Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Cu astfel de vechituri se mai circulă în România. Dar magistrala a fost refăcută cu sute de milioane de euro

GALERIE
tren vechi
  • tren vechi
- +

Automotoare produse la uzina Malaxa în urmă cu aproape un secol circulă pe linia de tren Arad -Curtici, magistrală pe care CFR Infrastructură a modernizat-o cu sute de milioane de euro, potrivit Asociației Pro Infrastructură. Sunt automotoare Malaxa din parcul activ CFR Călători descrise drept ,,epave” al căror loc ar trebui să fie la fiare vechi și nicidecum în circulație. Asociația Pro Infrastructură (API) reclamă astfel, incapacitatea Ministerului Transporturilor care nu a mai cumpărat de peste 15 ani material rulant nou și strategia CFR Călători care investește în reparațiile locomotivelor Diesel, vechi de 50 de ani, reparații care pot ajunge să coste aproape jumătate din prețul unei locomotive noi. (n.r. ultimele trenuri noi pe care le-a cumpărat CFR Călători au fost automotoarele Desiro- Săgeata Albastră acum mai bine de 15 ani, în timp ce Autoritatea pentru Reformă Feroviară, a ratat toate licitațiile din ultimii ani). Între Arad și Curtici linia de tren este modernizată, lucrările de reabilitare fiind avansate pe secțiunea Simeria -Arad (Valea Mureșului)

Pe lângă consumul mare de carburant și lipsa dotărilor, API subliniază că astfel de trenuri ar reprezenta un pericol și pentru siguranța feroviară : ,,Această epavă nu a ieșit din bombardament sau de pe o linie moartă de la fiare vechi! Acest automotor, de pe vremea Regelui Carol al II-lea (nu glumim!), circulă zilnic, cu călători, pe linia Arad-Curtici, fiind operat de CFR Călători pe o linie electrificată și modernizată acum cinci ani cu sute de milioane de euro.

Cum am ajuns aici? Management prost combinat cu dezinteres politic timp de zeci de ani. “Strategia” de material rulant a CFR Călători este de un absurd demn de Kafka: epave pericol public, locomotive gândite pentru trenuri de mii de tone trăgând un singur vagon, vagoane de dormit vechi de 60 de ani și multe altele.


Și cea de investiții? CFR Călători nu cumpără vehicule noi și stă după Agenția de Reformă Feroviară care nu a fost capabilă să facă nici măcar o achiziție în 6 ani de existență și al cărei scop nu este furnizarea de material rulant către CFR, ci suplimentarea parcurilor tuturor operatorilor din piață ca subvenție în natură. CFR Călători ia decizii imposibil de justificat: refuză să repare automotoarele moderne Desiro (“săgeata albastră”), 30-50% din ele stând parcate din lipsă de revizii și piese, și refuză să repare vagoanele relativ moderne. Cele mai noi vagoane ale CFR, tip 21-90, stau cu zecile în Revizia Grivița, pline de graffiti, abandonate de un deceniu. În schimb, se aruncă bani în reconstrucția unor vagoane vechi de zeci de ani, incapabile să circule cu mai mult de 140 km/h, în “modernizarea” unor locomotive de 40-50 de ani, cu electronică din anii 1960 și în… vopsirea, remotorizarea și peticirea automotoarelor Malaxa. Totul la costuri uriașe: de exemplu, repararea unei locomotive Diesel tip DA, de 50 de ani vechime, ajunge la aproximativ 30-50% din prețul uneia noi, nepoluante.” a transmis Asociația Pro Infrastructură.
Compania CFR Călători are aproximativ 1.000 de locomotive, din care jumătate sunt în „parcul rece” şi pot fi reintroduse în circulaţie doar după reparaţii sau modernizări.
Totodată, 6 automotoare Desiro ale CFR Călători sunt ,,sechestrate” la uzina de reparații Remarul 16 Februarie din cauza unui litigiu mai vechi, potrivit publicației Club Feroviar.

Sursa: economedia

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

Liste electorale

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri