţului Iaşi ediţia 2021 (II)

Ciprian IFTIMOAEI

În vreme ce, în Ucraina, obiective civile şi militare sunt făcute una cu pământul de invadatorii ruşi, în România zonelor metropolitane (polii de creştere economică) se lansează proiecte imobiliare pe bandă rulantă.

Mamaia şi „tataia”: O snoavă de prin tren

Michael ASTNER

De la Vinţu de Jos până la Cluj am fost ba trei, ba patru persoane în compartiment. De la Cluj am rămas doar cu o „băbuţă” (aşa i-am zis eu în mintea mea, femeia, bine păstrată şi sprintenă, să tot fi avut cel mult 75 de ani) urcată (am înţeles dintr-o convorbire telefonică de-a ei) de la Deva (şi care mergea şi ea până la capăt, până la Iaşi, adică).

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

PULS

Auzim prin zona băieţilor de la cumătrie că e mare agitaţie în zona acestora, cu tot sprijinul indirect de care beneficiază ei dinspre palatul cel roznovan, pe motiv că sunt prea şuntaţi de concurenţa pe bune care vine dinafara Iaşului cu bani tot mai mulţi de investit în cartiere întregi de blocuri.

Cireșe, nu ruble

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Linkuri sponsorizate