De ce nu a votat USR bugetul? „Chirica a venit cu o propunere absolut sfidătoare”
Iata ce a postat pe Facebook joi seara Cosette Chichirau: "Chirica lasa Iasul fara buget! Di (...)
citeste totjoi, 22.04.2021
Nu îmi mai permit în actualul context pandemic să vă îndemn să fiţi buni. Pentru că mă uit în jur şi observ că oamenii buni au cam dispărut. Sau – dacă au dispărut – nu au fost niciodată acolo. Însă nu voi înceta să vă călăuzesc privirea spre frumos, iar astfel poate măcar cineva se va descoperi vreodată pe sine, într-o relaţie reală cu celălalt.
În acest sens, What we are today will change tomorrow (WATWCT) ar putea părea o utopie. Prin frumos, prin artă, două dansatoare se descoperă pe sine, îşi revelează propria corporalitate, respectiv propria feminitate, ajungând, prin improvizaţie, dar şi prin improvizaţie dirijată, la un nivel înalt de empatie, la exprimarea unei relaţii interumane autentice, la final de performance.
Raportul dintre Beatrice Volbea şi Alexandra Vieru e de tipul unei oglindiri răsturnate, cu pendulări permanente între talent şi efort, maturitatea şi candoare, impulsivitate şi autocontrol, fără ca vreuna dintre cele două să deţină vreo calitate în absenţa partenerei scenice. De aici, rezultă o coregrafie fizicalistă, o abordare a dansului prin intermediul teatrului fizic, iniţial confruntarea celor două personalităţi/corpuri (trupuri) fiind una destul de violentă, cu sublimări pe parcurs, dar mai ales în final. Mi-e greu să cred în ideea de improvizaţie totală susţinută de producători, dat fiind faptul că performance-ul are o structură, putând fi identificate câteva momente, uşor detectabile şi bine delimitate. Cu toate că, uneori, se lasă iluzia spaţiului gol, invadat de lumină şi sunet, în aşteptarea protagonistelor, creându-se o anumită atmosferă. Numai că şi acesta e tot un moment în performance. Probabil, într-un format predeterminat se insinuează conţinutul de fiecare dată inovator, reţin doar conceptul – imposibilitatea repetării unei reprezentaţii ca fiind unul cel puţin interesant, deşi nu l-am probat (am vizionat doar înregistrarea premierei de la Teatrul Stejar, cu prilejul proiecţiei organizate în aer liber, în spaţiul Substance, curtea interioară de la Art ^ Design). Am reţinut raportul de forţe de la început, jocurile puterii, lupta trupurilor înlănţuite ori dezlănţuite, iar în desprinderea trupurilor, în spaţiul dintre cele două corpuri, survine conştiinţa prin cuvânt.
Din nou, mi-e greu să cred cele susţinute de producători că replicile sunt inventate în cadrul performance-ului deoarece, concrete ori lirice, sunt excelent poziţionate. Conceptul respinge, desigur, o conştiinţa coregrafică diriguitoare şi susţine ideea de parteneriat între coregraf şi performeri, coregraful conferind spaţiul mintal, ideatic în care un conţinut original, dar mai ales propriu să poată fi creat de performeri, în termeni de mişcare scenică, paşi de dans, tipologie coregrafică şi miză scenică (dansul care semnifică, dansul prin care se comunică idei, emoţii şi prin care cele două protagoniste comunică, dansul ca spectacol). O coregrafie în care şi prin care performerii se (re)găsesc pe sine, absorbind din energia celuilalt, devenind mai mult, mai puţin decât ei înşişi, decât celălalt, egali cu sine. De altfel, la un moment dat, dansatoarele îşi dau una alteia indicaţii de regie coregrafică, de mişcare care le execută succesiv (slow, fast, medium slow/fast, super slow/fast). Aici se simte spontaneitatea, cum încearcă să se pună una pe cealaltă în dificultate, reuşind de fiecare dată să iasă cu brio din impasul improvizaţiei coregrafice. În realitate, cele două partenere scenice se susţin reciproc foarte mult una pe cealaltă, având energii complementare. Ele se completează sub mai multe aspecte, coregrafa Andreea Novac mărturisind că le-a ales tocmai pentru diferenţele dintre ele, pentru a-şi putea împlini conceptul.
Două energii opuse, cel puţin diferite, care se resping, se atrag, iar în cele din urmă se armonizează şi empatizează – semnifică prin dans Beatrice Volbea şi Alexandra Vieru. Despre muzică se susţine că e la fel de ad-hoc, urmând sau anticipând dansul, în orice caz susţinând mereu dansatoarele în demersul lor de căutare de sine prin confruntări urmate de (re)întâlniri lirice. Mai spun producătorii că e despre cum fizicul determină psihicul şi viceversa. Într-adevăr, dacă despre asta e vorba, în permanenţă corpurile nasc sensuri şi semnificaţii. Iar sensurile la care se ajunge prin dans se repercutează asupra corpurilor, fie că avem de a face cu efecte de bumerang (reveniri), fie că avem de a face cu mişcări noi ivite din senzaţii, idei şi emoţii noi, fie că se schimbă obiectul de lucru (modificările se exercită asupra spectatorului). Cele două se privesc, foarte de aproape, în imposibilitatea unei vederi autentice lupta e acerbă, atunci când se desprind intervin deopotrivă conştiinţa, replica şi nostalgia corporalităţii, se produc reîntâlniri şi regăsiri. Iar în final, cele două dansatoare se privesc pentru prima dată cu adevărat şi vorbesc despre sine şi una despre cealaltă, intuitiv, empatic, cu foarte multă simpatie. Din întâlnirea trupurilor contorsionate se iveşte o relaţie interumană autentică, lucru care e posibil, cel mai probabil, şi în sens invers. Armonia sufletelor frumoase se răsfrânge asupra corporalităţii.
(What we are today will change tomorrow, cu: Beatrice Veronica Volbea, şi Alexandra Vieru, compoziţie şi producţie audio: Eduard Draude de la Avangarda, proiect dezvoltat de coregrafa Andreea Novac, aparţinând programului de rezidenţe Placebo, iniţiat de Teatru FIX, vizionare găzduită de Art ^ Design, Iaşi, 27 septembrie 2020)
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
De ce nu a votat USR bugetul? „Chirica a venit cu o propunere absolut sfidătoare”
Doliu la Facultatea de Istorie din Iași. A murit un alt profesor remarcabil
Restricțiile din București vor fi menținute în perioada următoare
FCSB a învins-o pe Academica Clinceni rămâne în play-off pe primul loc
Apocalipsa după Chirica. „Iașul intră în era întunericului” (UPDATE)
Bugetul municipiului Iași a fost respins. Avize negative, opt ore de dezbateri
"Oficii de programare" pentru vaccinare în primării, fără înscrierea în platformă
Ciolacu vrea intrarea în grevă parlamentară dacă PNRR nu va fi prezentat în Parlament
Proiecte de succes ale României. Cum au schimbat fondurile europene comunitățile din țară
România trimite în Ucraina combinezoane, măşti de protecţie şi viziere
Mandat de arestare pentru jandarmul implicat în evacuarea bărbatului care a murit în Piteşti
Încă o Facultate de Medicină în zona Moldovei, la Suceava! Decizia, aprobată
Sătenii din Osoi, convinși de medicul sirian să se vaccineze anti-COVID
Halep, după meciul cu Vondrousova: Simt că am jucat aproape de cel mai bun tenis al meu
Putin, pregătit să-l primească pe Zelenski la Moscova ”oricând”
Halep s-a calificat în sferturi la Stuttgart, după un meci de 53 de minute, cu Vondrousova
Lista zonelor cu risc epidemiologic, actualizată. Grecia, inclusă pe lista galbenă
Comitetul de coordonare a vaccinării: 87.377 persoane, vaccinate în ultimele 24 de ore
(VIDEO) Copil din Iaşi, în stare gravă după ce s-a electrocutat urcat pe un tren
Anchetă despre „mafia detaşărilor”, cu Costel Alexe printre „naşi”
La Liga nu va sancţiona cluburile spaniole care au susţinut proiectul Super Ligii europene
Cîţu, despre proiectele de infrastructură din PNRR: E vorba de a remodela ceea ce avem noi în Plan
Florin Cîţu: După ce ne vaccinăm vom renunţa şi la mască / La 1 iunie este cam devreme
Parteneriat între Operă Naţionala Iaşi și Ateneul din Tătăraşi
(FOTO) Voluntarii Antibiotice au sărbătorit “Ziua Pământului” plantând oxigen în comunitate
VIDEO: Ion Rădoi, lider de sindicat la Metrou, ameninţă cu o nouă întrerupere a lucrului
Pilotul catapultat din MIG-ul prăbuşit în judeţul Mureş a fost operat
Jucătoarea de tenis Carla Suarez Navarro s-a vindecat de cancer
Părintele unui co-fondator al UiPath a fost şef la Fiscul din Iaşi
Daniel Dines, IT-istul din Oneşti care a fondat UiPath, pe locul 464 în topul miliardarilor
Klaus Iohannis: Să nu credem din greşeală că 1 iunie este data de relaxare totală
Germania vrea să cumpere 30 de milioane de doze de vaccin rusesc anticovid Sputnik V
Investiţie majoră a unui retailer într-un parc industrial din Iaşi
Ce spune Iohannis despre faptul că CE vrea să dea în judecată AstraZeneca
LIVE TEXT: Bugetul Iaşului, RESPINS după o ședință maraton de opt ore
Preşedintele Zelenski susţine că Ucraina este pregătită pentru un război cu Rusia
Blocul construit pe restaurantul Familial, în prag de demolare. Sentință a judecătorilor
A început procesul bărbatului care şi-a tranşat mama şi îI consuma rămăşitele
3,5 milioane lei guvernamentali pentru Spitalul Orășenesc Hârlău
VIDEO Imagini spectaculoase de pe Arena Națională: A fost montat gazonul pentru Euro 2020
Preşedintele Joe Biden s-ar pregăti să recunoască genocidul armean
Bilanț coronavirus, 22 aprilie. 2.989 de cazuri noi, 150 de decese. În Iași, 92 de noi pacienți
Ioana Mihăilă a plecat din conducerea USRPLUS după ce a luat 3% la primăria Oradea. Acum e ministru
Temperaturi-record în anul 2020 în Europa, în special în Siberia
Evaluarea profesorilor de către elevi: opțională, anonimă, semestrială, fără acordul dascălului
Agenția Medicamentului contrazice INSP: trei teste din salivă din România respectă criteriile UE
Posesia de marijuana a fost legalizată în statul american Virginia
Perez spune că proiectul Superligii europene nu a căzut. “Proiectul este în «standby»”
Analiştii CFA România au încredere în revenirea economiei în acest an
Codrin Liviu CUȚITARUCanonizare |
Bogdan ILIESCUOmul care îşi confunda soţia cu o pălărie* - Capcana Facebook |
Florin CÎNTICMircea Eliade & Vasile Conta. Coda (I) |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.