De Sănătate

Punem punctul pe știi

Cu psihologul, în drum spre clasa I. Unii copii simt frică sau anxietate, alții simt entuziasm. Ce e de făcut?

miercuri, 04 septembrie 2024, 04:07
4 MIN
 Cu psihologul, în drum spre clasa I. Unii copii simt frică sau anxietate, alții simt entuziasm. Ce e de făcut?

Tranziția de la grădiniță la școală este o etapă dificilă atât pentru copii, cât și pentru părinți. De la un mediu relaxat, în care învățarea se desfășoară prin joacă, și copiii sunt supravegheați și sprijiniți constant de educatoare, aceștia ajung la școală, unde programul devine riguros, iar așteptările legate de comportament și responsabilitate pot fi copleșitoare. Cum ar trebui abordată această perioadă, din punct de vedere psihologic?

Irina Mitrea (FOTO) , psiholog la Institutul de Psihiatrie „Socola“, spune că cel mai important aspect este crearea unui mediu de siguranță în care copilul să își poată exprima emoțiile și în care să se vorbească deschis și pozitiv despre școală. Psihologul spune că părinții ar trebui să discute cu copilul despre sentimentele sale legate de școală și să explice că este normal să experimenteze o gamă variată de emoții. Unii copii pot simți frică, neliniște sau anxietate, în timp ce alții pot fi entuziasmați. Aceasta subliniază că părinții trebuie să încurajeze copiii să își exprime emoțiile și sentimentele și să le ofere sprijinul necesar.

Este esențial ca părinții să încurajeze independența copilului

 

„Copiii observă și imită atitudinea părinților lor, așa că dacă părintele este entuziast sau, dimpotrivă, temător față de școală, copilul va tinde să adopte aceeași atitudine. De aceea, este crucial ca părinții să manifeste o atitudine sănătoasă și pozitivă față de școală. Un alt aspect important este stabilirea unei rutine. Părinții ar trebui să implementeze o rutină zilnică pentru copii, similară cu cea de la școală. De exemplu, ar trebui să se obișnuiască să se trezească dimineața, să urmeze un program pentru micul dejun, orele de învățare, timpul de joacă, somnul de prânz și adormirea la o oră rezonabilă. În plus, este esențial ca părinții să încurajeze independența copilului. Este important ca micuțul să fie învățat să facă anumite lucruri pe cont propriu, cum ar fi îmbrăcatul, spălatul pe mâini, pregătirea unui sandviș sau aranjarea ghiozdanului. Spre deosebire de grădiniță, unde educatoarele și îngrijitoarele ofereau suport constant, acum copilul trebuie să învețe să se descurce singur. Acest lucru va contribui la dezvoltarea unei încrederi mai mari în sine și va facilita adaptarea la școală, relaționarea cu învățătorii și colegii și abordarea sarcinilor cu mai multă încredere”, a declarat Irina Mitrea.

 

„Atunci când copiii întâmpină dificultăți, este normal ca părinții să îi ajute”

Psihologul subliniază că este esențial ca acești copii să învețe să-și exprime nevoile și să dezvolte abilități sociale, precum interacțiunea, comunicarea și să știe să ceară ajutor dacă au nevoie. Psihologul spune că aceste abilități pot fi exersate eficient de părinți prin jocuri de rol care simulează situațiile din școală. Astfel, copiii pot învăța cum să interacționeze corect într-un mediu școlar. De asemenea, psihologul recomandă ca, înainte de începerea școlii, copiii să viziteze instituția pentru a se familiariza cu noul mediu. Părinții ar trebui să le arate copiilor locurile importante, cum ar fi sala de clasă și spațiile de joacă, și să le explice că vor avea oportunitatea să învețe lucruri noi, să se joace și să își facă noi prieteni. Astfel, această pregătire anticipată poate ajuta la reducerea anxietății și la facilitarea unei tranziții mai ușoare către școală.

„Atunci când copiii întâmpină dificultăți, este normal ca părinții să îi ajute, dar este important ca aceștia să ofere suport fără a face temele în locul lor. Părinții ar trebui să contribuie doar pentru a întări informațiile necesare și să nu exagereze cu suplimentarea activităților. Totul trebuie realizat într-un mod echilibrat și cu limite clare, pentru a menține un progres sănătos și autonom al copilului”, a declarat Irina Mitrea.

 

Copiii nu sunt foarte vocali despre experiențele lor de abuz sau intimidare la această vârstă

 

În ceea ce privește bullying-ul, care poate apărea chiar și în primii ani de școală, Irina Mitrea explică faptul că, de obicei, copiii nu sunt foarte vocali despre experiențele lor de abuz sau intimidare la această vârstă. Totuși, ei pot manifesta anumite semne, precum retragerea în sine, tristețe, plâns ușor, dificultăți de concentrare, probleme de somn sau lipsa de bucurie în activitățile care înainte le plăceau. Părinții trebuie să fie atenți la aceste semne și să investigheze situația. Psihologul spune că este important să discute cu căldură și empatie, iar dacă dialogul direct nu este posibil, pot folosi tehnici alternative, cum ar fi să îi sugereze să deseneze ce s-a întâmplat în acea zi la școală.

„Atunci când observăm că ceva nu este în regulă, este esențial să explicăm copilului valorile fundamentale ale familiei, societății și școlii. Trebuie să subliniem că adevărata valoare nu se măsoară în siguranța sau în succesul financiar, ci în alte aspecte umane esențiale. Este important să fim înțelegători cu copiii, să le oferim un mediu sigur în care să își exprime emoțiile și, cel mai important, să fim un exemplu pozitiv pentru ei”, a declarat Irina Mitrea.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii