anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

duminica, 27.09.2020

CROCHIURI ECONOMICE

Cuiul legiferării insolvenţei primăriilor

GALERIE
Bostan Ionel1
  • Bostan Ionel1
- +

Atunci când a elaborat textul ordonanţei de urgenţă (OUG) privind criza financiară şi insolvenţa unităţilor administrativ-teritoriale, cu siguranţă Executivul a avut în vedere mai multe lucruri. A vrut, mai ales, să evite creşterea arieratelor înregistrate de unităţile administrativ-teritoriale (UAT) şi, în consecinţă, să îndepărteze pericolul denunţării

Acordului stand-by cu FMI. Dar, poate, a vizat şi să nu se ajungă la blocarea activităţii furnizorilor de bunuri, servicii şi lucrări care au de recuperat de la UAT sume ce reprezintă arierate. Cert e că procedura privind criza financiară şi insolvenţa, aşa cum sună în faza de proiect de OUG, pare să dea posibilitatea autorităţilor administraţiei publice locale de a îmbunătăţi situaţia economico financiară a UAT, astfel încât să asigure furnizarea serviciilor esenţiale cetăţenilor. De asemenea, aplicând-o, primăriile ar putea să-şi îndeplinească obligaţiile de plată faţă de angajaţi, comercianţi şi furnizori, dar şi să-şi promoveze procedurile financiar-contabile, practicile bugetare şi de impozitare necesare redresării. În viitor, primarul este obligat să solicite intrarea în insolvenţă a primăriei pe care o conduce, dacă datoriile neachitate cu o vechime mai mare de 120 de zile depăşesc jumătate din bugetul propriu anual. Administratorul numit poate decide inclusiv vânzarea unor imobile care aparţin primăriei. Numai că trebuie să vedem în ce măsură adoptarea unui asemenea act normativ nu induce aspecte discutabile. Fără să insistăm asupra problemei dacă se încalcă ori nu autonomia locală (la intrarea în insolvenţă, administratorul judiciar preia controlul activităţilor cu incidenţă asupra situaţiei financiare şi/sau patrimoniale ale aparatului de specialitate al primarului sau consiliului judeţean/CJ şi exercită temporar atribuţiile conferite de lege primarului sau preşedintelui CJ, în numele şi pe contul acestuia, în limita competenţelor stabilite de judecătorul sindic), aducem în discuţie aspectul constituţionalităţii. Deşi co-iniţiatorii, ministerul finanţelor publice (MFP) şi cel al dezvoltării regionale şi administraţiei publice (MDRAP), în nota de fundamentare a OUG susţin că au fost consultaţi şi au avizul reprezentanţilor Curţii de Conturi, ai Consiliului Suprem al Magistraturii, ai Ministerului Justiţiei, ai Societăţii Academice Române etc., în realitate lucrurile stau puţin diferit. Asta pentru că se uită că în faza de elaborare a textului se avea în vedere adoptarea pe această temă a unei legi (şi nu a unei OUG). Or tocmai aici ar putea fi cuiul menit să submineze reglementarea pe această cale a insolvenţei UAT. Ne gândim doar la faptul că prin această proiectată OUG se încearcă modificarea unei legi organice cum este cea privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi - LOFCC (Legea nr. 94/1992, republicată în M. Of. al României nr. 282/29.04.2009). Respectiva modificare se referă la faptul că se stipulează imperativ avizarea de către Camerele de Conturi judeţene a Planului de redresare financiară a UAT declarată în stare de criză financiară. În acest sens, iată ce prevede Art. 5 (3) ”În termen de 30 zile de la adoptarea hotărârii prin care a fost declarată starea de criză financiară, ordonatorul principal de credite împreună cu ceilalţi membri ai Comitetului pentru situaţii de criză financiară pregătesc un Plan de redresare financiară a unităţii administrativ-teritoriale, cu avizul Camerei de Conturi teritorială.” De fapt, această sarcină dată Curţii de Conturi este amintită şi la Art.39, Art.90 şi Art.123. De altfel, cel din urmă articol aduce serioase schimbări la Legea nr.273/2006 privind finanţele publice locale. În timp, în procesul reglementării activităţii Curţii de Conturi, au mai avut loc încercări de modificare a cadrului instituţional aplicabil acesteia, prin acte normative adoptate de Executiv. În speţă, este cazul unei serii de ordonanţe de urgenţă emise de Guvernul României, ale căror prevederi – cu tentă neconstituţională - vizau diverse articole din LOFCC. Respingerea în final a respectivelor acte normative a intervenit fie la nivelul forului legislativ, neaprobându-le, fie prin declararea acestora ca fiind neconstituţionale, de către Curtea Constituţională. În principal, s-a avut în vedere că natura juridică a Curţii de Conturi fiind de „instituţie fundamentală a statului”, prin OUG i s-ar afecta regimul juridic. Iar aceasta contravine flagrant Art. 73 alin. (3) lit. l) din Constituţie, potrivit căruia organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi se reglementează prin lege organică. Tocmai de aceea, şi orice atribuţie dată aceleiaşi instituţii, cum este cea de avizare a Planului de redresare financiară a UAT, n-ar putea fi reglementată altcumva decât prin act al Legislativului, şi nu prin OUG.


 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Spinoasa problemă a jucătorului U21

Nicolae GRECU

Spinoasa problemă a jucătorului U21

FRF trebuie să schimbe urgent modificarea de acum doi ani pentru a se evita situaţiile tragicomice din Liga I

Filmuletul zilei

opinii

Despre smerenia necesară a celor care ne cer votul

Eugen MUNTEANU

Despre smerenia necesară a celor care ne cer votul

Suntem în campanie electorală. Ni se solicită, cu aparentă deferenţă, votul! Pe cei care ne cer votul îi invit la mai multă decenţă, sau chiar la oarecare smerenie, adică umilinţă.

Ale lui Dumnezeu şi ale Cezarului

pr. Constantin STURZU

Ale lui Dumnezeu şi ale Cezarului

Ne întrebăm adesea: până în ce punct suntem datori să facem ascultare? Limitele ascultării de orice fel de autoritate, bisericească sau lumească, sunt păcatul şi apostazia (lepădarea de credinţă). Este extrem de important să avem aceste repere mai ales astăzi, când suntem chemaţi să evităm două extreme. 

Vocea de înger

Alex VASILIU

Vocea de înger

Ar fi interesant de cercetat destinele unor muzicieni marcate de cel mai sensibil, mai dificil, mai înşelător, mai frumos instrument - vocea. Un instrument ce nu îţi promite întotdeauna succesul imediat, pe viaţă, chiar dacă ai talent uriaş, exersezi în fiecare zi cât este nevoie şi norocul e de partea ta în clipa/ clipele esenţiale. Un instrument prevăzut încă din faza „proiectării” cu senzorul ce dezvăluie exact configuraţia psihică, arhitectura umană a interpretului. Elena Moşuc este un caz plin de învăţăminte.

pulspulspuls

Tractoristul dipotatului Moş Vilă

Tractoristul dipotatului Moş Vilă

Băbăeţi băă, oare de unde a scos dârvarul ăsta deştept Grămadă (zis şi Moş Vilă), încă dipotat de Iaşi vreo două-trei luni în trupa marinerului, tot felul de specimene ciudate de pus pe liste, că-ţi vine să-ţi pui mâinile-n cap, nu alta, când vezi atâta tupeu ghiolbănesc şi nesimţire crasă? 

Caricatura zilei

Buletin

Editia PDF

Bancul zilei

Îi datoram multe coronavirusului. A reusit sa-i aduca pe români înapoi în tara si a putut sa le înve (...)

Linkuri

Alte ziare locale

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.