Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Cu durere şi tristeţe despre autostrada Unirii, A8 şi Iaşi - Târgu Mureş

GALERIE
cosmin pasca
  • cosmin pasca
- +

Vor răspunde (penal sau civil) Fenechiu că s-a jucat cu studiile şi pe vremea lui Tăriceanu şi pe vremea lui Ponta, Şova pentru revizuire, Grindeanu că a întrerupt un studiu de fezabilitate început, Dăncilă că a vrut PPP când toată Moldova (mai puţin băcăuanul Benea - PSD) urla că nu se poate PPP sau Boloş dacă nu-i iese iepuraşul cu „compania de proiect”?

În ultima săptămână, două epitete au însoţit proiectul autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş: „durere” şi „tristeţe”. Europarlamentarul Cristian Ghinea a explicat, cu „ mare durere”, de ce A8 nu mai poate fi finanţată din fonduri europene în exerciţiul bugetar 2021-2027. Potrivit fostului ministru, filosofia Bruxelles-ului s-a schimbat, în sensul finanţării generoase a proiectelor de inovaţie şi energie verde. Cu alte cuvinte, banii alocaţi României pentru infrastructura mare de transport se vor reduce simţitor. Din estimarea lui Ghinea, cele 2 - 2,5 miliarde de euro rămase vor putea fi alocate pentru Sibiu - Piteşti, un proiect cu documentaţia ajunsă la maturitate. „Deocamdată, autostrada Moldova, pe care eu o susţin şi de care Moldova are nevoie, este o linie pe o hartă. Nu există proiect. Am lansat noi contractul pentru studiul de fezabilitate în 2016. L-au oprit. Dacă nu îl oprea guvernul Grindeanu în 2017 acum aveam studiul de fezabilitate gata şi puteam lansa licitaţia pentru construcţie. O spun cu mare durere”, a declarat fostul ministru al Fondurilor Europene într-un interviu la RFI. Atenţie, Ghinea vorbeşte despre exerciţiul bugetar următor, acolo unde, teroretic şi optimist, putea prinde o „felie din tort” şi autostrada Moldovei. Experienţa de până acum ne arată că toate guvernele au depus spre finanţare europeană proiectele mari undeva spre finalul exerciţiului bugetar, aşadar, dacă se insistă cu finanţarea europeană la A8, cum 2021-2027 iese din calcul, probabil proiectul va ajunge pe masa Bruxelles-ului undeva la începutul anilor 2030. Asta înseamnă că undeva prin 2035 s-ar putea da drumul la lucrări...

Mai puţin emotiv, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a vorbit doar cu „tristeţe” despre autostrăzile (sic) din estul ţării. Liberalul a precizat că în Moldova sunt trei proiecte de drumuri rapide, dar s-a referit, „în primul rând” la A7 (Ploieşti - Suceava), unde proiectul pentru studiul de fezabilitate ar fi bugetat. Dacă procedurile decurg bine, undeva prin 2021 „acest proiect vital pentru Moldova”(?) ar putea fi scos la licitaţie. Despre A8, Bode a precizat că Guvernul a pregătit finanţarea pentru studiul de fezabiliate la sectorul Târgu Neamţ-Târgu Mureş şi a renunţat la ideea parteneriatului public-privat (PPP) pentru tronsonul Iaşi-Târgu Neamţ. Despre finanţarea propriu-zisă a autostrăzii - dincolo de studii de fezabilitate şi proiecte tehnice - Bode a evocat posibile împrumuturi de la instituţii financiare internaţionale (BEI, BERD). Termene concrete pentru începerea lucrărilor? Nimic. Probabil un deceniu - două după „joi la vară”.

Deunăzi, ministrul Fondurilor Europene a declarat într-un interviu pentru G4Media.ro că soluţia pentru realizarea A8 este crearea unei noi companii, cu sediul la Iaşi, în care acţionari să fie, pe lângă autorităţile centrale, şi autorităţile locale din judeţele traversate de autostradă. În ceea ce priveşte finanţarea autostrăzii Unirii, Marcel Boloş a afirmat că aceasta poate fi mixtă: tronsonul Tg Mureş - Tg Neamţ pe fonduri europene (ceea ce, dacă îi dăm crezare lui Ghinea, înseamnă după 2030), iar tronsonul Târgu Neamţ - Iaşi printr-un împrumut cu instituţiile financiare internaţionale. Altfel spus, dacă moldovenii vor autostradă spre vest, statul se împrumută, dar moldovenii plătesc măcar dobânda la credit.

De vreo 10 ani, la fiecare schimbare de culoare politică a guvernului sau de garnitură guvernamentală, începutul de mandat coincide cu promisiuni măreţe despre autostrada Iaşi - Târgu Mureş, recte A8, recte Autostrada Unirii (a se observa că şi numele se schimbă, funcţie de guvern). Soluţiile propuse ca finanţare sunt mereu diferite, niciun guvern nu a păstrat nimic din propunerile predecesorilor (e ca reforma în educaţie). Cert e că sute de funcţionari au muncit la aceste promisiuni, s-au cheltuit milioane de lei pe documentaţii transformate în „hârtie igienică”, rezultatul a fost zero şi nimeni nu a răspuns pentru eşec.

Liviu Dragnea stă la puşcărie (şi e bine că stă) după ce a angajat fictiv două doamne la Protecţia Copilului Teleorman, care în realitate lucrau pentru partid. Sute de funcţionari ai statului lucrează la proiecte fictive despre A8 pentru ca subiectul să fie exploatat politic în interesul partidului, fără ca vreun decident să fie tras la răspundere. Numai hârţogăraia trasă la xerox de pomană la A8 pe studii de prefezabilitate, de fezabilitate, de revizuire a studiului de fezabilitate, proiecte tehnice, avize de mediu, PPP-uri, legi trecute prin Parlament, corespondenţe, protocoale etc., depăşeşte, aproape sigur, prejudiciul de 108 mii lei din dosarul lui Dragnea. Fără să includem dosarele cu şină. Nu mai amintim de munca sutelor de funcţionari, plus studiile începute pe teren şi retrase. Vor răspunde (penal sau civil) Fenechiu că s-a jucat cu studiile şi pe vremea lui Tăriceanu şi pe vremea lui Ponta, Şova pentru revizuire, Grindeanu că a întrerupt un studiu de fezabilitate început, Dăncilă că a vrut PPP când toată Moldova (mai puţin băcăuanul Benea - PSD) urla că nu se poate PPP sau Boloş dacă nu-i iese iepuraşul cu „compania de proiect”? Şi vinovaţi sunt mai mulţi, enumerarea e la prima strigare. Vinovaţi fără vină, se înţelege. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri